eCall – maşina sună la 112

0
132

Ai făcut accident? Mașina va suna singură la 112! Sistemul eCall îți vine în ajutor dacă ai fost victima unui accident grav.

Unul dintre obiectivele principale ale Uniunii Europene în domeniul siguranței rutiere este instalarea sistemului de apelare a numărului 112 de la bordul autovehiculelor, denumit „sistem eCall”. Acesta a fost inclus încă din 2009 în comunicarea Comisiei Europene denumită „eCall: Faza de implementare”. În mai 2015 a fost adoptat Regulamentul UE care prevede obligativitatea echipării autoturismelor (categoria M1) şi a autoutilitarelor uşoare (categoria N1) cu sistemul menționat.
Beneficii
În cazul accidentelor rutiere acestea se referă la reducerea numărului deceselor, a gravității rănilor generate, a costurilor aferente aglomerațiilor cauzate de incidente și la eficientizarea activităţii serviciilor de intervenţie. Astfel, dacă toate autovehiculele ar fi prevăzute cu sistemul eCall, se estimează o reducere a deceselor între 1% şi 10% în funcţie de densitatea populaţiei ţării, de infrastructura rutieră şi de intervenţie în situaţii de urgenţă. În UE ar putea scădea numărul deceselor cu până la 2.500 de persoane pe an. Gravitatea rănilor ar scădea cu 2 până la 15%, iar serviciile de intervenție ar putea răspunde cu până la 40% mai rapid în zonele urbane și 50% în cele rurale.
Mod de funcționare
Regulamentul va fi aplicat în cazul noilor tipuri de vehicule din categoriile M1 şi N1 care, începând cu 31 martie 2018, vor trebui să fie echipate cu eCall. Acesta este un sistem de urgenţă, compus din echipamentul instalat la bordul autovehiculului şi din mijloacele de declanşare, de gestionare şi de efectuare a transmisiei eCall. Sistemul va fi activat, în cazul unui accident grav, fie automat, prin intermediul unor senzori de la bordul vehiculului, fie manual. Acesta va transmite, prin intermediul reţelelor publice de comunicaţii mobile fără fir, un apel de urgenţă ce va conţine un set minim de date (definite printr-un standard european) şi va stabili un canal audio, bazat pe serviciul 112, între pasagerii autovehiculului şi un centru de preluare a apelurilor de urgenţă eCall (PSAP). Aparatele de recepţie din sistemele eCall instalate la bordul autovehiculului şi bazate pe serviciul 112 trebuie să fie compatibile cu serviciile de poziţionare furnizate de sistemele Galileo şi EGNOS. Producătorii de autovehicule pot alege, în plus, ca acestea să fie compatibile şi cu alte sisteme de radionavigaţie prin satelit.

eCall (1)Protejarea datelor
Datorită naturii informaţiilor care vor fi furnizate de acest serviciu, au fost prevăzute cerinţe pentru protecţia datelor personale, în special pentru a garanta că autovehiculele echipate cu sisteme eCall nu pot fi urmărite în mod constant, precum şi că setul minim de date trimise de sistem include numai informaţiile necesare pentru tratarea corespunzătoare a apelurilor de urgenţă. Aceste date vor fi utilizate exclusiv în scopul gestionării situaţiilor de urgenţă şi nu vor fi păstrate mai mult decât este necesar. Vor fi eliminate din memoria internă a sistemului eCall în mod automat şi continuu. Se va permite păstrarea numai a ultimelor trei localizări ale autovehiculului (pentru a preciza situarea curentă a acestuia şi direcţia de deplasare la momentul evenimentului). Respectivele date nu vor fi disponibile pentru nicio entitate înainte de declanşarea apelului eCall. De asemenea, datele prelucrate de PSAP-uri prin intermediul sistemului eCall nu vor trebui să fie transferate niciunei părţi terţe fără acordul prealabil explicit al persoanei vizate.
Suplimentar
Sistemului eCall „public”, instalat la bord, nu îl va împiedica pe proprietar să utilizeze și un alt sistem asigurat de terţi care să ofere un serviciu similar, dar şi servicii suplimentare în raport cu sistemul 112. Condiția este ca cel de-al doilea să respecte anumite condiţii, astfel încât să nu afecteze funcţionarea sistemului eCall bazat pe serviciul 112, nici eficienţa PSAP-urilor şi nici protecţia datelor personale.
Până la data punerii în aplicare a acestui regulament va fi necesară adoptarea de Comisia Europeană a unor acte delegate prin care să fie stabilite anumite cerinţe tehnice referitoare la sistemul eCall, precum şi implementarea de către statele membre, pe teritoriul lor, cel mai târziu până la 1 octombrie 2017, a infrastructurii PSAP-urilor necesară pentru preluarea şi gestionarea adecvată a tuturor apelurilor.

Ing. Cristian UȚĂ
Şef Departament Reglementări, Instruire şi Cooperare Internaţională, RAR
Sursă imagine

Articolul precedentNumarul perfect
Articolul următorBlindatul de serviciu: Range Rover Sentinel
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


8 − = patru