Leena Gade: Lady Le Mans

0
35
Marcel Fässler, André Lotterer, Leena Gade (Vehicle Engineer Audi R18 e-tron quattro #2), Benoît Tréluyer
Marcel Fässler, André Lotterer, Leena Gade (Vehicle Engineer Audi R18 e-tron quattro #2), Benoît Tréluyer

În spatele fiecărui echipaj ce participă la cursa de 24 de ore de la Le Mans se află un inginer. Un om care nu doarme, plănuiște și stabilește strategia de cursă. Piloții execută ordinele inginerului, iar acesta de cele mai multe ori rămâne în umbra piloților vedetă.

Kyle Wilson-Clarke (Vehicle Engineer Audi R18 e-tron quattro #1), Matthias Huber (Vehicle Engineer Audi R18 e-tron quattro #3), Leena Gade (Vehicle Engineer Audi R18 e-tron quattro #2)
Kyle Wilson-Clarke (Vehicle Engineer Audi R18 e-tron quattro #1), Matthias Huber (Vehicle Engineer Audi R18 e-tron quattro #3), Leena Gade (Vehicle Engineer Audi R18 e-tron quattro #2)

De cele mai multe ori acest inginer este un bărbat. Dar în epoca modernă, femeile au pătruns și în lumea motorsportului. Avem femei pilot, iar Leena Gade este femeia inginer din fieful Audi Motorsport. Fanii cursei de la Le Mans o cunosc bine, ea făcând istorie în 2011 când a cârmit spre victorie singurul echipaj Audi rămas în cursă. Era ediția cu numărul 79 a cursei de anduranță de la Le Mans și toți sorții păreau să favorizeze echipa Peugeot. Două mașini Audi ieșiseră din cursă în urma unor accidente urâte, dar mașina pilotată de echipajul Marcel Fassler, Andre Lotterer și Benoit Treluyer avea să remonteze și să câștige prestigioasa cursă. În spatele celor trei piloți a stat Leena Gade, prima femeie inginer care și-a trecut în palmares această performanță.

24h Le Mans 2014Leena Gade s-a născut în Marea Britanie, dar are descendeță indiană. O parte din copilărie și-a petrecut-o în India. Cu o educație tehnică și o diplomă în inginerie aerospațială, și-a dorit încă de la o vârstă fragedă să devină inginer în lumea sportului cu motor. Așa cum spune chiar ea, dorința s-a născut în fața televizorului când urmărea cursele de Formula 1 în care Ayrton Senna câștiga. După Senna, a urmat Mansell, susţinut cu aceeaşi ardoare de către surorile Gade, îndrăgostite iremediabil de sportul cu motor. Însă, spre deosebire poate de alte fete atrase de motorsport, Leena şi Teena Gade nu şi-au dorit niciodată să abordeze fenomenul din spatele volanului. Au preferat latura tehnică. “Aproape am renunțat în prima săptămână de facultate. Eram cinci fete într-o serie de 95 de studenţi. La final am rămas doar două fete.” Au urmat apoi o lungă serie de scrisori de refuz din partea echipelor din Formula 1. „Cred că am un dosar întreg cu scrisorile de refuz primite la începutul carierei”, spune zâmbind Leena. Apoi, prima şansă venită şi Leena intră în lumea sportului cu motor.

Le Mans Test Day 2014A lucrat pentru echipe din Formula BMW, A1 GP şi GT Racing până în 2007 când a primit un telefon care i-a schimbat cursul carierei.
Din 2007 lucrează pentru divizia sportivă a concernului Audi și tot de atunci face parte din echipa constructorului din Ingolstadt dedicată curselor de anduranță. La început, Leena a lucrat împreună cu Howden Haynes, cunoscut sub acronimul H, celebrul inginer Audi care a câștigat cursa de la Le Mans de numeroase ori fiind inginerul celebrului Tom Kristensen. Howden este acum director tehnic la Audi Motorsport, iar experiența sa ca inginer de cursă a fost transmisă către Leena Gade.
Leena este una dintre doar cele 36 de femei care lucrează la cel mai înalt nivel al motorsportului internațional. Leena are o soră, Teena Gade, care a lucrat la rândul ei pentru o perioadă în lumea sportului cu motor, ca inginer pentru echipa Mini WRC.
După victoria obținută în 2011, Leena a rămas alături de echipajul numărul 2 Audi. Și a reușit să ducă acest echipaj încă de două ori către victoria de la Le Mans. În 2012 și acum în 2014, când a reușit să câștige în ciuda unor probleme tehnice care au necesitat schimbarea sistemului turbo a mașinii Audi R18.
Leena este acum la fel de cunoscută ca şi piloţii pe care îi coordonează, dar nu se comportă ca o vedetă. Ea are o treabă clară de făcut, trebuie să îşi facă strategia şi să îşi conducă echipa către victorie. Vocea ei calmă cu accent britanic poate fi auzit de-a lungul celor 24 de ore de cursă prin intermediul comunicaţilor radio în timp ce transmite indicaţii către piloţii săi.

Dragoș Băltățeanu
Foto: Audi Motorsport

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


unu + = 7