Cu sau fără 4×4?

0
76

Este una dintre întrebările la care trebuie să găsească un răspuns oricine vrea să-și cumpere un automobil, indiferent că este nou sau SH. Sau, ținând cont de tendințele actuale ale constructorilor, este nevoie de așa ceva sau nu?

Păi, mai întâi, să vedem care-i poanta. Probabil că ați auzit de sintagme gen tracțiune pe patru roți, tracțiune integrală și 4×4, iar termenii sunt adesea folosiți la grămadă. Totuși ar fi bine să țineți cont că fiecare sistem oferă caracteristici ușor diferite și au scopuri diferite. De exemplu, nu și-ar lua nimeni o mașină sport, chiar dacă are tracțiune integrală, ca să urce pe munte… Sau și-ar lua?!… În fine, probabil că știați că puterea trimisă la toate cele patru roți obișnuia să fie apanajul off-roader-elor, dar la ora actuală există mașini de toate formele și dimensiunile care pot dispune de tracțiune integrală. În funcție de model puteți avea și tracțiune față sau tracțiune din spate, unde motorul termic (sau electric) alimentează doar un set de roți. Dar, unele mașini cu tracțiune pe două roți dispun de o tehnologie inteligentă de control al tracțiunii care imită tracțiunea integrală, în genul GripControl-ului celor de la PSA, astfel încât să puteți parcurge trasee ușoare fără să aveți bătăi de cap.

Așa că următoarea întrebare la care va trebui să răspundeți este dacă aveți nevoie de tracțiune integrală în mașina viitoare. Este bine să țineți cont că, indiferent de acronimul care se adaugă denumirii mărcii și modelului de mașină dorit, adică sistemul pe care îl alegeți odată cu acestea, gen 4WD (4 Wheel Drive), AWD (All-Wheel Drive), 4X4… adaugă destule kilograme în plus la masa mașinii și de aceea tracțiunea integrală va fi mai puțin economă la consum și portofel (și la achiziționare, și la întreținere) decât o mașină cu tracțiune pe puntea din față sau din spate echivalentă. Greutatea suplimentară poate, de asemenea, să afecteze manevrabilitatea sau frânarea mașinii și poate provoca un balans mai mare în ambele axe gabaritice, mai ales în cazul supraînălțării trenului de rulare.

Așa că, dacă locuiți într-o zonă în care drumurile sunt desfundate, iar asfaltul este certat cu primarul din zonă sau vremea nefavorabilă se menține mult timp din an, o mașină cu tracțiune integrală vă ajută să vă deplasați în siguranță. De asemenea, este foarte utilă pentru cei care folosesc des o remorcă sau o rulotă, dar nu este chiar o necesitate. Însă, trebuie să recunoaștem că, pentru majoritatea oamenilor, chiar dacă o mașină obișnuită cu tracțiune pe puntea din față este bună la toate nu este o alegere fericită pentru condiții dificile de drum.

Să amintim câte ceva și despre acronime. La început a fost… 4X4, adică prin anii ’80 când a început expansiunea ideii de tracțiune pe patru roți. Utilizat în special pentru mașinile de off-road sau 4×4-uri tradiționale dacă doriți, capabile să se deplaseze pe un teren serios denivelat. Sistemele cu tracțiune cu patru roți trimit puterea în mod egal la toate cele patru roți folosind o cutie de transfer comandată mecanic pentru împărțirea cuplului între cele două punți. Acest lucru este excelent pentru off-road pentru că menține tracțiunea în condiții dificile, dar nu este indicat pentru condusul pe drum asfaltat.

Evoluția sa temporală a dus la sistemul cu patru roți „selectabil” 4WD. Sistemul păstrează cutia de transfer centrală, dar cu comandă electronică și nu este permanent, ci „la cerere”, adică când este nevoie de el. Inițial tracțiunea sau propulsarea este asigurată de una dintre punți (față sau spate), iar la nevoie este cuplată și cealaltă. Pentru AWD aveți de fapt tracțiunea pe o singură punte, iar sistemul intră automat ori de câte ori este necesar. De exemplu dacă roțile tractoare încep să alunece, o parte din putere este trimisă celorlalte roți, astfel încât acestea să fie poate ajuta mașina să redobândească aderența.
Însă în plină ascensiune a ­crossoverelor și SUV-urilor de oraș unii constructori auto au decis să includă sisteme avansate de control al tracțiunii, în loc să includă un sistem de tracțiune integrală, pentru că sfera de activitate a viitorilor proprietari nu include activități de gen off-road. Grip Control al celor de la PSA este o astfel de inovație și oferă un plus de securitate în condiții nefavorabile de rulare, scăpând mașina de greutatea și cheltuielile suplimentare ale unui sistem AWD. Sistemul este potrivit pe drumuri cu zăpadă bătătorită sau condiții ușoare de off-road.

http://www.autotestmagazin.ro/conducerea-defensiva-o-a-doua-centura-de-siguranta/

http://www.autotestmagazin.ro/peugeot-boxer-4×4-concept-camper-universal/

http://www.autotestmagazin.ro/pazea-tractiune-8×8/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


× sase = 24