Constantin Schumacher: „Vrem să renaștem ca Pasărea Phoenix”

0
99

Constantin Schumacher a jucat cinci ani la Rapid și și-a legat numele de unul dintre cele trei titluri câștigate de echipa din Giulești. S-a întors pe vechiul stadion, după 14 ani, cu o nouă misiune. Să antreneze „Academia Rapid” și să încerce să urce echipa în prima ligă. Vremurile nu sunt însă cele mai bune, iar luptele pentru brand, palmares și siglă vor continua mult timp de acum încolo. Dar Schumacher nu a ezitat nicio clipă și s-a apucat de treabă, fără mofturi și ifose, chiar și în liga a patra.

Auto Test: Își mai amintești primul meci, ca jucător, în Giulești?
Constantin Schumacher: Îmi cam tremurau jambierele și șortul (râde). Am câștigat cu 2-1 cu Farul Constanța și țin minte că aveam lângă mine niște jucători enormi: Lupu, Sabău, Rednic, Măldărășanu, Răzvan Lucescu. Când am intrat prima dată în vestiar m-am întrebat: „Eu unde joc?” (zâmbește).
Auto Test: Te-ai adaptat rapid?
Constantin Schumacher: Am avut noroc. Mircea Lucescu a fost un antrenor care mi-a oferit o încredere fantastică, te făcea să dai ce ai mai bun din tine. Am învățat multe lucruri de la toți antrenorii cu care am lucrat: Mircea Lucescu, Anghel Iordănescu, Victor Pițurcă, Viorel Hizo, Marian Bondrea, Ion Moldovan…

Amintiri din deplasările cu Echipa Națională a Artiștilor Fotbaliști

Auto Test: Ce avea în plus Mircea Lucescu?
Constantin Schumacher: Știa să motiveze jucătorii, să-i ducă la capacitate maximă înaintea fiecărui meci. Înainte să ia un jucător stătea de vorbă cu el, cu antrenorii lui, dar și cu cei din familie. Voia să afle ce îi place, dar și ce probleme are. El încerca să intre în mintea omului și să-l învețe cât mai multe. Hai să-ți dau un exemplu. Jucam într-un turneu în America de Sud și la primul meci mi-am pus crampoane „turnate”. „Joci așa?”, m-a întrebat. I-am răspuns afirmativ și a dat din cap neîncrezător. După 20 de minute am alunecat la o minge. M-a schimbat imediat și tot restul meciului m-a ținut lângă el pe bancă și m-a „dădăcit”. Mi-a spus că nu mai sunt la FC Argeș, să dau din mâini și să fac totul de capul meu: „Uite, unde trebuia să fii la faza aia, uite ce face ăla, aici trebuie să ai o idee de joc. Aici ești la o echipă profesionistă”.
Auto Test: De ce ai ales meseria de antrenor?
Constantin Schumacher: Mi-am dorit asta încă din perioada în care jucam, îmi notam ce lucram la toate ședințele de pregătire. Toate aceste antrenamente îți dau o viziune, dar cel mai mult contează ce jucători ai la dispoziție. Cum să mă duc la Albota în liga a 5-a și să pregătesc echipa cu antrenamentele învățate de la Mircea Lucescu? Trebuie să te adaptezi.
Auto Test: De ce ai ales să te alături acestui proiect, „Academia Rapid”?
Constantin Schumacher: Când am văzut că o să fiu în aceeași echipă cu Daniel Niculae, Daniel Pancu și Ovidiu Burcă, am fost de acord imediat. Sunt oameni care au făcut ceva pentru echipa din Giulești și încercăm să reînviem Rapidul, să facem un fel de „Pasărea Phoenix”. Este bine să ai lângă tine oameni dedicați care să te ajute să-ți îndeplinești obiectivele.
Auto Test: Asta ar însemna să promovezi an de an, până în Liga 1…
Constantin Schumacher: Cu mine pe bancă sau nu, sper ca Rapidul să ajungă cât mai repede în liga 1.Visul meu este să antrenez Rapidul în cea mai bună ligă din România. Nu va fi ușor să promovăm. CSA Steaua are echipă foarte bună și un proiect frumos. Mi-aș dori să se schimbe regulamentul și să poată promova ambele echipe. În acest moment ajunge în liga a treia doar o formație, dar vedeți ce greu se descurcă toate cluburile cu banii, multe dintre ele se retrag după câteva etape. Cred că cei care decid trebuie să vadă aceste două echipe și să le lase să ajungă împreună în liga a treia.
Auto Test: Ai în teren Pancu, Niculae, Maftei, Voicu. Asta înseamnă responsabilitate mare…
Constantin Schumacher: Eu trebuie să duc antrenamentele la nivelul la care ei au fost obișnuiți, poate chiar mai sus. Presiunea este pe mine. Antrenorul este cel care decide și este cel dat afară dacă rezultatele nu sunt în regulă. Îmi doresc să aduc lângă ei tineri talentați care să înțeleagă spiritul Rapidului și să crească lângă acești jucători de mare valoare.
Auto Test: Este greu să lucrezi cu jucători de Liga a 4-a?
Constantin Schumacher: Nu este ușor. Citeam un interviu al lui Daniel Pancu în care spunea că Bucu­reștiul „fură proști” (zâmbește). Cam așa este. Cei care nu înțeleg ce înseamnă Bucureștiul și spiritul Rapidului pot avea probleme. Când am venit eu la echipă se făceau două antrenamente pe săptămână și se pregăteau pe cine știe unde. Acum sunt zile în care facem două antrenamente pe zi, ne pregătim pe stadionul din Giulești, avem echipament, medicație adecvată, masă, un program bine stabilit. În tribune sunt la fiecare meci mai bine de 5.000 de spectatori, la meciul cu Steaua au fost 10.000. A fost ceva extraordinar! Lumea chiar crede că noi suntem cei care putem recupera brandul, iar jucătorii ar trebui să fie mândri că îmbracă tricoul Rapidului.

