New kid in town

0
68

Primul reprezentant din segmentul mini construit de Skoda ia cu asalt străzile marilor metropole. Dupa VW şi Seat, este rândul Skoda să pătrundă în segmentul mini şi, ca de obicei, fiecare mişcare a constructorului auto ceh este susţinută de Volkswagen. Skoda Citigo are la bază platforma lui VW Up!, pe care o foloseşte şi Seat Mii, modelul fiind oferit atât în variantă cu trei, cât şi cu cinci uşi. Ideea nu este nouă, fiind utilizată cu succes de către tripleta Toyota Aygo – Citroen C2 – Peugeot 107, aşa că am fost curios să descopăr ce aduce nou mini-ul verde.

Să desenezi un autoturism citadin nu este un lucru foarte uşor, mai ales când acesta trebuie să fie şi ieftin. În plus, forma trebuie să urmeze funcţia şi, la Citigo, acest lucru se observă foarte bine. Nu este un automobil banal, dar este foarte uşor să descoperi scopul pentru care a fost făcut. „Cererea de autoturisme de oraş este în continuă creştere şi Citigo este reacţia Skoda la acest fenomen. Pur şi simplu, este City Clever”, a declarat Winfried Vahland, directorul Skoda.
I-am dat dreptate după primii kilometri parcurşi: Citigo este o specie de automobil foarte bine adaptată mediului urban. Este agilă, suficient de spaţioasă, simplă şi uşor de manevrat. Mai mult, are o suprafaţă vitrată mare, fiind uşor de parcat, dar poate fi dotată şi cu senzori pentru mersul înapoi. Roţile au fost împinse spre extremităţi, pentru o mai bună manevrabilitate şi pentru a obţine un plus de spaţiu interior, iar partea din spate este aproape verticală, cu o lunetă largă, facilitând parcarea. Paraşocurile „îmbracă” muchiile laterale ale automobilului, protejându-l de inevitabilele zgârieturi în parcare.

În plan stilistic, designerii cehi au pornit de la caroseria comună cu Up! și Mii, conferindu-i lui Citigo un look specific Skoda. Grila radiatorului cu bare verticale, stopurile şi farurile reprezintă identitatea mărcii, în rest totul este comun cu ceilalţi membri ai trioului. Cu o lungime de 3,56 metri şi o lăţime de 1,65 metri, Citigo este autoturismul de oraş ideal. Oferă spaţiu suficient pentru doi adulţi şi doi copii şi are un habitaclu spaţios, datorită înălţimii mari, de 1,48 m şi a ampatamentului lung, de 2,42 m. Uimitor, Citigo are şi un portbagaj acceptabil, având un volum de 251 litri, ce poate creşte până la 951 litri, prin rabatarea scaunelor spate. Mai mult, datorită hayonului aproape vertical, se pot transporta şi bagaje mai voluminoase.

Poziţia la volan este foarte confortabilă. Am remarcat scaunele din faţă, foarte bine profilate anatomic şi care au dimensiuni normale, având tetierele integrate. În spate, este loc suficient pentru copii, dar şi pentru doi adulţi de dimensiuni medii, accesul făcându-se foarte uşor, graţie sistemului Easy Entry. Interiorul este oarecum Spartan, dar beneficiază de materiale de calitate foarte bună şi de multe spaţii de depozitare. Există suporturi pentru pahare, buzunare din plasă pe lateralele spătarelor, torpedou cu cârlig de ancorare şi un clip de bord, pe care se poate fixa o fotografie. Tabloul de bord este foarte simplu, cu cadrane circulare şi o miniconsolă centrală. În premieră, este oferit un sistem de navigaţie portabil, ce poate fi ataşat consolei centrale, pe care şoferul poate urmări şi principalele funcţii ale automobilului (computerul de bord, semnalele optice pentru senzorii de parcare). Există trei variante de echipare şi trei combinaţii de culori pentru tapiserie şi tabloul de bord.

Aflați în mașină, dacă privim în sus, suntem trataţi cu o panoramă specială: trapa din sticlă are dimensiuni mari şi poate fi deschisă, furnizând aer proaspăt din exterior.

În cazul unui accident, pasagerii lui Citigo sunt foarte bine protejaţi. Pentru prima dată în cazul Skoda, proiectanţii au instalat airbaguri laterale pentru cap şi pentru torace, ce vor proteja ambii ocupanţi din faţă. În testele EuroNCAP, „fratele” VW Up! a obţinut cinci stele, acesta fiind structural identic cu Citigo. De aceea, specialiştii EuroNCAP au considerat că cele cinci stele pot fi atribuite fără probleme şi acestuia. O noutate o reprezintă modulul City Safe Drive, un sistem de asistare a frânării, ce include un senzor cu laser activat automat la viteze sub 30 km/h, în momentul în care se detectează pericolul unui impact. În funcţie de viteză şi de situaţia din trafic, acest sistem poate frâna complet autovehiculul sau poate reduce substanţial viteza, pentru a reduce severitatea unei coliziuni. Skoda Citigo este unul dintre cele două automobile din segment ce beneficiază de acest sistem.
Sub capotă sunt disponibile cele două motoare pe benzină, în trei cilindri, cu capacitatea de un litru, cu puteri de 60 CP şi 75 CP, ambele fiind cuplate la o transmisie manuală cu cinci trepte. Există şi posibilitatea echipării cu transmisia automată ASG în cinci trepte, al cărei mod Drive este ideal pentru traficul urban. Atât motoarele, cât şi transmisiile au fost proiectate pentru a oferi performanţe şi economie în mediul urban, inginerii asigurându-se că motorul va atinge temperatura optimă de funcţionare chiar şi pe distanţe scurte.

Testat în oraş, Citigo a surprins prin agilitatea şi uşurinţa cu care poate fi condus. Este clar un autoturism de oraş, însă cutia scurtă şi cei 75 CP raportaţi la greutatea redusă îl transformă dintr-un banal citadin într-un mijloc rapid de transport la serviciu. Cuplul maxim este atins după 3.000 rpm, iar cutia de viteze este foarte bine etajată pentru demaraje rapide. Însă, cel mai mult am fost surprins de comportamentul în afara oraşului, unde Citigo devine un adevărat cruiser ideal pentru două persoane, cu bagajul aferent. Este în mediul său atât pe autostradă, cât şi pe drumurile virajate, suspensia şi frânele făcându-şi foarte bine datoria.
Revenind în oraş, Citigo consumă mai puţină benzină decât rivalii Renault Twingo și Ford Ka, având nevoie de 6 l /100 km. Lipseşte sistemul start/stop, ce ar mai fi redus puţin din consum, însă, cu siguranţă, ar fi crescut preţul de achiziţie. Pe şosea, consumul scade sub 5 l/100 km, iar în regim mixt se situează la 6,5 l/100 km.
Concluzionând, Skoda Citigo este un excelent automobil de oraş. Destinat celor care îşi doresc un mijloc de transport simplu, dar fiabil şi eficient, Citigo este alegerea ideală. Având un preţ începând de la 9.846 euro cu TVA, Citigo este accesibil, iar cele trei variante de echipare permit adăugarea unei game largi de accesorii.

Drive-test realizat de  Valentin Brădăţeanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ noua = 11