Daimler cardan-truck – Strămoșul camioanelor

0
165

Un exemplar Daimler cardan-truck, a treia versiune a primului camion din lume apărut în 1896, a intrat în patrimoniul Mercedes-Benz Trucks Classic Collection.

În fapt este vorba despre un camion din 1899 mai exact, iar denumirea folosită frecvent este de camion Daimler cu cardan (Daimler Kardan-Lastwagen), care la acea vreme încă funcționa cu benzină luată de la… farmacie! Era văzut, deja, de trei ani pe drumurile din Stuttgart. Era perioada când autoturismele și mai ales camioanele erau apariții destul de rare pe drumurile germane, trăsurile, poștalioanele și căruțele trase de cai conti­nuând să fie folosite pentru transportul de persoane și mărfuri, în special în orașe. Însă, transportul pe distanțe lungi era efectuat pe calea ferată sau pe apă.

Cine este „subiectul”?

Potrivit înscrierii făcute în „Cartea comisiei” din 11 martie 1899, camionul Daimler cu cardan a fost livrat Uzinei municipale de apă din Stuttgart, unde a fost utilizat frecvent între anii 1899 și 1923. O fotografie făcută la pasajul subteran, lângă gara Cannstatt, dezvăluie o frântură din istoria capitalei landului Baden-Wurttemberg. Pe o platformă deschisă, în care șoferul stă pe o ladă asemănătoare cu cea de poștalion, un muncitor lucrează în picioare în partea din spate a „benei”. În fața sa este o menghină uriașă și lângă ea, un dispozitiv de tăiat țevi și cabluri, pe atunci instrumente esențiale pentru prelucrarea țevilor de apă care erau în mare parte din metal.

După 24 de ani, Stuttgart Water Works a înlocuit camionul cu un model mai recent și l-a returnat la Daimler-Motoren-Gesellschaft în 1923 (una dintre companiile precursoare ale Daimler-Benz AG), unde a devenit parte a colecției muzeului acesteia. Pe mă­su­ră ce bombardamentele s-au intensificat în Untertürkheim, în 1944, o parte din colecția muzeului a fost mutată la Dresda. În timpul ocupației ulterioare a Germaniei și în anii dinaintea reunificării, toate încercările de returnare a vehiculului la Stuttgart au eșuat. Abia după ce a căzut Zidul Berlinului, în 1989, Daimler-Benz AG a reușit să încheie un acord cu landul liber Saxonia, în 1991. După doi ani de negocieri constructorul german a reușit recuperarea unui număr de 16 vehicule istori­ce, inclusiv a camionului Daimler cu cardan din 1899. De atunci vehiculul a fost transferat în inventarul Mercedes-Benz Trucks Classic unde a fost conservat cu mare grijă.

Tehnologie inedită

Vizual, camionul Daimler cu cardan seamănă cu o trăsură trasă de cai, fără oiște, în esență o platformă deschisă, cu roți de lemn și un motor cu combustie. La doar trei ani de la livrarea primului camion, tehnologia acestuia a fost deja dezvoltată în mod semnificativ și este încă relevantă astăzi în caracteristicile sale de bază. Spre deosebire de primul și cel de-al doilea camion motorizat, sistemul de tracțiune nu mai era instalat în spate sau pe cadrul vehiculului de sub postul de conducere, deoarece acest lucru s-a dovedit nepractic la încărcarea spațiului din spate. În schimb, a fost plasat peste puntea din față a vehiculului. Camionul era condus acum folosindu-se un mecanism de direcție în loc de… lanțuri. Transmisia dispunea de pinioane, adevărate predecesoare ale angrenajelor planetare utilizate în mod obișnuit astăzi.

Caracteristicile gen „ultimul strigăt” pentru camionul Daimler cu cardan includeau răcirea eficientă a motorului folosind un radiator circular și frâne cu saboți din lemn, care acționau roțile din spate, soluție folosită mulți ani după aceea.

În broșura de vânzare camionul Daimler cu cardan, din 1899, era oferit cu „motor cu 2 sau 4 cilindri” și mai nou și cu „aprindere electrică”. Aprinderea cu „tub fierbinte” convențională, pentru care se foloseau așchii de lemn, avea adesea efectul secundar că înnegrea fața șoferului, diminuând astfel vizibilitatea acestuia.

Interesant era faptul că puterea acestor vehicule comerciale a variat între 4 și 12 cai putere, destul de mult la cele vremuri, iar sarcina utilă a ajuns la 5.000 de kilograme! Problema era că roțile erau echipate cu benzi din fier, așa cum se arăta în descrierea produsului, iar pe un pavaj obișnuit zgomotul făcut era enorm.

Vă recomandăm și: 

Acord între Daimler Truck AG și Volvo Group pentru dezvoltarea celulelor de combustie

Locul de muncă al șoferului de camion

Magna Steyr: Notoriul… anonim

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ sase = 15