Firma britanică Yasa, aflată în proprietatea Mercedes‑AMG, a realizat un prototip de motor electric cu flux axial de 550 kW (748 CP), cu densitate de putere-record de 42 kW/kg, fără a folosi materiale rare în construcția acestuia şi cu perspective de producţie industrială viabilă.
Tehnologia cu flux axial – ce face diferenţa
Yasa, o companie britanică cu aproximativ 100 de angajaţi, achiziţionată discret de Mercedes‑AMG în 2021, a dezvoltat un motor axial flux (cu flux axial) cu greutate de doar 13,1 kg, capabil să livreze 550 kW (748 CP), la tensiune de 670 V şi amperaj de 850 A, timp de cinci secunde. Aceasta se traduce printr-o densitate remarcabilă, de aproape 42 kW/kg, dublu faţă de cele mai bune referinţe de pe piaţă.
Denumit după structura sa fără miez (yokeless) şi armătura segmentată, motorul cu flux axial utilizează un rotor‑stator tip sandwich, fluxul electromagnetic fiind paralel cu axa de rotaţie, în contrast cu motoarele radiale convenţionale. Acest design oferă posibilitatea unei construcții foarte compacte și ușoare, eficienţă termică şi densitate energetică cu un raport de 57 CP (42 kW)/kg, comparativ cu 20‑30 CP/kg, în cazul motoarelor electrice pe bază de flux radial, care ajung la o greutate de peste 200 kg pentru a livra aceeaşi putere.
De la prototip, la producţie

Yasa afirmă că motorul este realizat cu tehnologii industriale standard, fără materiale rare (nu folosește cobalt‑fer, sârmă de cupru sau imprimare 3D), ceea ce ar permite producţie în serie de 10.000–50.000 de unităţi anual, la costuri viabile.
În mai 2025, Yasa a inaugurat, la Yarnton (Oxfordshire, Anglia), prima „super-uzină” britanică dedicată motoarelor electrice cu flux axial, cu o investiţie de 12 milioane de lire sterline şi capacitate de producţie de peste 25.000 de unităţi pe an.
Mercedes‑AMG deja a utilizat aceste electromotoare în conceptele Vision One‑Eleven şi AMG GT XX, acesta din urmă dezvoltând un total de 1.000 kW (1.360 CP) din cele trei unităţi Yasa cu care este echipat. Implementarea în serie este planificată pentru 2026, în cadrul platformei tehnice AMG EA, la fabrica din Berlin‑Marienfelde, cu peste 30 de noi procese de producţie şi soluţii de răcire şi automatizare unice.
Revoluţie pentru mașinile electrice?

Prototipul Yasa demonstrează că motoarele cu flux axial pot deveni nu doar obiecte de laborator, ci soluţii industriale reale, cu densitate de putere excepțională, dimensiuni compacte şi potenţial de reducere semnificativă a masei autovehiculului. Dacă costurile de producție vor fi competitive, tehnologia se poate extinde din segmentul premium spre clasele medii, rescriind echilibrele de design auto și spațiu pentru baterii și pasageri.
Vă recomandăm și:
Mercedes-AMG GT XX: prototipul viitorului AMG Coupe cu patru uși



