Dragoş Moosz: Ani de liceu, cu emoţii pe motor

0
73
Dragoș Moosz : „Tata mă susține foarte mult și are încredere în mine. Mama nu are curaj să se uite la curse”.

Dragoş Moosz nu are permis de motocicletă, dar este unul dintre cei mai talentați tineri din competițiile de speedway. A câștigat deja o mulțime de premii, dar își propune să cucerească și alte trofee. Are 19 ani și o mulțime de vise pe care nu le lasă spulberate chiar dacă sunt și curse pe care le termină cu julituri și vânătăi sau chiar la spital.

Dragoș Moosz este elev în clasa a 12-a la Colegiul Tehnic Cibinium din Sibiu și își dorește ca din vară
să devină student la o facultate cu profil sportiv.

Auto Test: Cum a început aventura pe două roți?
Dragoş Moosz: La vârsta de cinci ani m-a urcat tata pe o motocicletă și de atunci mi-a rămas „în sânge”. La speedway am ajuns în urma unui pariu cu un unchi de-al meu. El a fost motociclist și mi-a spus că nu o să am curaj să mă urc pe un astfel de motor. M-am ambiționat, m-am dus la stadion, la Sibiu, am vorbit cu antrenorul și am început antrenamentele. Aveam 14 ani.
Auto Test: Și ce ai câștigat după acest pariu?
Dragoş Moosz: Am câștigat… că nu m-am mai lăsat de acest sport (râde). Îmi place foarte mult. Practic speedway de cinci ani și în această perioadă am reușit să câștig un titlu național, o dată am ocupat locul doi și de două ori am terminat pe poziția a treia.
Auto Test: Ai avut accidente grave?
Dragoş Moosz: Am căzut de multe ori, nici nu le mai știu numărul (râde). Le țin minte doar pe cele mai serioase. Mi-am rupt o mână și am avut o gleznă praf. Prima oară am căzut chiar la debut, într-o cursă la Brăila. Am crezut că pot să fac mai mult decât știam, am băgat prea tare mâna „în gaz”, dar nu am putut să mă țin de motocicletă și am intrat direct într-un gard.
Auto Test: Și la gleznă cum te-ai accidentat?
Dragoş Moosz: Aceasta a fost ultima accidentare și s-a întâmplat vara trecută. Era foarte cald, peste 40 de grade, pista era uscată și s-a făcut mult praf. Eram foarte aproape de cel din față, ne luptam pentru locul doi, el a căzut și l-am văzut în ultimul moment, din cauza prafului. Atunci am trântit motocicleta, mă gândeam că o să-l omor dacă îl lovesc, iar piciorul mi-a rămas sub motor. Am avut în cap doar cum să-l salvez. El s-a ridicat imediat de pe pistă și a venit, îngrijorat, la mine. Nu mă puteam ridica și nu-mi simțeam piciorul. M-a vizitat după aceea și și-a cerut scuze. Se întâmplă! M-am ales cu o entorsă foarte urâtă și am stat trei săptămâni în pat cu o orteză.

Dragoș Moosz : „Tata mă susține foarte mult și are încredere în mine. Mama nu are curaj să se uite la curse”.

Auto Test: Ce spun părinții de pasiunea ta?
La început mama nu a fost de acord. Când am mers prima oară la clubul Voința din Sibiu, mi-au dat un act pe care aveam nevoie de acceptul și semnătura părinților. Acolo erau trecute multe condiții, iar la unul dintre puncte scria că în caz de moarte, clubul nu este răspunzător. Mama nu a vrut să semneze, dar am reușit să o conving. Le spun mereu celor apropiați. „Dacă aveți emoții, mai bine nu veniți”.
Auto Test: Cât costă un sezon?
Este foarte scump. Eu merg pe o motocicletă Giuseppe Marcotti. După trei curse a câte cinci manșe, motoarele se trimit în service: producătorul doar atât le garantează. Dacă le ții mai mult este doar vina ta când se strică. Un sezon costă cam 10.000 de euro. Sponsorii mei sunt părinții, din păcate sunt puține firme care oferă ajutor sportivilor din acest domeniu.

Auto Test: Care sunt planurile pentru acest an?
Vreau să ies campion național și să mă clasez cât mai bine la Campionatul European Under 21. Mă pregătesc foarte mult pentru aceste obiective. Am avut un cantonament la Zarnovica, în Slovacia, iar după o săptămână de pregătire se simte că am progresat. Sper să arăt acest lucru și în competițiile oficiale și să concurez cât mai bine, fără accidente.
Auto Test: Cum arăta o zi în cantonamentul de pregătire?
Dimineața mergeam la stadion, curățam motocicleta și făceam antrenament, iar după-amiaza, mâncam, curățam motocicleta și din nou antrenament. Într-o zi se adună multe ore pe pistă și durează destul de mult și să cureți motocicleta. Abia după aceea fac și eu duș. Nu vrei să știi cum arată cada când mă spăl (râde). Se umple de nisip.
Auto Test: Cum te pregătești de o cursă?
Cu o zi înainte de concurs merg la stadion, pregătesc motocicleta și inspectez pista: verific textura, cât a fost de udată și analizez locul de start. În dimineața cursei mănânc ușor, apoi verific din nou motocicleta. Cu o jumătate de oră înainte de cursă încerc să mă concentrez, îmbrac echipamentul și nu mai vorbesc cu prea multă lume. Dar vorbesc cu motocicleta…
Auto Test: Și ce îi spui?
Să avem grijă, să nu ne trântim unul pe celălalt și să dăm tot ce putem. Eu pot să fac o greșeală, dar și la ea se poate rupe sau strica ceva și atunci poate să iasă urât.
Auto Test: Care ar fi cea mai importantă calitate de care ai nevoie în acest sport?
Nebunia! Trebuie să ai curaj, dar și să fii limpede, să calculezi fiecare mișcare.

 Interviu realizat de Sorin BARBU /Foto: arhiva Dragoş MOOSZ

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE

http://www.autotestmagazin.ro/kiara-anca-firan-am-avut-iubiti-care-au-fost-gelosi-pe-motocicleta-mea/

Articolul precedentTEST: Kia Stonic – Un uaaau!… cât parbrizul
Articolul următorDestinaţii: Bijuteriile din sudul Spaniei
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ 7 = paisprezece