Poate că sunt persoane care se miră acum, dar la apariția sa modelul Ford Sierra a fost o reușită deosebită a americanilor. Valoarea designului face ca aceste mașini să fie candidate pentru statutul de „clasică în devenire”.
Era în anul 1982 sau și mai corect… aproape anul 1983, când americanii surprind lumea cu îndrăzneala lor. Este adevărat că aceștia își mai arătaseră ceva din intenții prin prezentarea prototipului Ford Probe III. Dar cu toate acestea nimeni nu credea că vor fi suficient de nebuni să îl transpună într‑un automobil de serie.
Mizând pe îndrăzneala în design și sărind cu câțiva ani în fața concurenței, asta cu toate riscurile de rigoare în eșecul pe care un automobil nonconformist îl poate înregistra, americanii prezintă o nouă familie de mașini sub numele Sierra.
Acesta înlocuia tradiționalele modele Cortina / Taunus. Nucleul dur și tradiționalist care adora modelele precedente probabil că a replicat cu mâhnire că nu se mai fac modele ca pe vremuri… și avea dreptate. Mașina surprindea prin designul novator și trimitea la culcare trecutul. Deși mecanica nu era din altă eră, designul exterior, prin profilul său longitudinal și detaliile implementate, era cu mult în fața competitorilor.
De exemplu, în partea din față nu mai avea clasica grilă tratată independent în compoziția generală. Sierra avea masca și farurile integrate într-un element frontal comun din punct de vedere vizual. Unghiul plonjat al acestuia sublinia aspectul sportiv al automobilului chiar și în varianta berlină cu patru portiere.
Spatele, prin soluția cu al treilea ochi de geam și luneta înclinată, completa rețeta surprinzătoare a americanilor. Pentru cine este mai reticent este suficient să facă o căutare pe internet a modelelor concurente contemporane cu Sierra ca să se convingă de cele spuse. Multe dintre acestea au trebuit să aștepte înlocuirea respectivei generații pentru a putea rivaliza cu îndrăznețul model Ford. Gama Sierra, mai ales după faceliftul din 1987, a căpătat o consistență serioasă, cumpărătorii putând să dețină de la modele foarte sportive, cu două portiere, până la varianta familistă Estate. Mașina s-a bucurat de succes, fapt confirmat de cei circa zece ani de producție. Revenind la design, trebuie să spun că din echipa care a participat la elaborarea acestuia a fost și Patrick le Quement, un tânăr designer la acea vreme care avea să scrie istorie ulterior pentru grupul Renault. Dacă ești norocos poți să vezi și azi câte un exemplar circulând și pe la noi.
Foto: Ford