Nu este o ironie și nu ne referim la maşini în titlul de mai sus. O parte dintre mărcile pe care le cunoaștem din lumea auto și-au împrumutat numele și în industrii total diferite de cea a automobilului.
Poate cel mai cunoscut caz este cel al mărcii Peugeot. Pe lânga divizia ce se ocupă automobile și utilitare, există și compania Peugeot Saveurs ce produce în principal râșnițe destinate industriei gourmet. Acestea sunt premium şi sunt apreciate de chefi din întreaga lume. Povestea lor începe chiar înaintea producției de automobile. Frații Peugeot au intrat în afaceri cu oțel în 1810 și au început să producă diverse obiecte din metal. În 1840 au făcut prima râșniță de cafea care avea să rămână în producție până în 1975, devenind, între timp, electrică. A urmat râșnița pentru piper și sare, iar sistemul de râșnire a fost patentat sub simbolul unui leu. Cu toții am folosit probabil o râșniță de piper Peugeot fără să ne dăm seama. Se găsesc în majoritatea restaurantelor cu pretenții și sunt considerate printre cele mai bune din lume.
Pe lângă râșnițe pentru piper și sare, Peugeot Saveurs produce și accesorii destinate industriei vinului, cum ar fi tirbușoane, decantoare și pahare. Până în anii ’60, a făcut și diverse electrocasnice, mașini de spălat sau roboți de bucătărie sub denumirea Peugimix. Şi trebuie menţionat şi faptul că produce și biciclete și scutere, ambele game fiind extrem de apreciate mai ales în Franța, dar și în alte țări din Europa.
Marca japoneză Honda este cunoscută oricărui pasionat de automobile. Sau motociclete, considerate printre cele mai bune din lume. Dar Honda este mai mult de atât. Niponii produc și o gamă variată de mașini de tuns iarba. De la cele clasice până la mini tractorașe care pot fi conduse prin curte pentru un gazon impecabil.
Mărcile japoneze sunt un exemplu de declinare a businessului în cât mai multe domenii de activitate. Mitsubishi este pentru noi unul dintre producătorii de mașini fiabile. Însă, regăsim celebrul diamant roșu și pe aparate de aer condiționat sau pe aparatură electronică.
Iar cei de la Nissan, pe lângă gama de SUV-uri și crossovere, produc și stivuitoare foarte apreciate în industria logistică.
Mai interesante sunt siglele Alfa Romeo de pe plitele și cuptoarele de bucătărie din anii ’50. Atât Alfa Romeo cât și Fiat au încercat la un moment dat să intre pe piața electrocasnicelor. Alfa Romeo a fabricat aragaze, iar Fiat producea frigidere în aceeași perioadă de după Al Doilea Război Mondial. Nici una dintre aceste întreprinderi nu a fost una de succes.
Exemplele pot continua. Rolls-Royce are o divizie ce produce motoare de avion, defuncta marcă auto Saab, trăiește în continuare în industria aeronautică, acolo unde produce atât avioane de linie cât și aparate militare de vânătoare.
BMW produce și motociclete extrem de apreciate, iar Mercedes-Benz și Volvo au fiecare câte divizie de mare succes de autocamioane și autobuze.
Yamaha este un nume pe care cei mai mulți dintre noi îl asociază cu motocicletele sportive. Dar marca japoneză este un reper extrem de important în industria muzicală producând o gamă completă de instrumente clasice și electronice. De asemenea, Yamaha produce sisteme de amplificare audio, mixere și căști pentru pasionații de muzică.
Text: Dragoş BĂLTĂŢEANU