Maşina cu elice

0
30

masina eu elice (7)Maşina cu elice a fost inventată de un inginer francez, Marcel Leyat. Se poate spune despre el că a fost un geniu al vremurilor sale. A creat, a construit şi chiar a zburat cu propriul său avion într-o vreme în care aceste lucruri nu erau accesibile oricui. Viziunea sa despre viitor era că transportul se va face cu ajutorul vehiculelor terestre, propulsate cu ajutorul unei elice.

Automobilul în viziunea lui Marcel Leyat

masina eu elice (9)În 1913, Leyat a creat un prototip pentru maşina cu elice, numit Helica, pe care l-a testat el însuşi. Denumirea aleasă vine din limba franceză şi derivă din cuvântul „elice”.

masina eu elice (8)Câţiva ani mai târziu, în 1919, maşina cu elice a beneficiat şi de un model de serie. La construirea acestuia, Leyat a acordat o mare atenţie aerodinamicii şi greutăţii, mai mult decât mecanicii. Datorită designului inovativ şi folosirii aluminiului, vehiculul cântărea doar 250 kg şi putea atinge o viteză maximă destul de mare. Maşina cu elice era uşoară, avea un aspect simplu şi era economică la drum lung. Nu avea nevoie de ambreiaj, transmisie sau diferenţial.

masina eu elice (13)În 1921, Marcel Leyat a prezentat, la salonul auto de la Paris, o versiune cu elice cu patru lame, silenţioasă, cu vibraţii reduse, care ajungea la o viteză maximă de aproximativ 70 km/h. A primit pentru acest model 600 de comenzi, dar, după construirea a 30 de exemplare producţia a încetat pentru că Leyat nu a mai avut sprijin financiar.

Neajunsuri legate de maşina cu elice

masina eu elice (2) masina eu elice (5)În cazul modelului iniţial, şoferul şi pasagerul stăteau într-o cabina deschisă, unul în spatele celuilalt, ca în avioane. Din păcate, această versiune nu oferea protecţie pentru şofer şi pasager împotriva elicei cu lame duble, care se învârtea la doar câţiva centimetri de ei. Elicea, cu diametrul de 137 de centimetri, era poziţionată frontal şi era montată prin bolţuri, direct pe axul motorului Scorpion, cu cilindri dubli, răcit cu aer. Ulterior, a fost adăugat un parbriz, dar, mai târziu, s-a renunţat la acesta şi a fost adoptată o altă soluţie: încercuirea elicei cu un cadru protector de lemn.

masina eu elice (6) masina eu elice (3)Apoi, modelele cele mai cunoscute aveau un habitaclu monovolum, caroseria şi şasiul formând o singură unitate furniruită şi placată cu lemn de plută şi aluminiu.

Alte probleme legate de maşina cu elice se refereau la stabilitate. Versiunea cu două roţi în faţă şi doar una în spate, la viteză mai mare, îşi putea pierde echilibrul şi cauza accidente.

masina eu elice (11) masina eu elice (12)Şi acest neajuns a fost rezolvat până la urmă uşor prin adăugarea a încă unei roţi în spate.

Se pare că în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial germanii au achiziţionat o maşină cu elice Helica, dar şoferul, derutat de schimbarea direcţiei cu ajutorul roţilor din spate, a intrat cu maşina într-un pom.

Articolul precedentTEST: Renault Clio Iconic – Cochetul
Articolul următorTEST: Opel Insignia – Hatch-dan
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


2 + opt =