În lumea designului ideile sunt în permanetă mişcare şi transformare, mai ales dacă sunt valoroase. Este şi cazul conceptului Jaguar Kensington, realizat de Italdesign, dar care, în final, la nivel de abordare, a poposit în curtea celor de la Daewoo.
În anul 1990, Italdesign avea tema realizării unei limuzine exclusiviste pentru Jaguar. Faţă de designul foarte conservator abordat de britanici în perioada respectivă, interpretarea italienilor era foarte îndrăzneaţă. Intitulat Kensington, acesta reuşea să îmbine liniile clasice ale modelelor Jaguar cu o interpretare modernă. Rezultatul a fost un concept care a atras atenţia publicului prin soluţiile propuse. Prototipul funcţional avea sub capotă un propulsor V 12 de 5,3 litri provenit de la Jaguar Sovereign, de unde împrumuta şi toată partea mecanică.
Deşi ampatamentul era similar, exteriorul aducea o schimbare de proporţii faţă de reţeta casei britanice. Consola faţă era uşor majorată în dimensiuni, crescând cu 112 mm, în timp ce consola spate a fost redusă cu 185 mm faţă de modelul Jaguar de referinţă. Montantul „C” era mai apropiat de marginea portbagajului, silueta aducând cu abordările de pe limuzinele contemporane.
Geniul italian a anticipat cumva, dacă nu chiar a dictat, reţeta utilizată în prezent pentru acestea. Singurul element mai conservator de pe acest concept era masca radiatorului care păstra cât se poate de mult din proporţiile celei utilizate de englezi pe maşinile lor. Interiorul era apropiat de unul destinat producţiei în serie, semn clar că italienii doreau cu ardoare să îi convingă pe britanici de posibilitatea fabricării acestei limuzine. Cu toate eforturile depuse, proiectul nu a convins. Oricum, până la venirea lui Ian Callum la conducerea studioului de design Jaguar, marca britanică a mizat mai departe pe reţeta ultraconservatoare.
Am putea spune că orice interpretare nouă ar fi propus italienii în acel moment, tot ar fi fost refuzaţi. Chiar dacă pe insulă nu au avut succes, aceștia nu au cedat. Pragmatismul a făcut ca soluţia gândită iniţial pentru un model nobil, destinat mărcii britanice, să fie utilizată în final pentru limuzina unui producător asiatic, dornic de expansiune şi afirmare. Este vorba de Daewoo şi al său model Leganza, vândut şi în ţara noastră. Şi în cazul acestuia italienii s-au dovedit iscusiţi. Deşi maşina era mai scurtă şi soluţiile trebuiau să fie mai accesibile esenţa designului a reuşit să fie păstrată.
Text: Gabrilel MANOLE / Foto: ITALDESIGN/JAGUAR