Interviu: Adrian Mitu – Cafea cu suflet

0
181

adrian mitu (20)„Dacă vi se dă o cafea nu căutați în ea bere” spunea Anton Cehov, celebrul prozator și dramaturg rus. Un român a căutat în cafea și a găsit… artă. De patru ani, Adrian Mitu pictează cu cafea mașini. La el pasiunea și arta vorbesc aceeași limbă. Este talentat, senin, visător și hotărât să-și împlinească visul din copilărie, acela de a deveni designer auto. Și să nu uit: are și o muză. Să-i cunoaștem pe Monica şi Adrian Mitu…

adrian mitu (14)Auto Test: Cum ai ajuns să pictezi cu cafea?
Adrian Mitu: Proiectul Morning Coffee s-a născut în anul 2013. Eu nu am fost niciodată un mare băutor de cafea, dar uneori, dimineața, mă simțeam puțin obosit. Și am decis să beau cafea. În dimineața respectivă trebuia să mă apuc de treabă, dar nu am avut tragere de inimă să-mi pregătesc acuarele și să-mi pun apă. Am băgat pensula în ceașca de cafea și am început să desenez. La final am făcut o poză și am urcat lucrarea pe Facebook, iar prietenilor mei li s-a părut „wow”. Sincer, aveam nevoie de încurajare pentru că eram într-un moment în care moralul era scăzut. Ușor, ușor am ajuns la peste 200 de lucrări, iar prietenii m-au încurajat să fac prima expoziție.
Auto Test: Cafeaua trebuie să fie…
Adrian Mitu: Tare. Dacă este tare, este colorată! Eu am nevoie de pigment.
adrian mitu (15)Auto Test: Folosind cafea, nu ești puțin constrâns în creația ta?
Adrian Mitu: Câte proiecte extraordinare nu au apărut doar din constrângerea de a folosi un anumit material? Sau dacă trebuie să lucrezi cu un buget mic? Din constrângere, de multe ori, apar ideile interesante. Dacă nu mă ajută doar cafeaua, folosesc și acuarelă. Poți să faci ce vrei. Când ești în piscina ta, înoți ce stil vrei! (râde)
Auto Test: Ești pasionat de mașini?
Adrian Mitu: Mașinile m-au fascinat din copilărie. Întâi cele de jucărie, apoi le-am descoperit pe cele reale, clasice, după ce un vecin și-a adus din Statele Unite un Chevrolet Impala din anul 1960. Avea pe el o plăcuță pe care scria că a aparținut gărzii oficiale a președintelui J.F. Kennedy. Aveam șase ani atunci.
adrian mitu (3)Auto Test: Cum a continuat povestea?
Adrian Mitu: În școala generală eram un puști pasionat de mașini, desen și pictură. Când mă întrebau ce vreau să mă fac, răspundeam sigur: „designer auto”. Am ajuns apoi din întâmplare la liceul de arhitectură.
Auto Test: Din întâmplare?
Adrian Mitu: „Am picat” la liceul unde îmi doream să ajung. Liceul de arhitectură era cel mai aproape de casă, așa am ales. A fost un compromis. Drumul a continuat cu facultatea de arhitectură… un alt compromis pentru că trebuia să fac ceva serios. Doar că la un moment dat, în facultate, totul se răstoarnă și mă întoarce la visul copilăriei de a deveni designer auto.
adrian mitu (1)Auto Test: Ce s-a întâmplat?
Adrian Mitu: Grupul Renault a organizat un workshop în facultate. În urma acestui eveniment am avut onoarea să întâlnesc două personaje extraordinare. Primul este Stephane Barral… la momentul respectiv era șeful studioului Renault. El este designerul celebrului Renault Megane în cinci uși, cel cu fundul tăiat. Stephane Barral este un tip radical, curios și avangardist. Datorită lui cei din grupul Renault au investit cinci ani din timpul lor într-o facultate de arhitectură. Ei căutau tineri talentați, pasionați de automobile care să propună concepte pe care ei să le sintetizeze și, de ce nu, să le folosească într-o bună zi.
Auto Test: Și al doilea?
Adrian Mitu: Deyan Denkov, cel care s-a ocupat de Renault Alpine, ultimul proiect al grupului. Acest bulgar m-a convins, acum trei ani, să devin designer de automobile. Eram într-o perioadă în care eram decis să devin arhitect și îmi cam luasem gândul de la visul a fi designer.
Auto Test: De ce?
Adrian Mitu: Nu pot intra în această lume pe calea clasică: universitate de design, internship la un producător auto și apoi angajat pe postul de designer. Ar trebui să intru în luptă cu designerii tineri. Puștii aceștia te mănâncă de viu și m-ar demoraliza. Ei fac asta în fiecare zi, au investit bani mulți…
adrian mitu (18)Auto Test: Care ar fi soluția?
