Bertha Benz: O călătorie istorică

0
255

Astăzi celebrăm un nume special de la începuturile automobilului: Bertha Benz.

Bertha Benz s-a căsătorit cu Carl Benz, unul dintre inventatorii automobilului, în 1872. Bertha avea să aducă o contribuție extrem de importantă la evoluția mașinii. Carl Benz a creat prima trăsură fără cai, un automobil cu trei roți, numit Benz Patent Motorwagen – model 3. Pentru anul 1886, un vehicul care se mișca de unul singur, fără să fie tras de un cal, părea un lucru de domeniul științifico-fantasticului. Inițial, mașina lui Benz avea un motor de 954 cmc cu un singur cilindru ce oferea o putere de 0,75 CP. Viteza maximă era de 16 km/h. Pentru Model 3, Benz a îmbunătățit motorul pentru a livra o putere de 2,5 CP și o viteză maximă de 40 km/h. Publicul a privit noua invenție cu reticență, așa că Bertha Benz avea să rezolve această problemă. Într-o dimineață de august a anului 1888, s-a trezit cu noaptea în cap și a decis să plece într-o plimbare mai lungă cu mașină.


Un demers într-o epocă în care drumurile nu erau asfaltate și nu existau benzinării. Mai mult, Bertha i-a luat cu ea pe cei doi copii: Eugen, 15 ani și Richard, 13 ani.
I-a lăsat un bilet soțului său, în care îi spunea că pleacă să își viziteze mama în orașul Pforzheim, la aproximativ 100 km de Mannheim, orașul în care trăia familia Benz. În total, Bertha urma să parcurgă mai bine de 180 km, făcând și drumul înapoi la Mannheim.


Alături de cei doi copii, a împins automobilul la distanță suficient de mare de casă, pentru a nu își trezi soțul, și a pornit motorul învârtind cu putere volanta orizontală.
Călătoria de la Mannheim la ­Pforz­heim pare astăzi un lucru banal, dar în 1888 era o adevărată aventură, mai ales la comenzile unui automobil.
O primă piedică în calea Berthei a fost orientarea. Nu existau indicatoare rutiere, așa că Bertha a luat-o pe drumul pe care îl cunoștea, către Weinheim, iar de aici către ­Wiesloch. O altă problemă importantă era alimentarea cu combustibil. Mai precis, ligroină, pentru că benzina nu exista. Ligroina este o benzină ușoară, solvent după termenii de astăzi.
Singurul loc de unde putea achiziționa carburant erau farmaciile. Mașina sa putea stoca 4,5 litri de ligroină în carburator, neexistând un rezervor pentru așa ceva. Bertha a cumpărat ligroină la Wiesloch și apoi în Langenbrucken și Bruchsal.


Problemele nu s-au oprit aici, motorul primitiv avea nevoie de răcire, iar sistemul gândit de Carl Benz implica evaporarea apei. Astfel, mașina trebuia alimentată cu apă la fiecare ocazie. Au folosit apă din fântâni, lacuri și râuri, de la localnici sau chiar din șanțuri atunci când nu au avut alternativă.
O bucată de drum a implicat și urcarea unei pante. Puterea de 2,5 CP și cele două trepte ale cutiei de viteze s-au dovedit insuficiente, așa că Bertha a trebuit să împingă mașina la deal alături de fii săi. Odată ajunși în vârful dealului, au trebuit să atace coborârea, ceea ce la volanul modelului Benz s-a dovedit a fi plină de adrenalină. Mașina frâna cu ajutorul unui sabot de lemn, care a fost ineficient. Bertha a apelat la serviciile unui pantofar, cerându-i să îmbrace sabotul de lemn cu piele, creând astfel un sistem mai eficient de frânare.
A mai reparat și alte mici neajunsuri ale mașinii cu ce avea la îndemână. A curățat o conductă de combustibil folosind un ac de pălărie, iar jartiera avea să fie folosită pe post de cablu.
Prin călătoria sa de 180 km, Bertha Benz a demonstrat că automobilul este viitorul mobilității personale. Prin plimbarea făcută a reușit să atragă interesul publicului pentru acest mijloc de transport, iar un an mai târziu Carl Benz primea deja 25 de comenzi pentru automobilul său.

Foto: Daimler

http://www.autotestmagazin.ro/onomastica-stelei-cu-trei-colturi/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


6 + sase =