Honda Crossrunner – Alchimie japoneza

0
82

Honda Crossrunner (1)Honda Crossrunner la prima intalnire: saua lata ma primeste cu ospitalitate, insfac ghidonul, suficient de lat si el ca sa ma oblige la o comparatie involuntar-admirativa fata de cel pe care il are Transalpul personal si ma cuibaresc, fara greutate, in spatele rezervorului de combustibil.

Honda Crossrunner (5)FisaProaspat coborat de pe o motocicleta enduro-touring, realizez repede diferenta. Scaritele usor retrase catre spate, pozitia si dimensiunile rezervorului plus cele ale ghidonului ma plaseaza intr-o postura care incearca o mediere amiabila intre pozitia dreapta (specifica unui touring) si cea aplecata (specifica unei sportive). Sa fie clar: nu e vorba de niciun compromis. Felul in care Honda Crossrunner ma obliga sa ma mulez pe formele ei aerodinamice are darul de ma transforma si pe mine intr-un „accesoriu” cu aceeasi caracteristica. Putin mai tarziu, aveam sa aflu si de ce. Deocamdata sunt ocupat sa ma familiarizez cu plansa de bord si principalele comenzi. Daca faci parte dintre simpatizantii erei digitale, plansa de bord electronica iti va fi pe plac. Pe un display tip LCD cu forma lunguiata, cam cat o treime din viziera unei casti obisnuite, sunt afisate toate informatiile de care ai nevoie, inclusiv functiile computerului de bord. Exista chiar si buton de avarie, de un real folos pe drumurile noastre inguste si supra-populate de soferi slab instruiti, neatenti si vitezomani. Turometrul etalonat pana la 14000 rpm imi aminteste sa pun contactul si sa rasucesc maneta din dreapta. Sunetul carnos care se desprinde de pe teava de esapament, groasa cat bicepsul brahial al lui Arnold Schwarzeneger pe vremea cand castiga titlul Mister Universe, are o sonoritate ampla de o robustete greu de descris in cuvinte.

Honda Crossrunner (2)Motorul in V cu patru cilindri de care dispune Honda Crossrunner are 782 cmc si dezvolta 102 CP (10000 rpm) si 73 Nm (9500 rpm). Cifrele sunt, cumva, in media categoriei. Distributia insa, nu. Sistemul VTEC, cel care face acelasi lucru ca si la motoarele Honda pentru masini – regleaza deschiderea valvelor in functie de sarcina motorului, este o „rara avis” in lumea moto. Pe scurt, imparte turometrul in doua, cu granita la 6500 rpm.

Honda Crossrunner (3)Honda CrossrunnerFisa 2Sa spunem ca accelerezi. Pana la 6500 rpm, oricum ai „lucra” cu transmisia, accelerarile sunt pline de seva dar le lipseste acea doza de brutalitate care sa te transforme intr-o caricatura vitezomana in ochii colegilor din trafic. Procesul pe care il controlezi este unul caracterizat de o detenta spectaculoasa si o unda sonora care face sa vibreze oglinzile masinilor pe care le lasi in siaj. Dar daca treci de 6500 rpm, un puseu zdravan de putere, care seamana izbitor cu punch-ul generat de sistemul turbo al motoarelor automobilelor, te arunca ca din prastie. … Alchimie japoneza… Abia acum, pe durata unor astfel de episoade, inteleg strategia pozitionarii in sa: daca as fi stat drept ramaneam fie fara casca, fie fara motocicleta, fie fara amandoua. Dar, de fapt, Crossrunner este cat se poate de docil atunci cand e condus normal. Accelerarile au un gradient lejer care nu isi propune sa te intimideze. Sunt progresive si predictibile. Nu pot spune acelasi lucru despre ciclistica. Asta pentru ca te poate pune in dificultate tocmai pentru ca e foarte buna. Riscul iminent e sa te umfli in pene si sa fortezi nota… In astfel de cazuri, revenirea la normal e asigurata, prompt si sigur, de sistemul de franare cu ABS care include functia de combinare a fortei de franare de la ambele roti, indiferent ce folosesti – maneta sau pedala de frana. Un alt detaliu, pe care l-am gasit foarte util, este capacitatea de anticipare a directiei: cu cat te inclini mai mult intr-o parte cu atat vireaza mai mult si viceversa. Fenomenul e unul complet lipsit de orice urma de discretie. Iar asta e foarte bine. Cred ca cei aflati la inceput de drum pe doua roti ii vor simti pregnant interventia benigna. Oricum, aflat la inceput sau nu, riderul va descoperi in Honda Crossrunner un partener de drum comod, cu un timbru vocal foarte placut si cu o pofta de joaca molipsitoare. Poate un pic cam prea molipsitoare…

George Drugescu
Credit foto: Tiberiu Minzu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ trei = 12