O imagine foarte dragă. Schumacher în duel cu Hagi într-un meci Rapid-Galatasaray.

Auto Test: De obicei, fotbaliștii au mașini frumoase. Tu ce mașini ai avut?
Constantin Schumacher: Constantin Stroe, un om extraordinar, Dumnezeu să-l ierte, mi-a făcut cadou de ziua mea o Dacie. A fost prima mea mașină. După aceea am avut mai multe Dacii, chiar și câte una pe lună. Doar jucam la Pitești, la FC Argeș. La un moment dat mi-am luat un Ford Scorpio de la colegul meu, Daniel Mogoșanu. 10.000 de mărci am plătit pentru el, contractul meu pe un an. El conducea tot timpul mașini „țiplă”, avea mare grijă de ele. După o lună, când a văzut că nu mă ocup de ea, a venit la mine și mi-a spus: „Bă, îți dau banii înapoi. Dacă nu ai grijă de ea, ți-o iau!”. Eram un copil. După aceea mi-am luat Mazda și mai multe modele de Mercedes.

Sună telefonul. „Este Pancone, trebuie să ne vedem să stabilim ce avem de făcut în continuare”, spune grăbit antrenorul din Giulești. Interviul s-a terminat, la fel și vacanța lui Schumacher. Curând, reîncepe lupta pentru promovare.

Auto Test: Ai avut incidente pe șosea?
Constantin Schumacher: Unul rău, acum 20 de ani. Plecasem cu soția, atunci era doar prietena mea, să o prezint părinților. Pe la Sascut am derapat și ne-am lovit de o mașină care se afla pe banda cealaltă. M-am speriat rău! Din impact soția mea a fost aruncată prin parbriz. Știu că am stat cu ea o noapte în spital la Adjud, medicii i-au pus un corset și așa am dus-o la părinți. Am dus-o accidentată la ai mei, abia se putea mișca. Acum zâmbesc, dar atunci…
Auto Test: Mergi des cu mașina?
Constantin Schumacher: Foarte des. Și în vacanțe plec tot cu mașina, acum am un Renault Megane. Nu sunt omul care să mă duc la hotel și gata. Îmi place să vizitez și să mă plimb.
Auto Test: Știu că ai o fată…
Constantin Schumacher: Are 17 ani. Face dansuri la școala lui Mihai Petre, anul trecut a luat locul 1 pe țară. Încercăm să ne petrecem cât mai mult timp împreună și îi suntem alături în orice situație. Am încercat să o învăț și pe ea să conducă. I-am dat mașina pe la țară, pe drumuri neublate, cred că peste câteva luni o să meargă la școala de șoferi.
Auto Test: Ai văzut că au apărut deja mașinile autonome. Te-ai vedea să conduci una?
Constantin Schumacher: Deja suntem la alt nivel, parcă suntem extratereștrii. Nu mai conducem noi… Este clar că trebuie să mergem pe acest drum… dacă acesta este viitorul. Nu știu dacă mă văd să mă deplasez cu așa ceva, să nu simt eu volanul, să nu simt strada…

Interviu realizat de Sorin BARBU /Foto: arhiva Constantin Schumacher, Sorin BARBU

Articolul precedentMApN: IAR 80 – Istorie cu aripi
Articolul următorKarim Rashid: Un univers interesant
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


4 − = trei