Dacă ai o jumătate de zi liberă și ești în Munchen, atunci trebuie să vizitezi muzeul BMW și BMW Welt. Cele două clădiri se află lângă sediul central al mărcii germane, celebra clădire VierZylinder, din cel mai important oraș din Bavaria.
O altă destinație obligatorie pentru orice pasionat al automobilului este Muzeul BMW din Munchen. Dacă peste vară aveți drum prin Munchen, rezervați-vă câteva ore liniștite pentru o vizită memorabilă.Muzeul este amplasat într-o clădire rotundă, deschisă în 1973, amplasată în apropierea Parcului Olimpic, chiar lângă legendarul sediu central, numit VierZylinder (patru cilindri), datorită celor patru corpuri circulare. Vizavi de muzeu, o altă clădire futuristică adăpostește BMW Welt, un soi de expoziție permanentă despre lumea BMW, un super showroom unde pot fi văzute de aproape toate modelele din gama BMW auto și moto. Tot aici se fac livrările de automobile, atunci când clienții optează pentru predarea la fabrică.
Uzina, BMW Welt și muzeul BMW pot fi vizitate de publicul larg. Un bilet pentru muzeu costă zece euro, preț întreg, dar există reduceri pentru familii, grupuri mai mari de cinci persoane etc. Este deschis de marți până duminică între orele 10 și 18. Uzina BMW poate fi vizitată în grupuri organizate, iar la BMW Welt puteţi merge în orice zi a săptămânii, accesul fiind liber.
Vizita în clădirea circulară a muzeului începe imediat ce ai trecut de zona recepției. Totul este alb și imaculat, iar exponatele sunt expuse în stil modern. Există proiecții, săli dedicate unor instalații care aduc mai degrabă aminte de artă decât de automobile. Traseul coboară pe o spirală către interiorul clădirii, iar pe parcurs putem admira aproximativ 120 de automobile din istoria BMW, începând cu celebrul Dixi și mașinuțele Isetta și ajungând la rarități ca BMW Z1 sau M1.
Nu este uitată nici istoria sportivă a mărcii prin secțiunile dedicate mașinilor de curse. Aici putem vedea de aproape modele ca BMW 328, o mașină ce făcea legea în cursele de circuit din anii ’30, model folosit și de pilotul român Marin Dumitrescu sau BMW M3 din DTM.
Alte exponate speciale sunt motoarele de avion de la începutul secolului, primele propulsoare produse de compania germană. BMW Illa, un motor cu șase cilindri în linie produs în 1917 avea să fie folosit de biplanele Fokker ce au zburat în Primul Război Mondial. Avea o capacitate cilindrică de 19 litri și dezvolta 180 CP.
Apoi avem zona motocicletelor. După propulsoare de avion, BMW a început să producă şi motociclete în anul 1920. Primul motor pentru motociclete avea 500 cmc și doi cilindri orizontali opuși, soluție care este folosită și astăzi pentru divizia moto BMW.
Ajungând în zona automobilelor, unde BMW a intrat în 1928, trecem de primul model de 15 CP, numit popular Dixi, și ajungem lângă BMW 303 din 1933. Este primul model care a folosit celebra grilă de radiator, grilă ce avea să devină imaginea de marcă a producătorului din Munchen.
Apoi modelele se succed rapid, toate imaculate și perfect restaurate. Poți pierde ore în șir admirând și învățând câte ceva despre istoria mărcii germane. Vei pleca de la muzeul BMW cu zâmbetul pe buze și făcând deja planuri pentru o nouă vizită.
Text: Dragoş BĂLTĂŢEANU / Foto: BMW