Skoda Fabia: 25 de ani de la debutul modelului de clasă mică

0
659

Cehii de la Skoda sărbătoresc 25 de ani de la lansarea modelului Fabia. Hatchback-ul de clasă mică este unul dintre cele mai apreciate modele produse la Mlada Boleslav, fiind comercializat în peste 5 milioane de exemplare.

Acum 25 de ani, Skoda punea pe piață un model de segment B modern, care face un mare pas înainte față în clasa mică. Prima generație Skoda Fabia era lansată pe 14 septembrie 1999 la Salonul Auto de la Frankfurt, Germania. Înlocuia bătrânul model Felicia, cel care făcuse tranziția între vechile modele comuniste și cele moderne produse sub Volkswagen.

Lansată inițial în variantă hatchback, Fabia a fost oferită ulterior și în versiune Combi (break), iar un an mai târziu, cehii au pus pe piață și o variantă sedan. În cei 25 de ani de existență, Fabia a trecut prin patru generații de modele.

Prima generație (1999 – 2007)

Prima generație are un design inconfundabil semnat de o echipă de 20 de designeri sub îndrumarea lui Dirk van Braeckel. E imposibil să nu o recunoști în trafic, iar acum 25 de ani devenea rapid un model popular în toată Europa. Cu o gamă de motorizări cu puteri cuprinse între 50 și 131 CP, Skoda Fabia oferea ceva pentru fiecare. În martie 2003, Skoda lansa și performanta versiune Fabia RS cu motor 1.9 TDI de 131 CP. Skoda se implica și Campionatul Mondial de Raliuri cu o versiune WRC a modelului Fabia.

A doua generație (2007 – 2014)

În martie 2007, Skoda aducea la Salonul Auto de al Geneva a doua generație a modelului Fabia. Cu linii mai rotunjinte și un design atrăgător, Fabia utiliza aceeași platformă, dar creștea în dimensiuni, fiind mai lungă cu 22 mm și mai înaltă cu 47 mm. Fabia avea din nou versiune Combi, dar producătorul ceh renunța la Sedan. A exista și o versiune Scout lansată în 2009, iar performantul RS utiliza acum un propulsor turbo pe benzină de 1.4 litri ce dezvolta 179 CP.

A treia generație (2014 – 2021)

La Salonul Auto de la Paris din 2014, Skoda aducea în premieră a treia generație Fabia. Noul model se prezenta cu o nouă platformă tehnică, iar designul aborda un stil mai sobru. Modelul de clasă mică primea un set complet de sisteme de asistență precum Front Assist, cruise control adaptiv și un sistem de monitorizare a oboselii șoferului. Un facelift a fost operat în 2018. A treia generație a fost disponibilă și în variantă Combi.

A patra generație (din 2021)

Actuala generație aflată în showroom-uri este a patra. Lansată în 2021, a venit exclusiv în versiune hatchback, iar designul este o evoluție a celui pe care îl cunoaștem de la a treia generație. Noul model utilizează platforma MQB A0. Actuala Fabia are o lungime care depășește 4.1 metri, iar volumul portbagajului este mai mare cu 50 de litri față de generația precedentă.

Fabia s-a impus ca un nume important și în lumea raliurilor. După aventura inițială cu Fabia WRC la începutul anilor 2000. În 2009 a fost lansată Fabia Super 2000, model de competiție, care a dominat lumea raliurilor la această categorie în prima jumătate a anilor 2010. Apoi, modelul care a consolidat expertiza mărcii Mlada Boleslav în sporturile cu motor a venit odată cu a treia generație Fabia în 2015, când mașina a intrat în categoria WRC2. Echipele de curse din întreaga lume au achiziționat peste 470 de mașini Rally2 și Rally2 evo, făcându-le cele mai bine vândute și mai de succes speciale de raliu de până acum. Actuala generație Fabia servește drept bază pentru Škoda Fabia RS Rally2.

Vă recomandăm și:

Skoda Fabia Monte Carlo – nivel de echipare special

25 de ani de Skoda Felicia: Hatchbackul din Est

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


unu × = 9