În mod cert 25 de ani reprezintă un interval considerabil pentru industria auto, indiferent cât de novatoare ar părea acele concepte auto de acum un sfert de secol.
Sfârșitul de an te face de multe ori să treci în revistă ce s-a petrecut în plus sau în minus față de anul precedent și să te gândești la anul următor sau, mai exact, la viitor. Un astfel de bilanț pentru nişte concepte auto ar fi lipsit de sens, deoarece un an este o perioadă prea scurtă ca să observăm schimbările notabile.
Putem stabili, însă, un interval mai rezonabil, 25 de ani sau un sfert de secol ca să îi dăm o greutate aparte, ușor istorică. Cu toate astea, și acest interval poate să însemne mult sau puţin. Esenţial este la ce ne raportăm. Dacă ne referim la un oraş, este un interval de timp relativ mic. Dacă ne uităm, însă, la aparatura electronică, intervalul este enorm. Un obiect deja banal acum precum smartphone-ul, care are la rândul său în spate apariţia internetului, nu exista. În fond, primul site web a fost făcut tot acum 25 de ani, în 1991, pentru complexul de cercetare în fizica nucleară de la CERN. Cum se raportează industria automobilistică la acest segment de timp? Deoarece aceasta nu există separat de societate, este influenţată de multe aspecte aparent indirecte, dar cu efecte majore ulterior.
Conceptele sunt valoroase pentru că ne prezintă modul în care, într-un anumit moment, lumea vedea viitorul. Din punct de vedere „ingineresc”, putem vedea limitele tehnologice ale vremurilor, forţate în încercarea de a ilustra viitorul, într-un mod mai mult sau mai puțin inspirat. Conceptul Ford Nucleon, propulsat de un reactor nuclear, prezentat în anul 1950, este o dovadă edificatoare. Astăzi un asemenea demers ar părea cel puţin bizar.
Am făcut prin urmare un exerciţiu şi am selectat câteva concepte apărute în anul 1991. Moment în care mi-am amintit cum maşinile respective m-au lăsat cu gura căscată. Lista le cuprinde Avus şi Spyder de la Audi, Scenic de la Renault și Mercedes cu al său F100. Alegerile sunt ilustrative, deoarece mai sunt și alte exemple similare.
Putem observa formele aerodinamice sau alte detalii şi picanterii pe care orice concept le afişează ca capteze interesul public sau să testeze diverse abordări. Modul de deschidere al portierelor reprezintă o atracţie constantă pentru designeri. Obsesia pentru eliminarea stâlpului „B” este destul de veche. Dacă asemenea soluţii păreau uzuale atunci pentru viitor, vedem că în prezent maşinile destinate utilizării cotidiene folosesc încă abordări clasice. Uşile conceptelor Scenic şi F100, fără stâlp central, nu au fost generalizate. Modelul Ford B-Max din prezent ar fi o excepţie pe care un cârcotaş ar putea să îl aducă în discuţie, însă el nu reprezintă o tendinţă pe piaţă.
Dacă motorizările încă nu făceau trimiteri la soluţii electrice sau măcar hibride, o serie de echipamente astăzi relativ comune chiar şi pe maşini accesibile, îşi făceau uşor simţită prezenţa. Audi testa tehnologia utilizării aluminiului în construcţia caroseriei automobilelor. La Mercedes locul instrumentelor era preluat de un ecran digital pe care erau afişate diverse date. Avea un radar şi camere pentru eliminarea zonelor obturate vederii directe. Conceptul mai era garnisit cu sisteme de asistare la mers sau un panou solar aflat pe plafon, care furniza o parte din energia electrică necesară.
Şi Renault Scenic dădea startul la o revoluţie: apariţia monovolumelor de diverse dimensiuni. Acesta reuşea, într-o amprentă de maşină mică, să ofere la interior un spaţiu comparativ cu al unei maşini cu amprenta la sol mai mare. Erau introduse diverse elemente de siguranţă, un airbag lateral pentru şofer sau un sistem de alertă pentru detectarea somnolenței acestuia. La bord era prezent şi un sistem timpuriu de navigare.
Prin urmare, acum 25 de ani existau germenii tehnologiilor de azi, însă a fost nevoie de timp pentru ca acestea să ajungă fiabile şi accesibile pentru maşinile produse în masă. În plus, multe dintre automobilele oferite acum au tehnologii care atunci nu erau luate în calcul. Pot aminti în acest sens de inter-conectivitatea asigurată de internet şi noile tehnologii de transmisii de date, electronica ce a invadat toate „ungherele” automobilului modern, o avalanșă de sisteme de siguranță activă și pasivă sau propulsiile hibride/electrice. Toate acestea ne arată cât de mult a evoluat automobilul în aceşti 25 de ani, pentru un utilizator curent.