Formula E, campionatul dedicat monoposturilor cu propulsie electrică, a intrat în scenă în acest an cu o nouă generație a mașinilor pe care le utilizează echipele înscrise în competiția viitorului. Acesta se bazează pe folosirea unui monopost identic pentru toate echipele.
Formula E a debutat în 2014 cu prima generație a monopostului ce avea o putere de 200 kW (272 CP), putea atinge o viteză maximă de 225 km/h și genera o recuperare maximă a energiei de 100 kW. Piloții nu puteau parcurge o cursă întreagă cu o singură încărcare a bateriei, astfel că la jumătatea distanței, piloții erau nevoiți să intre la boxe pentru o schimbare de monopost. Practic, săreau dintr-o mașină în alta, pierzând timp cu strângerea și prinderea centurilor.
Din 2018, Formula E a trecut la a doua generație a monopostului. Cu un design mai futurist, fără aripă deportantă spate, noul model a dus campionatul la nivelul următor. Puterea motorului electric creștea la 250 kW (251 CP). Cu o viteză maximă de 280 km/h și o putere de regenerare de 250 kW, noul monopost Gen 2 își putea practic reîncărca bateriile singur de-a lungul unei curse de Formula E. Nu mai era nevoie de schimbarea monopostului la jumătatea cursei, iar cu un look modern și futurist a atras mai mulți fani la cursele disputate pe circuite stradale. În era Gen 2, s-au înfruntat nume mari din lumea constructorilor auto precum BMW, Audi, Mercedes-EQ, Porsche, DS, Jaguar, Mahindra, Nissan și Nio. Patru piloți s-au înfruntat pentru titlu în cel mai recent sezon, înainte de bătălia finală găzduită de orașul coreean Seul.
Dar, acum este timpul pentru a treia generație a monopostului de Formula E. Cifrele au crescut din nou, cu o putere maximă a motorului electric de 350 kW, adică 476 CP, o viteză de top de 322 km/h și o putere de recuperare a energie electrice de 600 kW. În comparație cu mașina Gen1, cursele de Formula E Gen3 sunt cu 75% mai puternice, au o viteză maximă mai mare cu 95 km/h și de șase ori capacitatea de regenerare a puterii.
Având în vedere că au fost vândute mai puțin de 500.000 de vehicule electrice când mașina Gen1 străbătea străzile, cifrele de vânzări pentru vehiculele electrice din întreaga lume au crescut cu 1220 la sută, până la 6,6 milioane în 2021. Cu mai multe vehicule electrice cu emisii reduse de carbon pe străzi, flota trece treptat la un transport cu emisii reduse și, la rândul său, contribuie la îmbunătățirea calității aerului în orașe.
Monoposturile din a treia generație dezvoltate pentru Formula E sunt și mai ușoare, având o greutate totală de 840 kg, cu 60 kg mai puțin față de Gen2. Mai mult, este prima mașină de formula E cu sisteme de propulsie atât pe față, cât și pe spate. (Un nou sistem de propulsie frontală adaugă între 250 kW și 350 kW pe spate, dublând capacitatea de regenerare a actualei mașini Gen2 la un total de 600 kW). Noul monopost nu are sistem de frânare clasic pe puntea spate, folosind sistemul de recuperare a energiei electrice pentru a decelera. Mai mult de 40% din puterea folosită de mașină într-o cursă este acum generată de mașină în timpul cursei.
(Articol publicat în nr. 278 al revistei Auto Test Magazin)
http://www.autotestmagazin.ro/formula-e-full-stop/