România este una dintre ţările, nu foarte multe, care au demonstrat că au avut capacitatea să dezvolte avioane militare cu reacţie. Sunt speranţe şi pentru noi evoluţii ale acestora.
În materialul din această lună, realizat împreună cu MApN și prin amabilitatea Locotenent-colonel Cezar-Gabriel Stroe, a celor de la Avioane Craiova și INCAS, vom trata subiectul avioanelor cu reacție produse la noi în țară. Mai exact, IAR 93, dezvoltat în colaborare cu fosta republică Iugoslavia, şi în special IAR 99. Acesta din urmă a fost dezvoltat şi produs integral la noi în ţară şi reprezintă, probabil, momentul de apogeu al României în materie de producere a unui avion cu reacţie. Obiectivul era conceperea unei aeronave destinată antrenamentului piloţilor militari ce urmau să zboare pe avioane supersonice. De asemenea, aceasta trebuia să aibă capacitatea de a susţine trupele de la sol cu armamentul din dotare. Activitatea de cercetare şi dezvoltare a fost realizată la INCREST, actuala INCAS. Producţia aeronavelor a revenit fabricii „Avioane Craiova”.
Pe 21 decembrie 1985 a avut loc primul zbor al avionului biloc (pilot școală / instructor), subsonic, cu un singur motor cu reacţie. Acesta era produs la Turbomecanica, după o licenţă a agregatului britanic Rolls Royce Viper MK 623-41 M. Echipată cu acest reactor, aeronava atinge o viteză maximă de 850 km/h, o viteză ascensională de 32m/s şi un plafon de serviciu de 12.900 m altitudine. În ţara noastră a înlocuit treptat avioanele L 29 şi L 39 de producţie cehoslovacă. Trebuie să amintim că, pe lângă performanţa în sine, demnă de laudă prin reuşita producerii unui avion cu reacţie de concepţie proprie, aparatul de zbor s-a dovedit și performant comparativ cu alte avioane similare. Cu toate acestea, după Revoluţie, în lipsa unor decizii clare, s-a pierdut oportunitatea exportării acestor avioane către alte ţări doritoare.
Având în față perspectiva aderării României la NATO, în anul 1997, modelul IAR 99 standard a fost supus unor operaţiuni de modernizare la care au luat parte firma Elbit System Ltd, implicată şi în dotarea aeronavelor MIG 21 cu o avionică similară, şi societatea Aerostar S.A. Bacău. Varianta modernizată a primit numele IAR 99 Şoim. Acestea aveau o avionică superioară, sisteme de avertizare şi protecţie faţă de pericolele aer-aer şi sol-aer şi introducerea capacităţii de dotare cu armament aeropurtat conform standardelor NATO. Există semne în prezent că se apropie o nouă evoluţie a acestui aparat. Una mai profundă comparativ cu trecerea de la versiunea standard la Şoim.
Mai exact, sunt demersuri ale INCAS care, prin demonstratorul tehnologic IAR 99-TD, testează şi implementează soluţii tehnologice de top care ajută la dezvoltarea cunoştinţelor pentru capacitatea producerii unei noi generaţii de avioane de şcoală, antrenament şi atac uşor. Se are în vedere prin acest proiect şi implementarea diverselor soluţii testate și pe aeronavele aflate deja în exploatare. Printre intervenţiile vizate pot să fie enumerate: dotarea cu un radar de ultima generaţie, reconfigurarea grupului propulsor, realizarea unui sistem integrat de comandă şi control sau un calculator de conducere a misiunilor.
Text: Gabriel MANOLE / Foto: www.roaf.ro, INCAS
http://www.autotestmagazin.ro/interviu-comandor-ionut-arghiropol-omul-din-carlinga/