Opt mașini electrice, 16 jurnaliști, 9 zile și peste 1.800 de kilometri parcurși. ROCHARGE Electric Trip a vrut să testeze și să strângă date de consum reale pentru cele mai noi mașini electrice disponibile în România.
Cei peste 1.800 kilometri au fost parcurși în țara noastră, doar cu ajutorul energiei electrice, în condiții reale, fără stații de încărcare rezervate. ROCHARGE Electric Trip by Vitesco Technologies a vrut să vadă cum se descurcă opt dintre cele mai noi mașini electrice în condiții reale de trafic, vreme și infrastructură în România anului 2021. Am constatat că infrastructura pentru încărcarea mașinilor electrice a crescut considerabil în majoritatea orașelor importante, dar acest lucru s-a datorat în special investițiilor private. Am dat și peste stații de încărcare care au dat erori, stații ocupate și alte situații, dar de-a lungul celor nouă zile de călătorie, toate mașinile electrice au ajuns mereu la destinație cu suficientă baterie și au fost încărcate fără probleme. Dacă vreunul dintre cei 16 participanți mai suferea de „range anxiety” înainte de acest eveniment, a fost cu siguranță vindecat de experiența acestui tur.
Actorii
Vă prezint în continuare cele opt automobile electrice prezente în ROCHARGE Electric Road Trip
Audi Q4 e-tron, primul SUV electric compact al constructorului german, prezent în versiunea 50 e-tron quattro cu două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, oferă 299 CP. Este primul model Audi dezvoltat pe platforma MEB, comună cu modelul VW ID.4. Preț model testat: 77.020 euro.
BMW iX3, SUV-ul 100% electric înrudit cu BMW X3, cu un singur motor electric amplasat pe puntea spate și o autonomie oficială de 450 kilometri, a dovedit că este unul dintre cele mai practice modele electrice de pe piață. Preț model testat: 69.046 euro.
Citroen e-C4, confortabilul crossover din Franța, folosește motorul electric de 136 CP și o baterie de 50 kWh (45 kWh net). Preț model testat: 42.010 euro.
Ford Mustang Mach-e, poate surpriza turului ROCHARGE la nivel de performanțe și calități dinamice, este primul model full-electric din gama europeană Ford și poartă sigla Mustang, o mutare extrem de îndrăzneață din partea constructorului american. Preț model testat: 72.650 euro
Mercedes EQC, SUV-ul premium german înrudit cu modelul Mercedes-Benz GLC, a fost unul dintre campionii confortului. Preț model testat: 87.740 euro,
Opel Mokka-e a impresionat prin design-ul proaspăt, iar partea tehnică este comună cu cea a modelelor din grupul PSA: motor electric de 136 CP și baterie de 50 kWh. Preț model testat: 42.780 euro.
Porsche Taycan, performantul model electric german, a fost prezent în versiunea sa de bază cu un singur motor electric, dar a continuat să atragă toate privirile. Preț model testat: 135.219 euro.
Volkswagen ID.4, în varianta Pro Performance, cu motor electric de 204 CP, poate cel mai practic și complet model electric prezent în ROCHARGE Electric Road Trip 2021. Preț model testat: 51.692 euro.
Prețurile nu includ prima de 10.000 euro oferită prin programul Rabla Plus.
Traseul
Organizatorii au vrut să acoperim toată România, așa că traseul a inclus aproape 2.000 kilometri prin toate zonele țării, parcurși în opt zile, plus o zi de pauză în Oradea. Startul a fost la București, iar prima zi ne-a purtat până la Focșani cu o pauză de prânz la istoricul conac din Manasia. La Focșani am vizitat monumentul istoric Beciul Domnesc și călătoria a continuat apoi spre Iași și Piatra Neamț. După trei zile petrecute în Moldova și o vizită la centrul de dezvoltare Vitesco de la Iași, am trecut munții prin Cheile Bicazului, trecând prin Praid și Sovata pentru a ajunge la Târgu Mureș. Orașul transilvănean are una dintre cele mai dezvoltate infrastructuri pentru încărcarea mașinilor electrice, inclusiv o stație de 150 kW din rețeaua Renovatio. Acum doi ani, la Târgu Mureș exista o singură stație rapidă de încărcare.
Am traversat apoi Clujul spre Oradea, orașul din Bihor fiind și punctul de mijloc al călătoriei. Cu bateriile încărcate și pentru oameni, am atacat ultima parte a traseului ce a inclus Arad, Timișoara (unde am putut încărca și una dintre cele mai rapide stații din România: 300 kWh din rețeaua Moon), Deva, Sibiu și Brașov. În mod normal, ultimul test ar fi fost traversarea Transfăgărșanului cu cele opt mașini electrice alimentate la Sibiu. Zăpada care a căzut la Bâlea cu o zi înainte de trecerea noastră ne-a împiedicat să alegem acest traseu, revenirea spre București făcându-se via Brașov și Valea Prahovei.
Concluzii
Prima și cea mai importantă concluzie după nouă zile petrecute la volanul mașinilor electrice este că infrastructura necesară acestui tip de vehicul este în plină dezvoltare. Rețelele de stații de încărcare Renovation e-charge, Enel X, Moon și chiar cele care aparțin rețelelor de benzinării Mol sunt în expansiune. De la an la an, apar noi puncte de încărcare rapide, ce ajută tranzitul. Rețeaua Renovatio face parte din coridorul european ce leagă Croația de România și Marea Neagră. Acest coridor de stații electrice a fost dezvoltat în urma proiectului FastSEE și este co-finanțat de Uniunea Europeană prin CEF Transport.
Pe acest coridor, o mașină electrică poate să meargă din Constanța până în Croația folosind încărcătoare rapide. Mai mult, operatorii diferiți pentru stațiile de încărcare încep să ofere servicii prin asociere. Dacă acum un proprietar de mașină electrică trebuie să aibă pe telefon cel puțin cinci-șase aplicații diferite pentru a accesa diversele rețele de încărcare, în viitor poate fi abonat al unui singur operator, dar poate accesa și stații din rețele diferite. Astfel, un client Renovatio poate accesa stații de încărcare din rețeaua Moon și invers. Și vom vedea din ce în ce mai multe colaborări de acest gen.
A doua concluzie se referă la autonomia mașinilor electrice. Este principalul dezavantaj scos în evidență de cei care preferă motoarele termice. Tehnologia a avansat enorm, iar astăzi, chiar și mașini precum Citroen e-C4 sau Opel Mokka-e care folosesc baterii relativ mici de 45 kWh (valoare netă) pot parcurge distanțe de peste 300 kilometri în trafic real. Da, mașinile electrice încă suferă atunci când rulăm la viteze ridicate, ce influențează consumul de energie electrică, dar bateriile au devenit suficient de mari, ca și acest aspect să devină secundar. Pentru a ne face o idee mai clară, iată cifrele înregistrate în cele nouă zile de tur pentru fiecare mașină. Cifra pentru autonomia reală variază între cea mai mică valoare înregistrată și cea mai mare, aceasta variind în funcție de traseu, stil de condus și condiții atmosferice.