Laboratorul de Încercări Emisii Poluante și Consum: Căi de dezvoltare

0
171

Extinderea domeniului de activitate repre­zin­tă calea firească prin care RAR se in­te­grează în noul climat al lumii auto cola­bo­­rând cu jucători importanți atât la ni­­­­­­­­­­vel național, cât și internațional. În ciuda restricțiilor pandemice, o contribuție im­por­­tantă au avut-o pres­ta­torii de servicii pentru care cercetarea face parte din do­me­niile lor de activitate. Iar unii au trecut pra­­gul Laboratorului de Încercări Emisii Poluante și Consum din cadrul Departamentului Omologări de Tip.

În numerele anterioare ale Auto Test Magazin relatam că, în ultimii ani RAR a realizat mai multe investiții în infrastructura sa de încercări, având ca principal scop menținerea printre companiile de top din UE care oferă aceste servicii. În domeniul emisiilor poluante, laboratorul de încercări s-a aliniat la cerințele normei Euro 6d prin adăugarea în portofoliu a metodei WLTP, dar și prin încercările realizate în condiții reale de trafic cu echipamentul PEMS – despre care am vorbit și noi anul trecut când am pezentat încercările făcute cu un autobuz „convertit” de la diesel, la GNC (Gaz Natural Comprimat).
Având resursele și know-how-ul necesare, în plus față de încercările curente pentru omologarea de tip sau individuală a vehiculelor, atenția s-a îndreptat și mai mult asupra ariei de cercetare și dezvoltare a produselor.
Astfel au apărut colaborările și cu alți clienți care activează în zona de prestări servicii pentru marile nume din lumea auto. Mai exact sunt încercări pe care un constructor nu le poate face sau nu dorește să le facă „in house” pentru că ar necesita resurse umane sau materiale pe care nu le are la dispoziție la momentul respectiv, ori urmărește să-și eficientizeze activitatea. Prin urmare, aceste tipuri de încercări sunt externalizate de către constructor spre un prestator de servicii.

„Companii de prestigiu internațio­nal care activează în zona de prestări servicii pentru constructorii auto, sunt prezente și în România. Colaborăm cu acestea, iar în ultimii ani am reușit să finalizăm numeroare proiecte comune. Numărul de încercări pe care le-am dezvoltat împreună s-a mărit, am reușit să creștem cuantumul de ore alocate și, pe lângă asta, am dezvoltat noi tipuri de încercări care nu erau posibile înainte de achiziționarea sistemelor de climatizare și de încercare WLTP” a spus ing. Tiberiu Melencu, șeful Serviciului Încercări și Inspecție Omologare de Tip.

Trebuie subliniat faptul că metodele de încercare solicitate nu sunt acoperite de cerințe legislative și regulamente europene, sunt încercări dezvoltate de către constructori pentru urmărirea comportamentului vehiculelor în diverse situații. Cum ar fi influența temperaturii ambientale de 14°C sau 17°C, având în vedere că un test WLTP impune la omologarea de tip o valoare a temperaturii ambientale de 23°C.

Apoi, au fost efectuate mai multe tipuri de încercări care implică defecțiuni ale vehiculului. Și testele de omologare se încadrează aici, dar în cazul de față solicitanții au urmărit strict funcționarea autovehiculului în momentul apariției unei defecțiuni specifice și mai ales cum acesta își schimbă comportamentul începând cu acel moment.
S-au efectuat și încercări conforme standardelor de autovehicule de pe alte piețe și continente ale lumii, încercări făcute în laborator, pentru a urmări comportamentul vehiculului și emisiile obținute prin metodele folosite în SUA, Brazilia, Rusia, Japonia sau China.

Ce înseamnă laboratorul pentru vehiculele electrice?
Aici se fac în mod curent încercări pentru determinarea autonomiei, a consumului de energie electrică, a puterii la roată și a vitezei maxime. Sunt încercări necesare pentru omologările individuale ale vehiculelor din categoria L, însemnând de obicei scutere, până la M1 și N1, acestea fiind vehiculele ușoare pentru transportul de persoane și marfă.
O parte dintre solicitări s-au concretizat în omologări de tip, iar unele proiecte au ajuns să fie prezentate chiar și la saloanele auto desfășurate înainte de pandemie.
Tot aici, evident, nu puteau să lipsească conversiile de la motoare termice la cele electrice, cele mai multe fiind pentru Dacia Logan și MCV, dar şi Porsche 944 sau un model mai vechi de Porsche 911.
Iar la final trebuie amintit un amănunt, deloc de neglijat. Pe lângă încercările realizate la RAR, personalul laboratorului își desfășoară activitatea și în alte centre de încercări puse la dispoziție de colaboratori.
„Dacă ar fi să estimăm activitatea laboratorului din ultimul an, aproximativ 60% dintre încercări s-au realizat pentru omologarea vehiculelor și certificarea produselor sau sistemelor, adică activități desfășurate în mod curent de RAR. Restul de 40% au fost încercări solicitate de clienți care activează în zona de prestări servicii pentru marii constructori și zona de cercetare dezvoltare” a spus ing. Tiberiu Melencu.
Viitorul foarte apropiat al laboratorului de încercări dezvăluie că urmează noi investiții la nivel de organizare a spațiului interior urmate de acțiunile periodice pentru mentenanța echipamentelor de măsură. Însă o parte din atenția specialiștilor se îndreaptă spre partea a doua a anului deoarece atunci vor deveni cunoscute cerințele și condițiile viitoarei norme de polua­re Euro 7, și mai ales schimbările pe care le va produce în segmentul auto.

Foto: Radu BUHĂNIȚĂ

http://www.autotestmagazin.ro/cum-poti-autoriza-la-rar-un-atelier-mobil-de-reparatii/

http://www.autotestmagazin.ro/rar-omologari-de-tip-laboratorul-de-incercari-emisii-poluante-si-consum/

http://www.autotestmagazin.ro/rar-euro-6-pana-cand/

http://www.autotestmagazin.ro/rar-wltp-momentul-schimbarilor-in-testele-de-poluare/

http://www.autotestmagazin.ro/aplicatie-rar-prin-care-aflati-istoricul-vehiculului/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− sase = 2