Bruce McLaren a fost un vizionar. Un pilot care a creat o echipă, dar și o marcă auto revoluționară. Astăzi, la mai bine de 50 de ani diferență, McLaren este unul dintre cele mai respectate branduri din industria auto din Marea Britanie.
McLaren este un nume pe care îl asociem cu Formula 1. Este locul unde a făcut istorie şi s-a impus ca unul dintre cei mai importanţi jucători din această elitistă formă de motorsport. Astăzi, McLaren este mai mult de atât. Este creator de automobile de stradă extrem de performante. Anul trecut, în luna septembrie, McLaren a sărbătorit împlinirea a 50 de ani de existență.
McLaren își datorează numele unui om deosebit: Bruce McLaren. Un tânăr din Noua Zeelandă pasionat de automobile şi de cursele auto. Bruce a fost un pilot talentat, dar care a stat prea puţin printre noi. Născut în 1937 în Auckland, a început de mic să fie interesat de automobile. La doar 14 ani modifica un Austin 7 pentru a-l folosi în curse de coastă. A urcat apoi treptele sportului cu motor şi avea să fie remarcat în Marele Premiu al Noii Zeelande din 1958 de către Jack Brabham. Intră astfel în programul „Driver to Europe“ susţinut de New Zeeland International Grand Prix. McLaren pleacă în Europa la echipa Cooper, unde rămâne pentru şapte ani. În 1959 câştigă Marele Premiu al Statelor Unite având doar 22 de ani şi 80 de zile. În 1962, Bruce câştiga Marele Premiu de la Monaco, iar un an mai târziu înfiinţa Bruce McLaren Motor Racing Ltd. Bruce și-a mai încercat norocul şi în campionatul Can-Am, foarte popular în Statele Unite şi în Canada. Din păcate, avea să îşi piardă viaţa la doar 32 de ani testând o maşină pentru campionatul Can-Am. Pe 2 iunie 1970, Bruce McLaren avea să ne părăsească când o bucată din partea din spate a modelului M8D s-a desprins, iar mașina s-a destabilizat. Bruce nu a mai putut face nimc, mașina ieșea de pe circuit şi percuta un zid la mare viteză.
Teddy Mayer devenea noul şef al echipei după moartea lui Bruce McLaren, iar primul titlu la constructori în Formula 1 avea să fie obţinut în 1974 cu Emerson Fittipaldi şi James Hunt. 1974 este şi anul în care McLaren a adoptat celebrele culori alb-roşu, datorate parteneriatului de durată cu brandul Marlboro. În 1981, McLaren a fuzionat cu Project Four Racing, o companie înfiinţată de Ron Dennis. Dennis devenea noul şef al echipei şi este omul al cărui destin a rămas legat de această echipă până în ziua de astăzi. Iar Dennis a deschis o epocă de victorii şi asocieri celebre în Formula 1. McLaren avea să folosească motoare Porsche şi Honda, iar piloţi ca Niki Lauda, Alain Prost sau Ayrton Senna deveneau campioni la volanul monoposturilor McLaren. În timpuri mai recente, piloţi ca Mika Hakkinen şi Lewis Hamilton au fost numele care s-au afirmat alături de McLaren. Din 1966 şi până astăzi, McLaren a câştigat 182 de curse în Formula 1, a obţinut 155 de pole-position-uri şi 151 de curse în care mașinile mărcii au fost cele mai rapide pe turul de circuit.
Divizia dedicată automobilelor de stradă a fost creată în 1989 sub numele de McLaren Cars. Însă încercările de a crea un automobil dedicat şoselei sunt mai vechi. Bruce McLaren a pornit primul proiect de acest fel. Modelul M6GT a fost dezvoltat din maşina de curse M6 dedicată campionatului Can-Am. Bruce vroia să înscrie M6GT la Le Mans, şi pentru asta trebuia să construiască şi să omologheze cincizeci de exemplare. Din cauza problemelor de omologare, proiectul a fost abandonat. Asta nu a însemnat că McLaren a renunţat. Vroia să folosească acest model pe stradă şi să îl producă într-o cadenţă de 250 de exemplare pe an. În realitate, doar două exemplare au fost construite. Unul dintre ele a fost maşina personală a lui Bruce McLaren până în momentul morţii sale, când proiectul a fost abandonat.
În 1993, McLaren avea să revină în zona automobilelor de stradă și a creat un supercar incredibil: McLaren F1. Era un automobil performant cu trei locuri, volanul fiind amplasat în centrul cockpit-ului, exact ca la o mașină de competiție. Performanţele acestui model ce folosea un motor BMW V12 de 6.0 litri și 630 CP au fost fantastice. Doar de trei secunde avea nevoie un McLaren F1 pentru a atinge prima sută de km/h. A deţinut recordul de viteză pentru un automobil de stradă până în 2005, cu o viteză maximă de 391 km/oră. McLaren a colaborat apoi cu Mercedes-Benz pentru a crea modelul SLR McLaren. Colaborarea a început în 1999, când cele două companii erau foarte apropiate. Mercedes furniza motoarele folosite de McLaren în Formula 1, iar DaimlerChrysler era unul dintre acţionarii majoritari ai grupului McLaren. Modelul SLR a fost lansat în 2003.
Ulterior, divizia McLaren Cars se transformă în 2010 în McLaren Automotive. Primul model lansat de McLaren Automotive a fost actualul MP4-12C. Acesta folosește un motor V8 de 3.8 litri turbo și dezvoltă 600 CP. A fost derivat apoi şi în versiune Spider cu plafon amovibil şi GT3 pentru circuit. La Salonul Auto de la Paris din septembrie 2013, McLaren a prezentat un nou supercar. Noul McLaren P1 a uimit prin liniile curbe şi designul atipic, iar primele teste de specialitate ne arată că McLaren a dus performanțele la un nou nivel cu acest automobil. McLaren P1 folosește un system de propulsie hybrid format dintr-un motor V8 de 2.8 litri și un motor electric. Împreună, cele două surse de putere furnizează 915 CP. De curând, gama a fost completată cu noul model 650S, un automobil ce împrumută elemente de design atât de la 12C cât și de la modelul P1.
Dragoş Băltăţeanu
Foto: McLaren