La începutul anilor ’50, lucrurile nu stăteau prea bine pentru compania germană BMW. Vânzările de motociclete erau în declin, iar lansarea modelului Isetta nu reușea să atragă suficienți clienți pentru marca bavareză. Nemții aveau nevoie de un miracol.
Anii ’50 nu au reprezentat o perioadă fastă pentru BMW. Încercând să-și revină după război, compania bavareză se baza mai mult pe motociclete, dar din 1952, vânzările au început să scadă. Miza a fost pusă pe mașinile micro, precum Isetta, un bubble car gândit pentru a fi economic, dar care oferea foarte puțin spațiu.
Era mașinilor spartane apunea, iar clienții cereau automobile mai mari și mai confortabile. BMW a răspuns prin lansarea modelului 600, dar care era practic o Isetta ceva mai mare. Chiar dacă acum era loc pentru patru pasageri (la limită, ce-i drept), BMW 600 păstra soluția ciudată a accesului printr-o portieră frontală. Acest model avea să fie un eșec, iar producătorul german se afla la un pas de faliment.
Departamentul de dezvoltare al mărcii era nevoit să găsească o soluție. Au fost folosite o parte din elementele de la modelul BMW 600, ca de exemplu puntea față și suspensia spate modificate substanțial plus transmisia cu patru trepte sincronizate și motorul boxer cu doi cilindri a cărui capacitate a fost crescută de la 600 la 700 cmc.
În plus, era nevoie de o caroserie nouă. Wolfgang Denzel, distribuitorul BMW în Austria, l-a contactat pe designerul Giovanni Michelotti pentru o serie de concepte pentru caroseria noului model. Oficialii germani au acceptat propunerea și așa s-a născut noul BMW 700, declinat atât ca model coupe, cât și ca sedan cu două portiere.
Lansarea lui a avut loc în 1959 și a fost primul model bavarez cu o structură monococă. Motorul cu doi cilindri boxer, amplasat în spate, dezvolta 30 CP la 5.000 rpm, dar, dată fiind greutatea mică a caroseriei, de doar 630 kg, noul BMW 700 era suficient de „sprinten” pentru a nu se face de rușine pe autostrăzile germane și avea nevoie de aproximativ 30 de secunde pentru a atinge viteza maximă de 125 km/oră.
Modelul 700 Coupe a fost bine primit. Vorbim de un produs ce ieșea din clasa automobilelor micro și, în ciuda dimensiunilor compacte, avea suficient spațiu pentru pasageri. Portbagajul era situat în față, iar sub el se afla rezervorul de carburant cu o capacitate de 33 litri. Suficient pentru o autonomie de 500 kilometri. Viteza maximă era de 125 km/oră.
Prețul pentru acest model era de 5.300 de mărci germane în 1959. Versiunea sedan costa 4.760 de mărci germane. Era un automobil de volum, iar principalul concurent era Volkswagen Beetle. Cererea inițială a fost atât de mare încât clienții trebuiau să aștepte câteva luni livrarea. Până în 1965, au fost produse 188.000 unități, iar fără acest model puțin cunoscut, marca BMW poate nu ar mai fi existat astăzi, așa cum o știm.
BMW 700 a făcut carieră și în lumea sportului cu motor. Lumea raliurilor și a urcărilor pe traseu montan a fost atrasă de noul model. Marca germană a reacţionat și, în 1961, a lansat și o versiune sport al cărei motor dezvolta 40 CP. Versiunile de curse, modificate au primit caroserii ranforsate și motoare de până la 70 CP.
Text: Dragoș Băltățeanu / Foto: BMW