Ţinând cont de succesul primei generaţii Dacia Duster, de actuala linie de design a modelelor Dacia şi de dorinţa de a întări imaginea acestei mărci prin elemente de design uşor de identificat, ne-am gândit să vă prezentăm cum va arăta noul Duster, în viziunea Auto Test Magazin. Am mizat pe evoluție şi nu pe o revoluţie a designului din prezent.
Dacă Dacia Logan a reprezentat numele de care se leagă renaşterea mărcii după intervenţia producătorului Renault, apariţia modelului Dacia Duster în anul 2010 a adus o premieră pentru fabrica din Mioveni. Dacia Duster a fost produsul care a permis ofensiva pe segmentul de vehicule denumit generic „SUV”, iar piața auto a reacționat foarte bine datorită raportului preţ– performanţă. Preferinţa cumpărătorilor mai ales pentru versiunile cu dotări de top a semnalat apariţia unei noi categorii de clienţi cu ceva mai multă dare de mână. Maşina a beneficiat de un face-lift care i-a adus un plus de rafinament prin schimbarea designului frontal (zona radiatorului şi a blocurilor optice) cât şi o ameliorare a interiorului. Cu toate acestea, în ciuda succesului înregistrat, se dorește mai mult de la aceast autovehicul. Prin urmare se apropie cu viteză momentul lansării celei de-a doua generaţii a modelului Dacia Duster. Toată lumea se întrebă cum va arăta noua mașină. Informațiile nu sunt numeroase, însă putem specula pe baza declaraţiilor existente din partea unor oameni implicaţi în grupul Renault, a materialelor din presă şi mai ales în funcţie de designul modelelor existente în prezent. În această previziune ne poate ajuta și un concept prezentat de francezi. Este vorba despre Oroch, o propunere dezvoltată după „transferul” lui Laurens van der Acker. Designerul olandez a ajuns în echipa Renault în anul 2009 și fost însărcinat cu supervizarea viitoarelor modele din cadrul grupului.
Primul model Dacia Duster lansat în 2010, nu a fost prin urmare prea mult influenţat de acesta. Modelul care va apărea în anul 2017 „a crescut” sub atenta privire a acestuia. Având drept exemplu a doua generaţie Logan este destul de probabil ca designul noului Duster să nu reprezinte o revoluţie, ci o evoluţie a actualului design. Cred că abordarea aleasă va oferi un plus de eleganţă şi de calitate în detalii grefate pe liniile majore ale primei generaţii. Laurens van den Acker declară că se vor concentra pe păstrarea punctelor forte ale primei generaţii şi îmbunătăţirea aspectelor care au lăsat de dorit: calitatea interiorului, ergonomie etc. Datorită acestei evoluţii stilistice şi calitative este de aşteptat ca maşina să devină o atracţie și mai puternică pentru familişti. Prin urmare există zvonuri în presă ca această a doua generaţie o să poată găzdui șapte locuri, arhitectură ce ar presupune o uşoară creştere, în lungime, de aproape 200 de mm. Rămâne de văzut cum o să „jongleze” Dacia între spaţiul disponibil şi capacităţile off-road deja recunoscute ale primului model. O consolă spate mărită şi un ampatament uşor crescut pot să aducă impedimente comportamentului pe teren accidentat. În privinţa motorizărilor nu vor fi surprize: motorul diesel 1.5 dci şi o cutie automată reprezentând una din ofertele producătorului român. Revenind la designul exterior, presupunem că maşina o să reprezinte o combinaţie între elementele generale ale primei generaţii şi elemente de design ale modelului Logan 2. Este posibil să avem şi unele surprize la nivel de detalii, elaborate special de designeri pentru acest model. O maşină care prefigurează această variantă este conceptul Renault Duster Oroch. Dacă facem abstracţie de caracterul pick-up oferit caroseriei, designul general se înscrie corect într-o posibilă variantă pentru Duster 2. Pasajele roţilor sunt trasate proeminent şi fac trimitere la prima generaţie, însă geometria lor respectă reţeta utilizată pe Logan 2. Designul general din partea frontală face o trimitere directă la prima generaţie Dacia Duster.
Pornind de la elementele cunoscute în prezent, am dorit să ilustrăm acesta nouă generaţie Duster. Prin urmare am ţinut cont de o maşină ceva mai lungă pentru a acomoda 7 locuri, un plus de imagine grefat pe designul primei generaţii, designul din prezent al lui Logan 2/Sandero 2, cât şi existenţa conceptul Oroch. Am rezervat şi un element surpriză, pentru că sunt de părere că vor exista asemenea „accidente” fericite. În acest caz am reinterpretat zona blocurilor optice şi continuarea lor pe laterale, într-o manieră care să facă trimitere la conceptul Duster prezentat de Dacia. În rest, am menţinut pasajele roţilor proeminente şi suportul masiv de portbagaj de pe acoperiş, elemente caracteristice pentru un vehicul cu capacităţi off-road. Designul „grilajului” frontal face trimitere la prima generaţie Duster– facelift. Pentru zona vitrată laterală, am optat pentru un stâlp “B” mascat în zona vitrată, soluţie care aduce un plus de eleganță. Ţinând cont de cele şapte locuri, ultimul „ochi” de geam are dimensiuni ceva mai generoase, dar păstrează forma regăsită pe prima generaţie. Cabina a fost coborâtă puțin în înălţime pentru a aduce un plus de dinamism designului general. Rezultatul este o maşină mai dinamică cu un plus de stil care să o îndepărteze de imaginea unui produs cu rezolvări low-cost, dar care să păstreze punctele forte ale primei generaţii care au adus Dacia Duster în atenţia publicului.
Alte articole interesante despre Dacia:
http://www.autotestmagazin.ro/dacia-cu-senile/
http://www.autotestmagazin.ro/dacia-si-robotii/
http://www.autotestmagazin.ro/cutia-robotizata-easy-r-pentru-dacia/