Dacă vezi pe un câmp plin de noroi ceea ce pare a fi Dacia cu şenile, să nu crezi că visezi. Ea există şi chiar îi plac suprafeţele dificile cu aderenţă scăzută.
Despre Dacia Duster s-au scris multe şi or să se mai scrie. Se spune că se comportă bine pe teren accidentat. Când am auzit de o variantă cu şenile am zis că în mod cert trebuie să fie ceva interesant. Profitând de invitaţia făcută de cei de la Centrul Tehnic Titu, ne-am prezentat la ora stabilită ca să luăm contact cu acestă variantă şenilată a Dusterului şi să dăm şi câteva ture cu ea.
Vă daţi seama că nerăbdarea era mare. Cu maşini pe roţi mai ai ocazia să mergi, dar să te dai cu una cu şenile, cât timp nu lucrezi în armată, este ceva mai rar. Când ai ocazia să încerci trebuie să te grăbeşti până nu intervine vreo schimbare sau se răzgândeşte cineva. După întâlnirea informativă suntem duşi la locul cu pricina şi ne „răsare” în faţa ochilor un Duster Army echipat cu şenile. Deşi crossover-uri fabricate la Mioveni ai tot avut prilejul să vezi prin oraş, efectul vizual al unui Dacia Duster Army cu şenile nu are cum să te lase indiferent.
Arată altfel, parcă venit dintr-un film cu Mad Max, făcut să se descurce într-o lume apocaliptică în care nu mai există şosele. Ajuns lângă el, dau ocol maşinii… mi se pare interesantă abordarea. În loc de cele patru roţi se află patru şenile „triunghiulare”. Pentru a ni se prezenta ce poate face jucăria, observăm de pe margine câteva ture demonstrative prin poligonul special amenajat. Practic nişte gropi generoase, dintre care una este plină cu apă şi mult noroi. Imaginea Dusterului venind în viteză prin noroi şi apă este bună de pus şi într-un clip publicitar. Apa aruncată pe parbriz face deliciul publicului. Mergând în regim de viteză am mai văzut maşini trecând prin apă şi noroi, însă, dacă încetinești se poate strica socoteala. Am fost asigurat că pot să încerc şi nu va fi nicio problemă. Odată oprită maşina din turele demonstrative am trecut la volan. Mă gândeam că acum o să văd ce trag de „covrig” cu şenilele astea late puse în loc de roți. Oare era bine să bag o lună de sală până sa vin la demonstrația asta? Cât timp, însă, te afli un pic în mişcare, efortul este insesizabil şi ai zice că te miști tot pe roţi. Dacă suprafaţa este alunecoasă, mai exact genul pentru care este făcută această maşină, poţi să virezi fără probleme şi stând pe loc. Partea şi mai interesantă este că avem practic o Dacia Duster Army „standard”, cu motor de 1.5 dCi şi 110 CP, iar șenilele sunt un kit care se montează pe aceste maşini.
Astfel, poţi folosi orice Duster cu tracţiune 4X4 şi să îi montezi aceste dispozitive. Sistemul poate fi foarte atractiv pentru diversele servicii de intervenţii. În cazul unor situaţii meteo nefavorabile, zăpadă, apă şi noroaie în urma inundaţiilor, de exemplu, se pot monta aceste şenile şi maşina intervine mai ușor în zonele respective. Urcat la bord, te familiarizezi imediat cu ea. Nici nu ai cum altfel. Are volan, schimbător de viteze manual, pedale, exact ca o maşină de uz cotidian.
Prima tură o fac într-o viteză mai mare, undeva pe la 35-40 km/h, în zona de apă şi noroi… trec, urc dâmbul, cobor iar în următoarea groapă, încep ascensiunea, urc pe un plan înclinat și ajung iar în zona orizontală a poligonului. Maşina nu a dat niciun semn că ar avea probleme de tracţiune sau stabilitate: pe cele patru şenile stă lipită de sol la propriu. La următoarea tură am zis să merg în viteză mică, să opresc în mijlocul apei şi al noroiului, să staționez pe panta plină de noroi şi să pornesc iar. Spre surpriza mea, maşina nu a avut nici acum probleme şi a trecut cu brio toate relele mele intenţii. Am întrebat care ar fi viteza maximă de mers în siguranţă cu acest kit şi am aflat că este pe la 50-60 km/h, chiar dacă maşina poate să meargă şi cu mai mult. Pericolul să loveşti ceva prin suprafaţa pe care mergi, zăpadă de exemplu, face ca acest sfat să fie unul logic. Am convingerea că maşina se descurcă bine și pe suprafeţe de nisip. Asta o să atragă probabil atenţia pentru utilizarea ei şi în medii mai ostile decât cele cu care suntem noi familiarizaţi.
Trecând peste aspectele care subliniază eficiența sistemului montat pe maşină, trebuie să spun că aceasta punctează şi la capitolul distracţie. Dacă nu ni se atrăgea atenţia să avem geamul închis când ne jucam cu maşina prin poligon… ne alegeam şi cu câteva guri de apă şi noroi, că tot eram cu ele căscate de bucuria adusă de jocul prin groapa cu nămol.
NU PĂRĂSI INCINTA. AVEM PENTRU TINE ȘI URMĂTORUL ARTICOL
http://www.autotestmagazin.ro/duster-army-chemat-la-oaste/
http://www.autotestmagazin.ro/sotii-bertici-duster-ul-neo-si-aventura-de-la-polul-frigului/
http://www.autotestmagazin.ro/test-dacia-duster-4×2-edc-solutia-eficienta/