Iarna nu-i ca vara

0
87

Să tot fie vreo zece ani de când unul dintre foștii președinți ai României, pe atunci Primar General al capitalei, ne spunea malițios că iarna nu-i ca vara. Era o încercare de a ne explica șugubăț că ar fi bine să nu mai certăm autoritățile pentru că nu curăță omătul de pe străzi și să așteptăm, răbdători, să treacă iarna. Ce mare lucru, câteva luni? Și cum de frig, polei, ceață și zăpadă nu vom scăpa nici anul acesta, ne-am gândit să combatem câteva dintre obiceiurile greșite care îi însoțesc pe șoferi pe timp de iarnă.

iarna nu-i ca vara (3)

1

Anvelopele de iarnă sunt obligatorii și te ajută… puțin mai mult decât cele intermediare și ceva mai mult decât cele de vară. În concluzie, nu vă culcați pe o ureche dacă ați pus anvelope de iarnă, asta nu înseamnă că ați scăpat de griji și derapaje. „Nu uitați de lanțuri. Vă pot ajuta să ieșiți din cele mai delicate momente” ne sfătuiește Florin Manea, proprietarul unui magazin în care sunt vândute accesorii și piese de mașină.

2

Se spune că pe timp de iarnă, anvelopele trebuie să fie puțin dezumflate. Fals! Anvelopele sunt concepute să funcționeze la o anumită presiune, comunicată de producător. În caz contrar, pneurile se pot deteriora și puteți avea surpriza de a nu mai reuși să controlați automobilul.

Winterreifen mit Eiszapfen

3

Unii șoferi te sfătuiesc să faci economie și să cumperi doar două anvelope de iarnă, pentru roțile din față. Aceasta este o altă greșeală care vă expune foarte mult în cazul unui viraj sau al unei frânări de urgență. Pe gheață, dansul poate fi tare periculos…

4

Folclorul spune că iarna nu este bine să frânezi. Discuția este doar parțial adevărată. Se recomandă să frânați în „cascadă” și să evitați manevrele în forță. Sfatul este valabil și pentru cei care conduc automobile cu ABS. Este şi mai bine să știți să folosiți „frâna de motor”.

iarna nu-i ca vara (5)

5

Pe timp de iarnă uitați de „viteza legală”. Să nu credeți că asta înseamnă că puteți să alergați în voie pe polei, zăpadă sau când este ceață. Dimpotrivă. Este important să rulați cu o viteză mult mai mică decât cea legală, în așa fel încât să reușiți să opriți mașina în siguranță. Nu uitați să mențineți o distanță mai mare decât de obicei față de ceilalți participanți la trafic.

6

Cel mai tare se „alunecă” atunci când termometrul se plimbă alene în jurul temperaturii de zero grade. Fostul pilot de raliu, Titi Aur, spune că acesta este momentul în care poate să apară „gheața neagră”. Ce se întâmplă? Șoferii se păcălesc și sunt convinși că rulează pe asfalt, dar se află, de fapt, în mijlocul „patinoarului”. Aderența este mult mai mare la minus 15 grade decât la zero grade.

7

Pe vremuri, când bătrâna Dacie era la putere, se spunea că înainte să pleci din parcare este bine să lași motorul să se încălzească, la ralanti, câteva minute. „Prelungești viața motorului” era argumentul suprem. Specialiștii ne spun că lucrurile stau exact pe dos, iar recomandarea lor este să încălzim motorul în mers, la viteze mici. Aveți grijă să nu forțați pedala de accelerație dacă nu vreți ca mașina dumneavoastră să devină brusc mai pofticioasă și să consume mai mult combustibil.

8

„Iarna nu se spală mașina”. Greșit. Se știe că iarna se folosesc materiale anti-derapante, în special sare. În plus, în zgârieturile fine din caroserie intră apă și praf. În timp, acestea se pot transforma în puncte de formare a ruginii. Se recomandă să treceți pe la spălătorie cel puțin o dată pe săptămână.

9

Iarna, pe ger, uitați de obiceiul de a lăsa frâna trasă peste noapte. Sistemul îngheață la temperaturi scăzute, iar dacă nu aveți ustensilele și cunoștințele necesare s-ar putea să fiți nevoiți să plecați pe jos.

iarna nu-i ca vara (2)
O captură elocventă de la testul inițiat de NBC

10

Și, deși iarna nu-i ca vara, nu așezați copilul îmbrăcat gros în scaunul de mașină. Este o mare greșeală și în multe cazuri viața celui mic este pusă în pericol. Postul american de televiziune NBC a inițiat un experiment prin care a verificat această teorie. Testul a fost făcut la un centru specializat. Un manechin a fost îmbrăcat într-o canadiană, a fost așezat în scaunul pentru copii și i s-a montat centura. La o viteză de impact de 58 de km/h manechinul a zburat din scaun. Concluzia a fost următoarea: geaca pufoasă nu a permis strângerea corespunzătoare a centurilor de siguranță.

iarna nu-i ca vara (4)
Omul de zăpadă, una dintre „greșelile” pe care ar trebui să le repetăm în fiecare iarnă.
Articolul precedentLviv – pe gustul pofticioşilor
Articolul următorMașina cu un milion de mile
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


4 × doi =