Pur şi simplu

0
108

Un machiaj nou pentru Ibiza, dar plăcerea vine de sub capotă.

Ne lipseşte vechea Ibiza, cu toate că noua generaţie se străduieşte să demostreze că este mai bună. Poate forma farurilor nu a fost pe placul tuturor, de aceea spaniolii i-au aplicat un facelift. Avem faruri noi, ce îi conferă o notă de agresivitate, stopuri cu LED, dar şi o capotă a motorului despicată de o nervură centrală, iar grila radiatorului este mai subţire. Și, pentru ca opera să fie desăvârşită, un set de jante nou. Da, acum Ibiza este OK!
Interiorul a primit, la rândul său, o notă de prospeţime, la acest capitol remarcându-se volanul îmbrăcat în piele şi noua formă a display-ului instalaţiei de climatizare. Și de data aceasta, Seat a optat pentru iluminarea în roşu a cadranelor tabloului de bord, pentru a sugera caracterul sportiv al produselor sale.

În noua Ibiza este loc pentru patru persoane, iar portbagajul nu este tocmai mic, având un volum de 292 litri. Odată cu facelift-ul s-au redesenat şi butoanele de control, iar torpedoul este mai mare (10,7 litri) şi este iluminat.
Modelul testat a fost echipat cu motorul 1.2 TSI, ce dezvoltă 105 CP, cuplat la o cutie de viteze manuală cu 5+1 trepte. Deşi acest nou Seat Ibiza nu reprezintă o revoluţie în materie de tehnologie sau de aerodinamică, conducerea sa mi-a făcut o deosebită plăcere. Mi-a amintit de epoca GTI, a anilor ’80-’90, în care o maşină reuşea să ofere senzaţii sportive fără a apela la tot felul de accesorii electronice.
Ibiza este o maşină simplă, dar… senzaţională. Nu trebuie să alegi niciun fel de program Sport, să decuplezi controlul tracţiunii sau să intri în cine ştie ce meniuri stufoase pentru a „stoarce” puterea din motorul turbo de 1.197 cmc. Pur şi simplu, te urci la volan şi conduci cum vrei, sportiv sau economic. Foarte simplu.
Și motorul TSI are multe de demonstrat! Echipat cu turbo şi injecţie directă de benzină, acest propulsor furnizează 105 CP la 5.000 rpm şi un cuplu maxim de 175 Nm, disponibil începând cu 1.550 rpm. Nu sunt cifre extraordinar de spectaculoase, însă „mariajul” între acest motor, cutia de viteze manuală şi caroseria Ibizei este cât se poate de fericit. La volanul acestei combinaţii găseşti întotdeauna plăcerea unui condus sportiv, agilitatea fiind elementul ce caracterizează cel mai bine Ibiza. Accelerează de la 0 la 100 km/h în 9,7 secunde şi rezolvă repriza 80-120 km/h în 13,5 secunde în treapta a 5-a, în timp ce viteza maximă este de 190 km/h. Nu trebuie neglijat nici sunetul sportiv al eşapamentului, ce acompaniază foarte bine motorul turbo.

Ținuta de drum este printre cele mai bune din clasă, noua Ibiza având un comportament neutru în viraje, graţie suspensiei McPherson cu bară stabilizatoare, în faţă, şi cu braţe longitudinale, în spate. Direcţia este asistată electrohidraulic, fiind uşor de utilizat în „jungla” urbană, mai ales la parcări.
Ibiza 1.2 TSI este, totodată, şi un autoturism economic, fiind dotat cu tehnologie Ecomotive, ce include sistemul Start-Stop, ce realizează economii importante de benzină. Cu ajutorul lui Ecomotive, emisiile de CO2 au fost reduse la 119 g/km, în regim de rulare combinat. Pentru obţinerea unui consum redus, pe display-ul tabloului de bord există un indicator de schimbare optimă a treptelor de viteză. Conform producătorului, în traficul urban, Ibiza 1.2 TSI are nevoie de 6,3 litri de benzină pentru 100 km, în timp ce, pe şosea, consumul se situează la 4,4 l/ 100 km, valori apropiate de cele obţinute la test, în ciuda faptului că, în afara oraşului, am preferat un stil de condus sportiv, mai puţin economic.
Noul Seat Ibiza este unul din cele mai sigure maşini din clasa sa, lucru confirmat de cele cinci stele obţinute la testele EuroNCAP. Pe lângă airbag-urile clasice, Ibiza are în plus airbag pentru piept şi pentru genunchi, atât pentru şofer, cât şi pentru pasagerul din faţă, indicator de presiune în pneuri şi Hill-Hold Control, pentru demarajul în pantă. Sistemul ESP cu XDS monitorizează informaţiile de la volan, roţi, frâne şi acceleraţie, făcând ajustările necesare, pentru o rulare sigură și liniştită. XDS este un diferenţial electronic blocabil de generaţie avansată, ce furnizează şi distribuie corect tracţiunea necesară pe durata virajelor de viteză, prevenind orice tendinţă de subvirare.

Drive-test realizat de  Valentin Brădăţeanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 4 = trei