Reducerea consumului: Sa fim verzi!

0
58

Nu, nu are legatura cu omuletii de pe Marte. Desi, daca vom continua sa poluam in halul in care o facem acum, la un moment dat Pamantul o sa se semene destul de bine cu Marte. Asa ca este un moment potrivit sa vorbim despre un gadget deosebit: soferul-economizor. Asta pentru ca fiecare dintre noi, soferii, poate sa faca, intr-o masura mai mare sau mai mica, ceea ce fac diversele device-uri existente pe piata ce are ca scop reducerea consumului de combustibil.

reducerea consumului

Nu voi pune accent pe mersul in afara orasului pentru ca in acest caz viteza de deplasare, gradul de incarcare al masinii si gradientul soselei sunt principalele aspecte care influenteaza consumul. Asa ca vom ramane in oras. In primul rand, pentru a ajunge la un consum cat mai mic, masina trebuie pregatita cu minutiozitate si mentinuta in aceasta (buna)stare: ulei de motor cu vascozitate cat mai buna la temperaturi coborate (conform indicatiilor de service), bujii curatate si reglate corespunzator sezonului rece, injectoare curate, pneuri umflate la presiunile corecte si fara uzura peste cea maxim acceptata a adancimii profilului si un traseu de evacuare al gazelor complet, fara fisuri sau filtre catalitice colmatate. Astea ar fi cerintele minimale penreu reducerea consumului. Odata asigurate putem discuta despre munca soferului cu sine insusi pentru a evolua la statul de „sofer ecologic”. Rasplata nu e resimtita neaparat sub forma unui aer mai curat pe care il respiram – desi pe termen lung exact asta este principala miza, cat mai ales sub forma unei economii la bugetul alocat transportului si intretinerii masinii. O prima regula este dedicata pornirii „la rece”. Cel mai mare consum de combustibil, cele mai pronuntate uzuri la nivelul mecanismelor din motor si emisiile de noxe cel mai ridicate se produc in timpul pornirii la rece. Asadar, nu incalzi motorul stand pe loc. Este valabil mai ales pentru cele diesel care, datorita unui randament mult mai bun decat al motoarelor pe benzina, se incalzesc mai greu. Pentru a aduce motorul la temperatura optima de functionare este bine sa pleci de pe loc. Dar cu menajamente. Sub nicio forma motorul nu trebuie turat excesiv pana cand temperatura lichidului de racire nu ajunge la valoarea optima. In trafic, daca anticipezi ca urmeaza sa stai pe loc cel putin un minut, opreste motorul. E adevarat ca astfel este pus un stres mai mare pe demaror si baterie dar reducerea consumului de combustibil este importanta, mai ales in cazul drumurilor facute pe trasee foarte aglomerate, cu blocaje dese ale traficului. La plecarea de pe loc nu trebuie accelerat furibund. Cat de repede va urma o noua oprire. Trebuie retinut ca ambalarea motorului pe loc nu ajuta deloc la reducerea consumului, ba chiar il dubleaza. Regula generala este sa accelerezi lin, progresiv, si pentru oprire sa folosesti cat se poate de des frana de motor. O poti folosi cu prilejul oricarei opriri care poate fi anticipata. Frana de motor este un adevarat „balsam” pentru consum si masina: emisiile de noxe sunt foarte mici iar sistemul de franare este crutat de la uzura. Cand drumul este liber, viteza de deplasare trebuie pastrata in limita celei maxim admise (50 – 60 km/h), fara salturi brutale de viteza. Obisnuieste-te sa selectezi treapta de viteza superioara cat mai repede posibil iar daca in bord sunt afisate indicatiile de schimbare a treptei de viteza, respecta recomandarile pe care le primesti. Daca faci lucrurile astea, in curand, vei observa ca ai dobandit un nou stil de condus: lin, mai putin stresant si mai economic. Reducerea consumului de combustibil se poate face si prin pastrarea geamurilor inchise in timpul deplasarii si utilizarea sistemului de aer conditionat doar atunci cand e nevoie. In cazul in care ai mai multe opriri de facut, planifica ruta astfel incat sa eviti ocolurile si sa obtii un itinerar cat mai aproape de forma unui cerc. Dar cea mai eficienta metoda pentru reducerea consumului de combustibil este aceea de a nu te urca la volan atunci cand ai de facut drumuri scurte sau cand poti folosi mijloacele de transport in comun. Ar mai fi si varianta de a trece de la patru la doua roti…
O masina cu motorul turat la 4000 rpm produce un zgomot echivalent cu aproximativ treizeci de masini care au motorul turat la 2000 rpm.

George Drugescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 8 = unu