Opel Calibra: Coupe-ul legendar

0
60

Acum 25 de ani, Opel câștiga Campionatul Mondial de Turisme cu modelul coupe Calibra V6 de 500 CP și cu tracțiune integrală. Iar varianta de stradă stârnea pasiuni datorită formelor fluide.

Sezonul 1996 a fost unul dintre cele mai disputate în lumea curselor de turisme. Turismele de Clasa 1 foloseau tehnologie împrumutată din Formula 1, iar cu aprobarea Federației Internaționale a Automobilului, DTM‑ul german devenea Campionatul Mondial de Turisme (ITC). Cursele se disputau în întreaga lume, de la Hockenheim, în Germania, la Sao Paulo, în Brazilia. La finalul sezonului, Opel reușea cel mai mare succes din istoria sa câștigând atât în clasamentul piloților, cât și cel al constructorilor, învingând concurența acerbă din partea unor mărci precum Alfa Romeo sau Mercedes-Benz. Campionii sezonului 1996 au fost Opel Calibra C6 4×4 și Manuel Reuter.
Lista de piloți care concurau în ITC era plină de nume sonore. Foști piloți de Formula 1 ca Alessandro Nannini, JJ Lehto sau Hans-Joachim Stuck, concurau împotriva starurilor tinere ca Giancarlo Fisichella sau campionii din DTM Nicola Larini (1993), Klaus Ludwig (1994) și Bernd Schneider (1995). Opel era reprezentat de echipele de uzină Joest, Rosberg și Zakspeed. Era apogeul mașinii de competiție cu tehnologie de vârf: motoare V6 cu cilindree de 2,5 litri ce ofereau 500 CP, șasiu de cea mai înaltă clasă, iar în cazul modelului Opel Calibra, tracțiune integrală, ABS și cutie semiautomată ce permitea schimbarea treptelor de viteză într-o fracțiune de secundă prin intermediul padelelor de pe volan. Timpul pe tur obținut de mașinile din ITC erau similar cu cel obținut de monoposturile din ­Formula 3000, anticamera pentru Formula 1 la acea vreme.

Cu un motor V6 bazat pe cel al modelului Opel Monterey, Calibra avea la dispoziție în jur de 500 CP pentru sezonul 1996. Dezvoltarea ulterioară a fost realizată de Cosworth Engineering în timpul sezonului. Blocul de aluminiu reducea greutatea în comparație cu predecesorul său. Unghiul mai mare între cilindri (75°, față de 54°) a dus la o înălțime totală mai mică și, astfel, la un centru de greutate mai bun și a permis, de asemenea, admisii de aer mai plate. În plus, exista o transmisie semi-automată cu șase trepte, acționată hidraulic. Tehnologia, dezvoltată împreună cu partenerul Opel, Williams GP Engineering, a redus volumul de muncă al pilotului, în special în situații dificile în cursă, și împiedica supraturarea propulsoarelor. Un sistem hidraulic de înaltă presiune acționa cutia de viteze secvențială. Pilotul schimba vitezele fie prin padelele din spatele volanului, fie prin apăsarea unui buton. Calibra a avut nevoie de doar 0,004 secunde pentru a schimba vitezele, inclusiv cuplarea ambreiajului.
Odată cu triumful Opel la sfârșitul sezonului 1996, era turismelor de clasa 1 a atins apogeul. „Formula 1 cu plafon” devenise prea costisitoare din punct de vedere al dezvoltării și al costurilor de funcționare, iar ITC a devenit istorie după doar doi ani. În 2000, DTM – denumit acum German Touring Car Masters – și-a sărbătorit revenirea cu un regulament tehnic simplificat și cu noi echipe de uzină din Rüsselsheim. Manuel Reuter obținea două victorii cu modelul Opel Astra V8 Coupe, iar piloții Joachim Winkelhock și Uwe Alzen izbuteau și ei succese în primul sezon.

Astăzi, cele mai multe din mo­­­­delele emblematice din ITC și DTM sunt expuse în colecția Opel Classic. Modelul alb-negrul Cliff Calibra din 1996 este expus chiar în fața colecției. Modelul campion a rămas în pole-position timp de 25 de ani.

Foto: Opel

http://www.autotestmagazin.ro/opel-mokka-a-doua-venire/

http://www.autotestmagazin.ro/opel-corsa-a-originalul/

http://www.autotestmagazin.ro/opel-crossland-schimbare-de-atitudine/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


cinci + = 9