Chevrolet Colorado ZH2. Probabil că cei mai mulți care aud de vehicule militare operaționale se gândesc la variante de teren, tactice, cu mult armament sofisticat și sisteme de localizare S.F. Dar dacă aud de un camion cu pile de combustie credeți că este foarte posibil să se gândească la varianta eco a unui război?!…
Și totuși cei de la General Motors și armata americană colaborează la un proiect denumit Colorado ZH2, un vehicul demonstrativ, bazat pe platforma pickup-ului de clasă medie Chevrolet Colorado care rulează cu ajutorul energiei electrice generată de o pilă de combustie alimentată cu hidrogen. Iar după spusele constructorului american, Chevrolet se bazează pe lecțiile învățate pe parcursul a 3,1 milioane de kilometri de testare a vehiculelor alimentate cu acest tip de propulsie.
De fapt ZH2 împarte mai multe componente cu varianta Colorado de pe linia obișnuită de producție, inclusiv cabina, ușile și acoperișul. Cu toate acestea, cei de la GM au recunoscut că, față de varianta standard, cabina a fost mutată înapoi cu 125 milimetri ca să facă loc anvelopelor de teren de 37 de inci în diametru. Și cam aici se opresc asemănările.
În partea frontală capota încorporează unitatea de putere adaptată la cea cu pile de combustie montate transversal. Sistemul de răcire a fost montat în spatele vehiculului pentru reglarea temperaturii întregului ansamblul motor, atunci când pickup-ul funcționează într-un mediu staționar și fierbinte, cum este cel din deșert.
Motivele pentru care Colorado ZH2 se detașează de fratele său civil se referă la cerințele din caietul de sarcini pentru sistemul cu celule de combustie, care vizează componente complementare „generatoare de energie staționară” și hardware-ul suplimentar pentru șasiu, pentru că, totuși, este vorba de un vehicul militar care, la urma urmei, trebuie să funcționeze în zonele de conflict.
Partea din spate a cabinei este continuată de capacul pentru benă, care integrează prizele de aer ce alimentează radiatoarele de tip fagure amplasate după ușile din spate.
Mutarea admisiei de aer în apropierea liniei acoperișului micșorează cantitatea de praf și murdăria ingerată în radiator în condiții extreme. Capacul benei conține, de asemenea, o unitate EPTO (Exportable Power Take-off) de comutare a puterii electrice care îi permite operatorului vehiculului să extragă puterea maximă din pilele de combustie, la 25 kW sau 50 kW, și să o convertească în curent alternativ de înaltă sau joasă tensiune, de 240 sau 120 de volți. Partea interesantă este că această unitate EPTO îi permite camionului să alimenteze ore întregi o subunitate, unelte, echipamente de comunicații sau un spital mic de campanie.
Capota, aripile din față, aripile din spate și trapa sunt fabricate din fibră de carbon cu ranforsări de kevlar pentru o rigidizare maximă, rezistență la impact și greutate redusă a caroseriei. ZH2 are, de asemenea, o bară de 760 mm cu proiectoare LED, semnalizatoare de direcție personalizate și blocuri optice frontale ca niște fante de 180 mm lungime. Rămâne de văzut pe ce drum va merge Chevrolet Colorado ZH2, pentru că autovehiculul operațional se află deja în plină sesiune de testare și se anunță un competitor serios celor cu motorizare convențională.
Text: Radu BUHĂNIŢĂ / Foto: GM