Carmen Pesotchi: O familie cu viteza în sânge

0
800

Carmen Pesotchi nu este o mamă obişnuită. Ea este prima femeie pilot din Romania. Are o experienţă de peste 30 de ani la volan. A participat alături de soţul ei la raliuri, iar de anul acesta  îi va fi coechipieră fiului ei Cristian.

Auto Test: Cum a început totul pentru voi? De cât timp participaţi la astfel de competiţii?
Carmen Pesotchi: În anul 1986 am luat licenţa de pilot şi copilot, la Bistriţa, alături de soţul meu Cristian. Am mers la câteva raliuri în ţară, la Vaslui, la Iaşi, la Bistriţa, dar nu am apucat să fiu copilot prea mult, pentru că a venit copilul şi nu am mai putut participa la competiţii.
Cristian Jr.: Eu am început de mic cu maşinile. Am făcut carting la Palatul Copiilor în Ploieşti şi am participat la concursuri la „Cupa Palatelor”, dar când au apărut problemele financiare a trebuit să ne oprim toţi. Asta până în anul 1999.
Carmen Pesotchi: Da, în anul 1999 şi 2000 am participat la Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, iar soţul meu la Campionatul Naţional de Raliuri în Cupa Nova.
Auto Test: Vă mai aduceţi aminte prima cursă?
Carmen Pesotchi: Prima dată, până să mergem la raliuri, în Ploieşti s-a făcut un concurs de îndemânare printre jaloane şi soţul meu m-a „bătut” cu două secunde. Participam la concursuri cu maşini luate de la casat. Soţul meu avea mult de alergat înainte de fiecare raliu, pentru că trebuia să ia numere provizorii pentru două săptămâni, la acele maşini. Într-adevăr era foarte greu, dar dorinţa şi ambiţia au fost foarte mari şi am facut ceva sacrificii pentru a ne putea îndeplini visul.
Cristian Pesotchi:  Da, era clubul ACR şi mergeau cu maşinile celor de la club, dar după un timp ştiu că şi-au luat un Oltcit nou nouţ pe care l-au transformat şi l-au folosit în curse.
Auto Test: Care este rolul unui copilot în raliu?
Carmen Pesotchi: Copilotul trebuie să ştie exact traseul, trebuie să stabilească de comun acord cu pilotul cum vor fi luate curbele, cu ce viteză, ce grad de dificultate are fiecare viraj. În momentul în care copilotul greşeşte dictarea şi dă alte instrucţiuni, pilotul are cele mai mari şanse să iasă din cursă, pentru că intră prea tare în curbă şi iese în decor.
Cristian Jr.: Înainte de fiecare cursă, pilotul şi copilotul fac recunoaşterea traseului şi împreună stabilesc cum se va aborda fiecare viraj. Copilotul trebuie să ştie exact poziţia faţă de următorul viraj şi să dicteze în timp util toate informaţiile, ca pilotul să aibă timp să se pregătească şi să poziţioneze cum trebuie maşina.
Auto Test: Cu cât timp înainte de o cursă vă duceţi să faceţi recunoaşterea traseului?
Carmen Pesotchi: Este reglementat totul.Organizatorul propune un program de recunoaşteri şi avem două treceri pe fiecare probă, de obicei cu două zile înainte de start.
Cristian: Când mergem în recunoaştere este puţin mai complicat, pentru că traseul nu este închis, te foloseşti doar de banda ta şi eşti obligat să mergi cu viteza legală în condiţii de trafic normal şi să ai grijă de ceilalţi participanţi la trafic. În concurs ai toată lăţimea drumului.
Auto Test: Anul acesta veţi concura împreună?
Carmen Pesotchi: Iniţial am crezut că este o glumă şi i-am sugerat să-şi ia un alt copilot, dar recunosc că mi-a plăcut ideea. Pentru mine este un sentiment plăcut să concurăm împreună.
Cristian Jr.: Da, m-am hotărât anul trecut să particip la raliu şi am rugat-o pe mama să fie copilotul meu. Are experienţă în domeniu şi am încredere în calităţile ei de copilot.
Auto Test: De la cine aţi moştenit această pasiune?
Carmen Pesotchi: Cred că mai mult de la tatăl meu. El are permis pentru toate categoriile de conducere, iar pe mine m-a învăţat să conduc de când eram în clasa a-IV-a.
Din 2007 mi-am luat şi permisul pentru motocicletă. Mi-am luat atunci un motor de 125 de cmc, ca să poată merge şi fiul meu. Am circulat cu acesta până şi-a luat Cristian permisul, pentru că de atunci nu am mai apucat prea mult să-l conduc.

Interviu realizat de Dana STUPARU / Foto: Arhiva personală

Articolul precedentRetromobil Fest 2018: Un weekend întreg dedicat automobilelor clasice
Articolul următorRegistrul Auto Român-INFORMARE IMPORTANTĂ!
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


6 − = unu