Interviu: Andreea Iancu – Siguranță pe două roți

0
69

Motociclistele încearcă să-și facă tot mai auzită vocea. Anul acesta au organizat mai multe evenimente în care au vorbit de prevenție, conduită pe șosea, legislație și de rolul unui echipament potrivit. Nu s-au lăsat nici în perioada în care au fost restricții din cauza pandemiei de COVID-19. Despre aceste proiecte am aflat mai multe amănunte de la Andreea Iancu, membră în „Asociația Femeilor Motociclieste”.

Auto Test: Care este rolul campaniei?
Andreea Iancu: Campania „Siguranță pe două roți” are rolul de a crește nivelul de conștientizare al tuturor participanților la trafic cu privire la prezența motocicliștilor pe șoselele din România. Încercăm să-i obișnuim pe șoferi cu prezența vehiculelor pe două roți, dar și să le reamintim motocicliștilor că sunt o categorie expusă incidentelor neplăcute. Mesajul nostru pentru ambele categorii este următorul: „Dincolo de pierderile materiale, este o viață în joc, așadar, indiferent cu ce ieși pe stradă, asigură-te!”.
Auto Test: Cum v-a venit această idee?
Andreea Iancu: Știm din trafic și din datele statistice că cele mai multe evenimente neplăcute, în care sunt implicați motocicliști, apar din cauza unei secunde de neatenție: o portieră deschisă fără un minim de asigurare, un obiect aruncat pe geam, o secundă în care s-a uitat în telefon… Multe dintre aceste incidente ar putea fi evitate cu efort din partea șoferilor, dar suntem conștienți că în comunitatea moto sunt oameni care ignoră regulile care țin de siguranța lor sau nu percep că într-un impact cu un automobilist sunt foarte expuși leziunilor fizice. Ideea ne-a venit fiindcă ne-am dat seama că procesul ăsta de conștientizare trebuie parcurs de toată lumea, indiferent că unii suntem pe două roți și alții pe patru.

România înregistrează cel mai mare număr de accidente rutiere fatale din întreaga Uniune Europeană.

Auto Test: Știu că ați organizat mai multe evenimente care să vă ajute în această campanie?
Andreea Iancu: Ideea la bază îi aparține lui Marius Mitroi, vicepreședinte al „Black Helmets”. Acest club moto organizează din 2014, în fiecare an, „Operațiunea Mărțișorul” prin care oferă flori, la începutul sezonului, șoferițelor din intersecțiile aglomerate din București, atrăgând totodată atenția asupra faptului că odată cu ghioceii, au apărut și motocicliștii. Anul acesta cei de la „Black Helmets” i-au avut alături pe prietenii WIMA și „Free Riders”, iar evenimentul s-a desfășurat pe data de 1 martie în parteneriat cu „Brigada de Poliție Rutieră” din București. În săptămâna ce a urmat, în data de 7 martie, am organizat prima petrecere moto de ziua femeii, dedicată doamnelor care au ales motomobilitatea ca stil de viață. „Ziua Motociclistei” a fost organizată în parteneriat cu „Asociația Femeilor Motocicliste” din România, și a adus laolaltă peste 300 de participanți atât din București cât și din comunitățile moto din țară. Pe data de 14 martie, în parteneriat cu Academia Titi Aur, a fost organizat „Cursul de conducere moto defensivă pe poligonul din Crevedia. Din păcate, după acea a fost decretată „starea de urgență” și am fost nevoiți să amânăm mai multe evenimente: „Cursul de prim ajutor pentru motocicliști”, „Marșul Moto – Luna Siguranței pe două roți” și „Moto Party – Siguranță pe două roți”.
Auto Test: Și cum v-ați adaptat acestei situații?
Andreea Iancu: Am continuat activitatea doar în mediul online. Aici am organizat workshop de mers defensiv – soft skills, susținut de Mihail Pricop, Trainig Manager la Autonom. Am avut un număr mare de participanți la dialog, iar transmisiunea în direct a acestui workshop a fost distribuită pe pagina de Facebook a campaniei.

Parteneriatul dintre „Asociația Femeilor Motocicliste” și clubul „Free Riders” are drept scop reducerea numărului de accidente în care sunt implicați motocicliști.

Auto Test: Cât de dificil a fost în această perioadă de izolare?
Andreea Iancu: Ne-a fost foarte greu să nu ne întâlnim și să nu ne urcăm pe urcăm pe motociclete. Am organizat des întâlniri pe „Zoom” între prieteni, aceste mici „ieșiri la bere” din confortul casei noastre, am stat la povești și filosofii nocturne acasă, în pijamale, ne-am făcut planuri și am realizat chiar și un material video, sub forma unui colaj, în care fiecare dintre noi am povestit unde vrem să mergem odată ce drumurile ni se deschid. Ne-am bucurat în continuare pentru reușitele fiecăreia dintre noi, am spus „La mulți ani” din fața calculatoarelor, celor care au avut aniversări în perioada asta, am dezbătut probleme și nu în ultimul rând, am trecut prin ore în șir de conversații online despre motociclism, familie, prieteni.

„Ziua Motociclistei” s-a încheiat cu o mică petrecere. Atmosfera a fost animată de MC Ștefan Leonte, iar trupa Olly Of Queens, formată exclusiv din femei, a susținut un concert.

Auto Test: Știu că ați dat o mână de ajutor și în perioada de izolare…
Andreea Iancu: Ne-am alăturat prietenilor de la „Bikers for Humanity” și ne-am mobilizat pentru „Unitatea de Suport Medical Bucureștii Noi” astfel încât, alături de alți 100 de motocicliști, am instalat 350 de paturi într-un spațiu de 7500 mp, cu scopul de a deveni unitate prespitalicească, unde se vor trata cazurile ușoare și medii de pacienți infectați cu COVID-19. Am organizat și o acțiune de donare de sânge, dar acest obicei este deja consacrat printre motocicliști. Activitățile suport pentru comunitate sunt în fiecare an pe agenda cluburilor și organizațiilor moto, dar de data asta, în condiții de pandemie, am vrut să fim alături și de personalul medical din linia întâi care depune eforturi supraomenești pentru a face față situației, având resurse limitate.
Auto Test: Revenind puțin, la incidentele de pe șosele? Care ar fi cele mai întâlnite greșeli?
Andreea Iancu: Există o multitudine de categorii de oameni care contribuie involuntar la creșterea numărului accidentelor pe șoselele din România. Șoferi care nu sunt conștienți că în orice secundă poate apărea o motocicletă în laterala mașinii, motocicliști care nu conștientizează că sunt mult mai expuși pe motocicletă decât în automobil, pietoni care aleargă printre mașini, nu neapărat pe trecerea de pietoni, și care nu realizează că distanța de frânare a unei motociclete este mult mai mare decât în cazul unui autoturism. Am observat cu îngrijorare, din cifrele oficiale, că există un trend ascendent al incidentelor în trafic și dacă pentru infrastructură, din păcate, nu putem face prea multe, ne-am dorit să ne concentrăm acolo unde putem avea impact: pe șosele și în comunitate. În această idee ne-am să organizăm evenimente săptămânale prin care să antrenăm membrii comunității moto, să implicăm cât mai mulți oameni din lumea moto, să discutăm cu voci pertinente despre echipament, conduită preventivă, dar și despre ce presupune frumusețea unui drum pe motocicletă. Respectul în trafic are la bază într-o oarecare măsură și înțelegerea tuturor participanților, respectarea pasiunii pe care o are fiecare pentru mersul cu motocicleta, mașina, bicicleta și așa mai departe.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


× 8 = saisprezece