Revin cu bucurie, după patru ani, la Salonul Auto de la Geneva. Îl consider cel mai elitist din domeniul auto. Aici parcă toți constructorii de autovehicule încearcă să etaleze cele mai frumoase idei, cele mai frumoase produse și, de ce nu, şi cele mai scumpe.
Dintre cele patru ediții la care am participat aceasta a fost, de departe, cea mai aglomerată și cea mai încărcată de modele noi și de tehnologie. Totodată este salonul cu cele mai multe modele renăscute. Ca întotdeauna, Salonul de la Geneva nu amestecă mere cu pere și este dedicat în totalitate autoturismelor, cu mici excepții, care mai de care mai drăguțe și mai interesante. Fără îndoială, Salonul de la Geneva a avut grijă ca în cei 87 de ani de existență să se poziționeze într-o postură de deschizător de drumuri în prezentarea celor mai noi și avangardiste soluții. Mai mult decât atât, salonul din „țara cantoanelor” este un adevărat magnet pentru vehiculele concept, prototipuri, super sportive, pentru idei exotice și chiar miniaturi.
Trecând în revistă motorizarea „clasică”, remarcăm imediat Mercedes AMG GT Concept care, chiar dacă poartă o „codiță” electrică la nume, „EQ Power +”, este subordonat total motorului V8, pe benzină, de 4,0 litri. Mercedes se întrece pe sine renăscând un monstru sacru, modelul MB 500 K, într-o caroserie și tehnologie demne de Star Trek având, firește, un preț pe măsură, în jurul a două milioane de euro.
Și dacă tot suntem la capitolul renașteri, nu pot să nu amintesc reapariția unei mașini James Bond din anii ‘60, celebrul DB5, cunoscut și de copiii zilelor noastre drept „Agentul Finn Rachetă”. Deși născut sub aripile lui Aston Martin, nu mulți știu că DB provine de la binecunoscutul designer și fabricant de autoturisme în serie limitată, din Marea Britanie, David Brown.
Astfel, fără a pune în umbră nivelul ultra performant la care au ajuns motoarele clasice pe benzină și diesel, atenția ne este captată imediat de ultimele provocări pe care constructorii și le aruncă în domeniul vehiculelor electrice. Este tot mai evidentă tendința mondială către autovehiculul electric, însă, toate încercările de a înlocui combustibilii tradiționali, cu apă, hidrogen ș.a., se dovedesc a fi rămas doar la nivelul de încercare. Descoperim soluții uimitoare în domeniul bateriilor, ale abordărilor tehnice referitoare la motorizări și, bineînțeles, o creștere semnificativă a kilometrilor parcurși între două reîncărcări. Fiecare fabricant și-a îmbunătățit puternic tehnologia, design-ul și modul de prezentare. Amintesc aici Lexus LC 500 h, Toyota Mirai, Audi e-Tron și, de ce nu, Porsche Panamera SE hybrid.
Literatura citită cu plăcere în copilărie s-a simțit bucuroasă să mi-i semnalizeze pe Ion și Ionică în două modele full electrice, Bi-Ion și IoniQ. Încep cu cel din urmă dezvoltat de cei de la Hyundai în două variante: hibrid, dotat cu un motor pe benzină de 1,6 litri și 105 CP, și full electric, cu un motor cu o putere maximă de 88KW (120 CP) și cu o autonomie de aproximativ 250 km. Acesta a fost „Ionică”. Celălalt, Ion (Bi-Ion), se prezintă în două variante full electrice, QUANT 48Volt și Quantino 48Volt, construite de cei de la NanoFlowCell Holding pe o tehnologie uluitoare folosindu-se curenți de joasă tensiune, cu un design modern și înzestrate cu performanțe la nivel de super sport.
Dacă tot veni vorba de sport și super sport ar fi cel puțin ciudat din partea noastră să ignorăm noul Bugatti Chiron. Acesta vine cu un motor W 16, de 8 litri, care dezvoltă nu mai puțin de 1500 CP la un cuplu motor de 1600 Nm, cu „rotițe” de 285/30 R 20 pe față și 355/25 R 21 pe spate. În aceste condiții Chiron poate dezvolta o viteză maximă de 329 km/h, accelerând de la 0–100km/h în mai puțin de 2,5 secunde! Tot acest pachet, poate fi achiziționat cu prețul de „chilipir” de 2.998.000 USD. Haideți că nu sunt chiar 3 milioane!
Mergând în lumea motorsportului mă opresc puțin la modelul spectaculos EF 7 creat chiar de celebrul pilot de Formula 1, Emerson Fittipladi. Nu pot să nu admit frumusețea și sportivitatea Zoe Sport Concept care, deși este electric, este foarte feroce. Celebrul tuner MTM nu se lasă mai prejos și surprinde cu un model Audi A4, destinat competițiilor sportive, într-o variantă „friendly touch” la care păstrează cutia automată standard și chiar și panourile de la uși, cu tot cu elementele cromate.
Ca întotdeauna, Salonul Auto de la Geneva este o încântare pentru toate gusturile. Fie că vorbim aici de împătimiții tehnologiei avansate, de chinezii pasionați de mici detalii, de admiratorii modelelor retro, de doamnele elegante care vor să epateze, de fanii sportului cu motor, de doritorii de autovehicule electrice, toți, dar chiar toți cei ce se intersectează cu lumea auto își găsesc satisfacție între modelele prezentate la acest salon.
Text: Christian Fieldman / Foto: Emilia Petre, Christian Fieldman