Adrian Mitu: Mă văd, pe viitor, un cunoscător al istoriei unui brand care să poată fi accesat pe anumite proiecte de influență istorică. Mi-ar plăcea să devin și Adrian Mitu artistul, nu doar designer. De ce spun asta? Poate am devenit puțin egoist, mi-am dat seama câte oportunități îmi oferă această viață. Unul dintre cele mai mari favoruri a fost să-l întâlnesc pe Stirling Moss (n.r. fost pilot de Formula 1). Apoi am o mulțime de proiecte, o identitate publică și am devenit dependent de aprecierea publicului, mai mult decât de admirația unui brand care vrea să-mi producă schițele. Sper să nu fiu o vulpe care nu vrea să guste „strugurii acri” ai industriei auto. Știu că o să fiu designer, dar o să-mi inventez calea de a ajunge acolo.
Auto Test: Și acum?
Adrian Mitu: Sincer, am devenit artist și din cauza instabilității financiare. Mi-am câștigat pâinea din machete de arhitectură, iar în paralel am făcut schițe de mașini. În momentul de față sunt un băiat care pictează mașini clasice pentru colecționari. Încerc să-mi construiesc businessul artistic și am lăsat deoparte portofoliul. Este o perioadă în care studiez și analizez foarte mult. În acest caiețel am o analiză a lui Chris Bangle (n.r. fostul șef al echipei de design BMW) și a filosofiei lui. Eu nu vreau să mă îndepărtez de visul meu. Am luat studiul meu pentru design de automobile și m-am dus în trecut, nu în viitor. Am speranța că în acest mod, într-o bună zi, o să-mi definesc o identitate și ca designer.
adrian mitu (18)Auto Test: Cum îți câștigi inspirația?
Adrian Mitu: Observând. Inspirația este și un răspuns la frământări. (arată din nou caietul) În aceste caiete de schițe îmi pun întrebări: „De ce fac asta? Cum vreau să fac anumite lucruri? Ce trebuie să fac?”. Sunt niște frământări pe care le avem toți și le notez. Încerc să descopăr proporții la anumite mașini, să descopăr ceea ce ar trebui să văd.
Auto Test: Soția ce spune despre pasiunea ta?
Monica Mitu: Eu sunt instructor de dans și înțeleg destul de bine latura lui artistică.
Auto Test: Cum v-ați cunoscut?
Monica Mitu: L-am cunoscut la salsa.
adrian mitu (8) adrian mitu (6)Auto Test: Știa să danseze?
Monica Mitu: Era pregătit când l-am întâlnit. Au avut alte fete răbdare cu el să-l învețe pașii de bază (râd amândoi).
Auto Test: Adrian, îți place să mergi cu mașina?
Adrian Mitu: De ce să stau trei ore în trafic? Merg mult cu metroul. Până acum nu aveam ce să conduc, soția a adus mașina în familia noastră. M-am pomenit cu mașină și cu „șofer” (râde). Sunt liniștit și neatent la volan. Am condus vreo trei kilometri și tot de atâtea ori am trecut pe culoarea roșie a semaforului.
Monica Mitu: Și a mers cu farurile stinse.
adrian mitu (13)Auto Test: Ce au spus părinții despre pasiunea ta?
Adrian Mitu: M-au încurajat tot timpul, dar le-a fost teamă să devin artist. Se gândeau că o să stau rău cu banii. Ai mei nici acum nu cred că eu trăiesc din asta. Ei au muncit o viață întreagă, în fabrici, în condiții grele, s-au trezit cu noaptea în cap… Mama este secretara Secției 2 de poliție, iar tata a lucrat ca frezor la Automatica. De la tata am moștenit pasiunea pentru desen și mașini.
Auto Test: Am văzut că ai avut un proiect și ai expus o sută de schițe…
adrian mitu (4) adrian mitu (11)Adrian Mitu: În anul 2016, BMW și-a aniversat centenarul și prin acest proiect am vrut să-mi arăt respectul pentru acest brand. M-am pus la dispoziția publicului, într-un mall, 35 de zile fără pauză, zece ore pe zi. A fost o provocare foarte mare. Trebuia să fac 100 de lucrări, până la urmă au ieșit 101. Sunt cele mai interesante povești din istoria BMW pe patru roți. Toate sunt fotografii de arhivă, din curse, ale unor modele care au făcut istorie. Eu sper să le expunem la muzeul BMW și vrem să facem și un Coffe Book. Din experiența mea cu străinii cred că interesul va fi mare.
Auto Test: Străinii sunt mai receptivi decât noi?
Adrian Mitu: Sunt mai relaxați și au puțin timp. Am văzut la mall. Cei care își dau puțin timp pentru viață, au timp să se uite. Oamenii încărcați de griji au trecut în fugă pe lângă mine, dar să știi că nu am ratat niciun copil. Toți s-au oprit.
adrian mitu (9)Auto Test: Nu ți-a fost greu să lucrezi la mall. Nu era mai bine acasă?
Adrian Mitu: În mall am făcut patru lucrări pe zi, acasă făceam doar una. Ne-am propus ca din banii câștigați din acest proiect să ne cumpărăm un BMW seria l, din anul 2008. Va fi interesant. Un proiect BMW… care se materializează într-un BMW. Ce poate fi mai frumos pentru un artist? Să-și conducă, în fiecare zi, propria creație!

Interviu realizat de Sorin BARBU

Articolul precedentRange Rover Velar, vedetă la Geneva
Articolul următorTEST: BMW X4 – Cornul abundenţei
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ trei = 11