Sfârșitul motorului termic

0
93

Este un lucru știut că Uniunea Europeană a decis să-și reducă cu 55% emisiile de CO2 în 2030 față de 1990, apoi cu 100% în 2035. În practică, asta va însemna că motoarele termice, așa cum le cunoaștem astăzi, nu vor mai putea echipa mașinile noi ce vor fi vândute pe piețele Uniunii după acest an. Renunțarea la motoarele termice înseamnă că producătorii auto se vor orienta spre propulsia electrică, dar nu vor face trecerea brusc, ci progresiv. Unii au anunțat când se va întâmpla acest lucru, alții încă păstrează tăcerea. Să vedem care este acest calendar.

2024
ALPINE
Subsidiară a Renault, marca franceză va trece la o gamă „zero emisii” peste trei ani. Primul model este de așteptat să fie o versiune recarosată a viitorului Renault 5 electric, urmată de un SUV realizat în colaborare cu Lotus, în 2026.
2025
JAGUAR-LAND ROVER
Pentru Jaguar, trecerea la automobile nepoluante se va face destul de repede, deoarece, din 2025, întregul său catalog va fi format din modele electrice. În schimb, a doua marcă a grupului indiano-britanic, Land Rover, va face tranziția progresiv, dar tot va avea în ofertă șase modele electrice în 2025, urmând ca acest tip de propulsie să devină exclusiv în 2030.
2027
ALFA ROMEO & DS
Acestea sunt primele două mărci din cadrul grupului Stellantis care trec la electrificarea completă. Alfa Romeo nu va mai produce mașini pe benzină sau diesel din 2025, iar DS, marca premium desprinsă din Citroen, va lansa primele sale modele electrice în 2024, dar va continua să producă automobile clasice și hibride și după acest an, până către sfârșitul deceniului. Doar că, din 2025, toate modelele noi lansate de DS vor fi cu acționare electrică.

2028
OPEL
Al treilea nume din panoplia Stellantis care trece la electromotoare este Opel. Marca germană are de pe-acum un automobil electric în ofertă, Corsa-e, care va fi urmat în 2023 de o versiune fără emisii a lui Astra. Electrificarea Opel va continua în anii următori, urmând să devină definitivă în 2028.
2030
BENTLEY
Producătorul de lux englez va abandona motorul termic în ultimul an al decadei, dar, înainte de asta, va lansa mai multe modele electrice sau hybrid plug-in, mai ales după 2025. Continental ar putea fi una dintre primele mașini electrice Bentley.
FIAT
Încă o marcă Stellantis. Italienii au început tranziția electrică odată cu lansarea noului Fiat 500e, dar restul planului lor de electrificare până în 2030 nu a fost detaliat public. Se știe că urmează un nou Fiat 500X, probabil cu o ofertă mixtă ce va include și o versiune electrică, plus modele dezvoltate pe baza conceptului Centoventi. În plus, până în 2022/2023, trebuie să-și facă apariția un crossover Fiat de segment B complet electric și sunt așteptate, în anii următori, noile generații Punto și Tipo.
FORD
Constructorul auto american a stabilit anul 2030 ca termen limită până la care va propune o gamă electrică unică, dar… doar în Europa! Pentru a face acest lucru, va beneficia de acordul său cu Volkswagen pentru a lansa noi modele, bazate pe platforma MEB a grupului german. Prima mașină electrică compactă Ford, „verișoară” cu VW ID.3, va vedea lumina zilei în 2023. Vor urma apoi alte autoturisme cu emisii zero, Ford ajungând treptat la un catalog 100% electric. În Statele Unite, unde încă primează moderația, Ford va continua să ofere unități pe benzină și diesel, ce-i drept, toate electrificate (mild hybrid).
LOTUS
Constructorul britanic de automobile sport are planuri ambițioase: până în 2030, va lansa patru modele electrice, două dintre ele SUV, inclusiv cel care va fi dezvoltat împreună cu Alpine.

MERCEDES-BENZ
Marca premium germană și-a fixat ca prim obiectiv oficial să aibă câte o versiune electrică pentru fiecare dintre clasele sale de automobile până în 2030. Iar Ola Källenius, CEO-ul gigantului auto din Stuttgart, a declarat că, după 2030, nu vor mai fi lansate decât Mercedesuri electrice. Totodată, investițiile mărcii în motoare termice se vor reduce cu 80% până în 2026.
MINI
În timp ce compania mamă BMW este nehotărâtă cu privire la momentul ieșirii din era termică, la Mini, programul este mai ușor de implementat și deja cunoscut. Din 2030, niciun Mini cu eșapament nu va mai ieși de pe linia de producție. Startul a fost dat cu versiunea electrică Cooper SE și urmează una pentru Countryman.
VOLVO
Pentru firma suedeză, deținută de concernul chinezesc Geely, 2030 semnifică sfârșitul motorului termic. Înainte de asta, și-a stabilit un obiectiv de 50% vânzări electrice până în 2025. Gama începe, de asemenea, să se extindă, cu XC40 și C40 Recharge, înainte de sosirea noului XC90 electric.
2033-2035
AUDI
Ultimul model Audi cu motor termic va fi lansat în jurul anului 2026, cu a treia generație de Q3. Înainte de asta, Audi va lansa modelul electric Q6 e-tron și, eventual, noua generație Q5 electrică. Gama A3 va trece la electricitate la mijlocul deceniului, la fel ca sora sa mai mare, A4. La Audi, ca și la alți producători din grupul VW, unele modele vor face o tranziție lină: A6 clasic ar trebui să fie vândut în continuare alături de A6 e-tron pentru o perioadă, înainte ca varianta electrică să preia complet controlul.
HYUNDAI
Constructorul auto sud-coreean a anunțat la Salonul de la München că va renunța la motoare termice până în 2035, în Europa, și până în 2040, pe majoritatea piețelor mondiale.
SEAT/SKODA/VOLKSWAGEN
Trecerea completă la propulsie electrică se va face în perioada 2033-2035, dar grupul german consideră că motoarele diesel și pe benzină vor continua să existe și după 2040 pe anumite piețe, precum America Latină, unde va continua să producă și să vândă asemenea modele de mașini.
2040
HONDA
Marca japoneză a decis să nu respecte întrutotul calendarul impus de Comisia Europeană, stabilindu-și ca termen limită anul 2040 pentru electrificarea completă. Pe lângă motoarele electrice alimentate doar de baterii, Honda va continua să le dezvolte și pe cele care își obțin energia necesară dintr-o pilă de combustie (cu hidrogen).
Pe lângă acești producători auto care și-au făcut publică poziția, există o altă serie de mărci importante care nu au comunicat nimic cu privire la momentul în care, în Europa, vor miza exclusiv pe motoarele electrice. Astfel, pe această listă găsim nume grele, precum BMW, Porsche, Renault, Nissan, Peugeot, Citroen, ­Ferrari, Lamborghini, Jeep, Kia și chiar și marca noastră națională, Dacia. Totuși, mai toți acești constructori auto au în ofertă modele electrice sau se pregătesc să lanseze, ceea ce ne face să concluzionăm că doar preferă să vadă și să facă, fără prea mult tam-tam.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


5 × doi =