Mirela Zivari: „Ai grijă de copilul tău în trafic!”

0
59

Mirela Zivari (1)Când părintele participă alături de cel mic la educația rutieră, se accentuează și mai mult ideea respectării normelor care, până la urmă, nu fac decât să ne protejeze tuturor viața – interviu cu psihologul Mirela Zivari.

De ce şoferii nu verifică starea tehnică a maşinii atunci când trebuie?

În câmpul nostru de atenție sunt foarte mulți stimuli, iar certificatul care atestă că mașina este în regulă din punct de vedere tehnic nu este un act folosit foarte des. De aceea putem pierde din vedere momentul în care ar trebui făcută o nouă verificare.

Cum s-ar putea schimba situaţia?

Trebuie găsită o modalitate prin care să i se atragă atenția șoferului că este necesară o nouă verificare tehnică. Asta se poate face prin menționarea datei de expirare a ITP-ului și pe un abțibild ce ar urma să fie lipit într-un loc vizibil.

Este o idee foarte bună. Un abţibild precum cel din revista AutoTest (din luna iunie) ar avea efectul scontat?

Cu siguranţă. Faptul că șoferii vor vedea abțibildul lipit pe luneta mașinii din fața lor, atunci când stau la stop, de exemplu, va duce la o creștere procentuală, de cel puțin 10%, a celor care își vor face din timp programare pentru verificarea tehnică. Șoferii vor deveni mult mai atenţi la acest detaliu.

Cum pot fi temperați șoferii agresivi în trafic?

Oamenii au tendința să își corecteze comportamentul atunci când sunt pedepsiți. Lucrurile încep să se îndrepte prin creșterea amenzilor, ridicarea permisului de conducere, apelurile telefonice ce pot fi făcute la 112 atunci când apar incidente neplăcute. Dar nu ne putem aștepta, atunci când vorbim despre schimbarea obișnuințelor, ca aceasta să se întâmple într-o perioadă foarte scurtă de timp. Este nevoie de ani buni pentru a ne educa impulsul de a fi răutăcioși și agresivi, de a claxona inutil, deși este interzis în oraș.

Dar pe copii cum îi putem învăţa să aibă un comportament corect în trafic?

Repetiția este mama învățării! În şcoli sunt ore speciale și se încheie chiar parteneriate cu poliția rutieră. De asemenea, la orele de educație civică, elevii au anumite lecții referitoare la regulile de circulație, la comportamentul pe care trebuie să îl aibă pe stradă. Și părintele poate fi antrenat într-o serie de evenimente, concursuri pe teme rutiere, în slocuri special amenajate, împreună cu cel mic.

De ce părinţii îşi pun copiii în pericol?

Să ne aducem aminte de oamenii care traversează prin locuri nepermise, chiar dacă au copii de mână. Oamenii nu pot să explice rațional acest comportament. Însă, lipsa de gândire anticipativă îi determină să reacționeze sub imperiul impulsului fără să calculeze nici măcar o consecință pe termen scurt a propriilor acțiuni. Să luăm exemplul unui conducător auto care face un accident vascular în timp ce este la volan și, în loc să apese pe frână, apasă pe accelerație. Îți poți pierde viața sau poți suferi un accident care să te invalideze pe termen lung pentru că ai considerat că, fiind verde la trecerea de pietoni, este dreptul tău să treci și nu ai datoria de a te asigura. Poate mașina are o defecțiune tehnică, poate nu țin frânele. Trebuie să fii mereu vigilent, nu să traversezi pe trecerea de pietoni uitându-te la telefon, cu gândul în altă parte. Ține tot de educație.

Dar cei care transportă copilul fără scaun special? Care este justificarea lor?

„Dacă mie nu mi s-a întâmplat când eram mic, de ce i s-ar întâmpla copilului meu?” Cam aceasta este mentalitatea, având în vedere că pe vremuri nu prea existau la noi nici scaune speciale, nici centuri de siguranță în spate. Tocmai de aceea se perpetuează un model care nu este corect. Nu se face evaluarea felului în care se conducea în urmă cu 30-40 de ani, forța mașinii, intensitatea traficului de atunci. Copiii care au acum 10-12 ani şi sunt încă în formare au parte de o altă educaţie. Când vor fi conducători auto, ne putem aştepta să fie mai precauţi şi să aibă întotdeauna montat în mașină scaunul special pentru propriul copil. Sunt oameni care și-au distrus viețile pentru că au considerat că merg pe o distanță scurtă și că nu mai este nevoie să îl asigure pe cel mic cu centura… și atunci s-a întâmplat nenorocirea.

Cum sunt afectați copiii implicați în accidente?

Pentru ei consecințele pot fi devastatoare. Din punct de vedere fizic se produc fracturi ale coloanei, ale membrelor sau lovituri la cap, traume greu de suportat… Dar și din punct de vedere psihic există urmări. Un copil implicat într-un accident rutier îşi poate reveni într-un timp destul de lung. Poate că oamenii ar trebui să cunoască aceste lucruri, să interacționeze cu cei care au trecut prin asemenea evenimente nefericite și au rămas cu sechele pentru tot restul vieții. Astfel și-ar aduce aminte mereu că nu trebuie să circule fără centura de siguranță, fară un scaun special dacă transportă un copil și să conducă prudent.

Articolul precedentKeanu Reeves moto fan
Articolul următorDacia electrica
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


9 + sase =