Cine este fan al mărcii va citi cu siguranță următoarele rânduri din povestea unui mare pasionat de astfel de mașini. Și nu este vorba despre orice model, ci despre un Opel Manta GSi din 1984, cu motor CIH 20E, de 110 CP şi cutie cu cinci trepte! V-am captat atenția?
Liviu Dragomir, căci el deține acest autoturism, ne povestește că în anii ‘80 modelul alerga la raliuri, iar pilotul Ionuț Epuran a concurat cu o astfel de mașină până acum cinci ani în Campionatul Național de Viteză în Coastă.
Povestea a început pe când deținătorul actual era un puști de 18 ani, care abia își luase permisul și încerca să își achiziționeze propria mașină, visând cu ochii deschiși la acest moment. Pe atunci îl ajuta pe „nea Virgil”, mecanic auto, cu diverse reparații și îl însoțea să ducă mașinile pe care le avea de vânzare într-un târg cunoscut din Capitală. Printre mașinile pe care le avea în garaj era și un Opel Manta neînmatriculat, ce avea încă numerele de Germania ale ultimului proprietar. Omul pe care îl ajuta îi spunea mereu: „Copilu’ asta este mașina ta, vezi cum faci să o înmatriculezi și drum bun!”. Dar cum bine se știa, în acei ani, înmatricularea unei mașini mai veche de opt ani era aproape imposibilă se confesează Liviu Dragomir. „După mai multe încercări de a găsi modalități de înmatriculare, care păreau mai degrabă ilegale decât legale, am renunțat și am îngropat visul de a conduce un Opel Manta.” Timpul a trecut și gândul la prima sa dragoste în domeniul automobilistic a revenit.
A început documentarea pe multe site-uri și forumuri, încercând să achiziționeze un Opel Manta din străinătate, moment în care s-a lovit de taxa de primă înmatriculare, care ajungea la 8.500 de euro. „Mi-am îndreptat atenția asupra pieței interne. Și, după mai multe vizionări și peste 3.000 de kilometri parcurși pe întreg cuprinsul țării, am găsit un exemplar pretabil unei restaurări totale.”
Rezervorul acestei mașini este situat în spatele spătarului banchetei, între suporturile amortizoarelor, în plan vertical, și îi oferă siguranță sporită în caz de accident. Opel Manta are tracțiunea spate, iar motorul este dispus longitudinal. În urma unui impact frontal, propulsorul culisează sub mașină protejând ocupanții cabinei. Deși se aștepta la un autoturism cu probleme, după achiziționare a avut mai multe surprize neplăcute. Din cauza trapei defecte instalată pe mașină, toată apa provenită de la ploaie ajungea în interior. Anvelopele erau uzate și de mai multe feluri, dar măcar jantele erau din aliaj. Ornamentele erau întregi și, în plus, exista un body kit Irmscher Manta 200 integral, deci un start bun pentru o restaurare reușită.
La două săptămâni după achiziționare a început demontarea sistematică a mașinii. În afară de partea de tinichigerie vopsitorie și cea de tapițerie, totul a fost făcut de mâna sa, dar împreună cu niște prieteni fără de care acest proiect nu ar fi fost dus la bun sfârșit. Cea mai grea și migăloasă parte a fost scoaterea ruginii din caroserie și refacerea trenului de rulare față și spate. La ora actuală arată impecabil după restaurările efectuate și poți merge în siguranță oriunde.
Text: Cristina POP / Foto: Liviu Dragomir