Karim Rashid: Un univers interesant

0
70

Ni se întâmplă să privim obiecte care nu ne lasă indiferenţi. Au acel „ceva” care ne atrage atenţia și care nu ţine în mod direct de latura utilitară, ci de declanşarea unui factor de natură emoţională.

Karim Rashid este un designer de origine egipteană, născut în anul 1960, a cărui activitate este renumită prin creativitatea pe care o afişează. În afară de amenajări sau expoziţii de artă, acesta are în prezent aproximativ 3000 de produse destinate publicului. Multe au fost premiate de organizaţii de prestigiu din domeniu, cum ar fi Red Dot Design Award. Dacă anumiţi designeri se concentrează doar pe o nişă, precum mobilier, corpuri de iluminat sau ambarcaţiuni etc., designerul din ţara piramidelor se implică aproape în orice domeniu. Întâlnim amenajări interioare, soluţii pentru exteriorul clădirilor, spaţii publice sau obiecte din sfera celor de lux până la cele destinate utilizării în masă. În fond, este dorinţa principală a acestuia, după cum a şi afirmat, de a face din design un subiect de interes public, nu unul destinat doar elitelor. Este un exponent care, indiferent de materialele utilizate, reuşeşte să dea suflet intervenţiilor pe care le face. Din acest motiv, chiar şi blamatul plastic, mai ales cel din industria auto, capătă valenţe deosebite în obiectele sale. În domeniul auto s-a implicat prin realizarea unei lucrări de artă grafică pentru un model al companiei Hyundai. Revenind la activitatea sa de bază, designul de obiect, sunt tentat să fac o listă sumară a câtorva obiecte care mi-au atras atenţia şi care cred că exemplifică modul de abordare al designerului. O să încep prin a aminti de o sticlă de vin, denumită „Decant”.

Aceasta are un volum complet atipic pentru o industrie destul de conservatoare. Abordarea este surprinzătoare, un obiect banal, văzut de noi de nenumărate ori fără să ne atragă atenţia în privinţa formei, ci doar a conţinutului, devine în acest caz actorul principal. O abordare deconstructivistă, cu un volum clasic feliat în trei locuri, iar modulele obţinute sunt deplasate faţă de axa de simetrie longitudinală. Efectul artistic este total. De la ceva banal a ajuns la un obiect cu o certă valoare artistică. Poţi să bei conținutul şi păstrezi sticla pe post de vază, pur şi simplu nu o poţi arunca. Un alt obiect deosebit este reprezentat chiar de o vază denumită „Blume Vase”, realizată din ceramică şi cu o formă atipică, un „X” care marchează practic în spaţiu, locul în care sunt puse florile. Gestul este foarte simplu, însă foarte puternic ca efect asupra privitorului. O creaţie din sfera celor mai scumpe este un şezlong, denumit „Dusk Chaise”, din lemn de cedru, o esenţă lemnoasă renumită pentru nota de parfum emanată. Pentru că obiectul este realizat manual, acesta poate să fie achiziţionat pentru un preţ de aproximativ 5.000 de euro. Ca să revenim la creaţii destinate publicului larg, o să amintesc de industria modei pentru care Karim Rashid a semnat o mulţime de articole de încălţăminte. Pantofii „Dynamik Shoes”, realizaţi pentru o companie de profil din domeniu, arată modul inventiv în care un produs banal, încălţămintea în două culori, capătă un aspect deosebit. Reuşeşte acest fapt printr-o grafică de „unde” în spaţiu care străbat suprafaţa obiectului. Între aceste valuri dispuse ingenios există şi spaţii destinate circulației aerului, un aspect necesar utilizării în condiţii confortabile. Am amintit asta deoarece, oricât de surprinzătoare sunt soluţiile afişate, în spatele lor există şi atenţia acordată utilizării efective a obiectului. Este o abordare caracteristică pentru orice designer de top.

Text: Gabriel MANOLE  / Foto: Karim RASHID

Articolul precedentConstantin Schumacher: „Vrem să renaștem ca Pasărea Phoenix”
Articolul următorTEST: Peugeot 308 – Formula Optimă
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


cinci + 7 =