Mercedes-Benz este primul producător auto din lume care a efectuat un test de impact monitorizat cu raze X. Pentru prima dată toate procesele din structurile vehiculelor și din manechine sunt perfect vizibile.
Pentru cei de la Mercedes-Benz testele de impact reprezintă întotdeauna ceva special, chiar și pentru experți. Iar în cazul de față este vorba despre un impact lateral, unde un dispozitiv cu barieră de impact lovește în plin un sedan Clasa C cu o viteză de 60 km/h. La bord se afla un manechin SID II pe partea stângă, zona de impact, un specimen de testare cu anatomie feminină, special conceput pentru testele de impact lateral.
Tehnologia folosită
Dincolo de bubuitura foarte puternică, partea cu adevărat spectaculoasă a testului de impact lateral s-a aflat într-un cadru de pe tavanul halei, chiar deasupra vehiculului. Este un accelerator liniar utilizat pe post cameră cu raze X utilizat pentru prima dată la nivel mondial într-un test cu o mașină reală.
Testul a arătat că tehnologia cu raze X de mare viteză poate fi utilizată pentru vizualizarea dinamicii proceselor de deformare internă. Invizibile anterior, acestea devin astfel „transparente” datorită numeroaselor imagini de înaltă rezoluție ce permit analize precise.
Ideea este că sunt înregistrate până la 1000 de imagini pe secundă, „opera” acceleratorului liniar cu tehnologie de 1 kHz ca sursă de radiație. Dispozitivul este mult mai puternic decât blițurile cu raze X utilizate anterior în teste, energia fotonică a acceleratorului liniar ajungând la nouă megaelectroni volți (nouă milioane de electroni volți, cât măsoară radiația).
Ce se întâmplă, de fapt?
Durata pulsului de raze X este de doar câteva microsecunde (microsecundă = 10-6s, adică a milioana parte dintr-o secundă). Acest lucru face posibilă înregistrarea proceselor de deformare în testul de impact fără estomparea mișcării. Acceleratorul liniar generează, de asemenea, un flux continuu al acestor impulsuri de raze X. Aceasta înseamnă că sunt posibile până la 1.000 de imagini pe secundă. Adică de aproximativ 1.000 de ori mai multe decât în cazul procedurilor convenționale cu raze X.
În milisecundele timpului real de impact, sistemul de raze X filmează aproximativ 100 de imagini statice. Proces foarte asemănător cu inspecția cu raze X a bagajelor din aeroport sau cu imaginile de acest fel făcute de un medic. Combinate într-un videoclip, acestea oferă perspective extrem de interesante despre ceea ce se întâmplă în interiorul componentelor relevante pentru siguranță și în corpul manechinului în timpul unui accident. În acest fel, se poate observa în detaliu cum este presat toracele manechinului sau cum este deformată o componentă a caroseriei. Partea importantă pe drumul de la cercetare la aplicarea industrială este faptul că utilizarea razelor X nu afectează niciun alt instrument de analiză. Chiar și camerele interioare din vehiculul de testare a impactului înregistrează imaginile fără nicio perturbare.
Condiții de desfășurare
Mercedes-BENZ a colaborat cu Institutul Fraunhofer pentru Dinamica de mare viteză, Institutul Ernst Mach (EMI) din Freiburg. Pentru „scena” testului monitorizat cu raze X experții EMI au elaborat un concept cuprinzător de protecție împotriva radiațiilor. Dozimetrele (aparatele de măsurare a radiației) au fost folosite ca monitoare asigurându-se astfel că participanții la teste nu au fost expuși la radiații. Și, evident, funcționarea incintei de testare a fost conformă cu cerințele legale aprobate de autoritățile guvernamentale. Măsurile de protecție fizică elaborate au inclus un zid suplimentar de beton de 40 de centimetri grosime în jurul clădirii și o ușă de protecție cu o greutate de aproximativ 45 de tone.
Vă recomandăm și: