TEST: Renault Arkana E-Tech Esprit Alpine – Un nou început

0
373

Renault adoptă o nouă identitate stilistică. Subordonate curentului Nouvelle Vague, modificările sunt discrete, dar esenţiale. În cazul modelului Renault Arkana E-Tech Esprit Alpine, inserţiile care conturează noua imagine de marcă ies uşor în evidenţă. Atât în ceea ce priveşte estetica cât şi vibe-ul general.

Cu ce iese în evidență noul Renault Arkana E-Tech Esprit Alpine?

Cu destule. Oricum multe dintre cele care sunt plasate în prima linie a frontului … vizual. Arhitectura față este un bun exemplu. Noua siglă Renault, vizibil gonflată și restilizată, este fixată pe un ornament cu aspect negru lucios intens care se întinde de la un far până la celălalt. Are o formă robusto-suplă care se armonizează cu aspectul masiv, dar fluid al caroseriei. Grila frontală a fost la rândul ei revizuită. Preia aspectul romboidal al logo-ului mărcii, dar într-o manieră 3D care adaugă profunzime designului aplatizat utilizat până acum. Versiunea Esprit Alpine foloseşte culoarea Dark Chrome pentru a evidenția și mai bine acest artificiu stilistic.

Bagheta cu rol aerodinamic de la baza spoilerului confirmă statutul elevat al echipării. Are aspect parțial striat și culoare Satin Grey. Place și tenta ușor fumurie a geamurilor clare de la lămpi și faruri pentru un plus de modernitate şi savoare stilistică. O să descoperi sigla Renault în manieră Nouvelle Vague și pe hayon. Jantele bicolore de 19 inci, din aliaj, cu inscripţia „Alpine” le-ai observat?

Dacă privești mai atent

Poți remarca, de exemplu, că ramele de la geamuri (inclusiv pe porțiunea mai lată, din dreptul montantului B) împrumută același finisaj negru lucios intens. La extra cost, finisajul poate cuprinde și plafonul – cazul modelului testat. Emblemele Esprit Alpine de pe aripile față au parte de același tratment estetic.

Eleronul este modelat din structura hayonului, fiind o prezență discretă, nativ asimilată în arhitectura ansamblului spate. În interior atrag atenția ornamentele cu textură poroasă şi aspect de lemn afumat prezente pe fațada planșei de bord, dar și pe toate fețele ușilor.

Pentru o percepţie crescută a nivelului de calitate, acestea sunt însoțite de baghete fine, cu aspect satinat. Cele care închid perimetrul rezervat pasagerilor față au inclus și sistem de iluminare ambientală. Opt culori pot fi asezonate cu fiecare dintre modurile de condus prezente în programul de configurare Multi-Sense: My Sense, Sport şi Eco. Noul logo Renault este prezent şi pe volanul soft touch, confecționat din TEP, cu design specific „Esprit Alpine”.

Interiorul noului Arkana E-Tech Esprit Alpine

Interiorul este tratat într-o manieră sportivă și elegantă. Tapiţeria este realizată tot din material TEP și imitație de piele întoarsă. Aceasta din urmă este preferată pentru îmbrăcarea panourilor Esprit Alpine prezente pe toate portierele în zona mediană.

Nu cred că sunt singurul care mă declar absolut încântat de felul în care francezii au jonglat cu texturi, modele și culori pentru a da un aspect cât mai atractiv scaunelor și, implicit, interiorului.

Pe spătarele celor din față este brodat cu ață bleu logo-ul Alpine. Aceeaşi culoare o au şi cusăturile aplicate tapiţeriei, cele de pe margini fiind dublate de o cusătură cu aţă albă. Ca un ecou stilistic discret, regăsim aceeași cusătură dublă pe toate cotierele de pe uși dar și  pe cotiera centrală din față. Cromatica tapiţeriei, virată spre un albastru petrol calm, este străpunsă de două bucle tricolore care fac trimitere la steagul Franţei.

Aplicate pe marginile spătarelor acestea sunt asezonate cu un set de cusături triple (în aceeași gamă de culori) pe volan și panourile plușate Esprit Alpine de pe uși.

Acum ai putea observa că centurile de siguranţă au cusături albastre pe margini. Indiferent de motorizarea aleasă, echiparea de top include levierul pentru transmisie fără cabluri mecanice, E-Shifter.

Particularitățile tehnologiei E-Tech Full Hybrid

Pachetul E-Tech conferă abilitatea de a putea alterna sau conjuga propulsia oferită de un motor termic cu cea electrică. Butonul EV de pe consola centrală şi prezența programului B(reak) în meniul transmisiei cu regim automat confirmă capabilitatea acestui model de a rula în regim pur electric.

Tehnologia E-Tech Full Hybrid 145 este implementată pe Clio, Captur și Arkana. Indiferent de model, include aceleaşi componente. Două motoare electrice, unul cu combustie internă, o transmisie multi-modală, fără ambreiaj, cu o serie de particularităţi interesante şi o baterie lithiu-ion de 1,2 kWh / 230 V. Motorul termic are o capacitate de 1,6 litri şi dezvoltă 94 CP, respectiv 148 Nm. Motorul electric cu rol de tracțiune dezvoltă aproape 50 CP și 205 Nm. Cel de-al doilea motor electric este de fapt un starter-generator cu o putere de circa 20 CP și 50 Nm.

Plecarea de pe loc, înainte sau înapoi, se face numai cu ajutorul motorului electric. Prin urmare, transmisia conţine două trepte atribuite exclusiv propulsiei electrice. Restul de patru sunt rezervate motorului termic. Pe de altă parte, starter-generatorul intervine şi pentru sincronizarea turaţiilor arborelui motorului şi al transmisiei. Procesul este necesar pentru schimbarea treptelor de viteză cât mai prompt şi catifelat cu putinţă.

Cumva, devine destul de evident motivul pentru care ambreiajul lipseşte complet din lanţul cinematic. Precizia angrenării este confirmată de faptul că de la volan, schimbările de treaptă sau transferul de putere între cele două surse sunt imperceptibile. Puterea maximă a sistemului hibrid este de 145 CP.

Nivelul de putere este sugerat de două evacuări trapezoidale practicate în spoilerul spate. Dar au doar rol decorativ, spre deosebire de fantele laterale din spoilerul față care au și rol funcțional.

Acestea creează cortina de aer care învăluie roțile față pentru reducerea turbulențelor aerodinamice şi reducerea consumului de energie necesară deplasării. Indiferent că este vorba de benzină sau de curent electric. Bateria poate fi încărcată doar în două feluri: prin recuperarea energiei cinetice de frânare sau cu ajutorul motorului termic.

Eficienţa tehnologiei E-Tech Full Hybrid în cazul Arkana Esprit Alpine

Mapa de presă anunţă că, în oraș, Arkana poate rula pur electric în proporţie de 80% din timp. Nu văd de ce nu ar face-o! Chiar dacă programul nu mi-a permis să fac o probă pe o distanţă care să depăşească 25 km de trasee urbane, am avut ocazia să testez comportamentul sistemului E-Tech în afara oraşului.

Astfel, conform informaţiilor furnizate de tableta centrală în ceea ce priveşte consumul, din totalul kilometrilor parcurşi, 37% au fost făcuţi exclusiv în modul electric. Un consum mediu de 5,6 l raportat la o mașină care măsoară aproape 4,6 metri lungime și cântărește puțin peste 1,5 t cu un grad de ocupare de patru pasageri plus bagajele aferente care au umplut până la refuz portbagajul de 480 litri este mai mult decât convenabil.

În acelaşi timp consumul de electricitate a fost de 4,8 kWh / 100 km. Interesant este că, în total, folosind funcţia B din meniul transmisiei automate, am recuperat 23 kWh în timpul frânărilor. Unele făcute doar prin simpla ridicare a piciorului de pe acceleraţie. De altfel am observat că o singură astfel de frânare, executată lung de la 100-110 km/h până aproape de oprire, este capabilă să refacă cam 1/8 din capacitatea bateriei.

Prin urmare, nu m-a mirat deloc faptul că, în mod repetat şi cu o frecvenţă promiţătoare, am observat aprinzându-se simbolul EV pe displayul digital din spatele volanului. Iar vitezele la care electronii puneau stăpânire pe trenul de rulare au fost, nu de puţine ori, cuprinse în gama 100-110 km/h. Câteodată, chiar pe distanțe apreciabile.

Călătoria cu Renault Arkana E-Tech Esprit Alpine

Ca şofer, te bucuri de un scaun comod şi de o ergonomie foarte bună a comenzilor de bord. Statura înaltă a caroseriei, dublată de o gardă la sol de categorie off-road (20 cm), oferă o postură dominantă asupra drumului.

Volanul sau scaunele încălzite adaugă nota de confort specifică unei echipări de top. Indiferent de modul de condus selectat, Multi-Sense permite setarea sportivă a sistemului de direcţie. Chiar și în modul Eco experienţa la volan câştigă în intensitate şi te conectează mai pregnant la reacţiile maşinii. Care rămân totuşi molatice în acest scenariu orientat prin definiţie spre economie. Se înviorează substanţial dacă optezi pentru modul My Sense şi devine de-a dreptul energic în modul Sport.

Accelerările câştigă mult în vigoare, iar ritmul călătoriei poate fi intensificat cu uşurinţă. Îşi reprimă convingător ruliul în curbe. Oricum, suficient de mult încât să te lase să te bucuri de un condus sportiv, dar să şi realizezi că nu este menit să fie cel mai rapid pe viraje.

Ca pasager, bancheta spate este o oază de confort. Şi spaţiu. Ai aeratoare dedicate plasate central, alături de porturi USB sau priza de 12 V. Dacă plăteşti suplimentar, primeşti şi trapa acţionată electric.

Tot contra cost este şi sistemul audio Bose. Vine însoţit de Easy Link cu tableta centrală de 9,3 inci dispusă tip portret. Atmosfera sonoră este cristalină şi pătrunzătoare, cu o distribuţie a sunetelor care te acaparează.

Considerații de final

Este expert în drămuirea benzinei pe care o înlocuiește mult mai des decât ai crede cu energia electrică. Foarte spațios și foarte volubil la drum întins, Renault Arkana E-Tech își asumă o nouă identitate menită să-i contureze o personalitate distinctă și puternică. Versiunea de echipare Esprit Alpine adaugă la toate astea notele de confort și exclusivitate specifice unui vârf de gamă.

Vă recomandăm și:

TEST: Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid – Tehnologie avansată – AutoTest Magazin

TEST – Renault Clio E-TECH Hybrid: Natura duală – AutoTest Magazin

Dacia Jogger Hybrid 140 – Momentul hibrid – AutoTest Magazin

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


9 − = trei