TEST: BMW F900 XR – Distracție și adrenalină

0
81

Gama XR demonstrează dorința și reușita BMW Motorrad de a combina armonios aptitudinile sport cu cele de touring într-un singur produs. Aşa s-a născut modelul care a inaugurat această familie, S 1000 XR. Astăzi, familia s-a mărit.

F900 XR şi F1000 XR – cu cea din urmă dintre ele ne vom întâlni într-un număr viitor al revistei – sunt ultimele membre ale „clanului”. Suplă, cu partea din spate a şeii parcă levitând undeva deasupra roţii spate cu aspect robust-sportiv, dat de dimensiunile generoase ale anvelopei – 180/55 R17, F 900 XR pare gata să decoleze. Repoziționarea mânerelor cu 30 mm mai sus şi cu 85 mm mai în spate, plus mutarea scărițelor cu 45 mm mai în faţă şi cu tot atâţia mm mai jos în raport cu versiunea F 900 R, te aşează într-o poziţie foarte comodă care îţi poate da multe idei când este vorba despre destinaţiile posibile. Dar mânerele şi scăritele nu sunt singurele care au migrat. Rezervorul de combustibil a revenit în poziţia clasică. A luat chiar avânt în ceea ce priveşte tehnologia de construcţie din moment ce stabileşte o premieră în industrie prin faptul că este confecţionat din plastic.

Cu o capacitate de 15,5 litri acesta este realizat din Durethan şi cântăreşte doar 2,8 kg, cu 60% mai puţin decât un rezervor ­obişnuit. Configuraţia şi lăţimea şeii nu dezamăgesc, confortul la drum lung fiind întreţinut atât de postura în șa cât şi de verva motorului cu doi cilindri în linie, introdus prima oară pe modelul F 850 GS. Revizuit acum pentru un plus de putere şi cuplu, acesta dezvoltă 105 CP şi 92 Nm. Mai mult decât suficient pentru o motocicletă de 219 kg. Creşterea capacitiății cilindrice de la 853 cmc la 895 cmc a însemnat nu numai îmbunătăţirea caracteristicilor de cuplu şi putere, dar şi posibilitatea de a asigura 87 Nm pe un palier de 4.000 rpm, exact acolo unde era mai multă nevoie de el, în zona turaţiilor medii şi înalte (4.500-8.500 rpm). Cum la 4.000 rpm în treapta a şasea rulezi cu 105 km/h, disponibilul de cuplu garantează accelerări viguroase până sus pe scala vitezometrului, acompaniate entuziast de evacuarea dublă, retezată scurt.

Abnegaţia cu care trage motorul impune un ritm alert fără, însă, ca asta să însemne că este vorba de unul smuncit. Dimpotrivă, cuplul este livrat liniar în doze robuste care animă ­plăcut orice călătorie. Forţat, F 900 XR îşi demonstrează convingător competențele sportive girate de un sprint până 100 km/h realizat în doar 3,6 secunde. Cu 0,1 secunde mai repede decât Audi R8 Coupe V10 FSI RWD sub care duduie un motor de 540 CP şi tot atâţia Nm… Vibraţiile inerente unui motor în linie cu doi cilindri sunt estompate de utilizarea a doi arbori de echilibrare, astfel încât să existe acea notă de calm la care te aştepţi de la un model cu valenţe touring. Cu tot tumultul motorului său, 900 XR este neaşteptat de docil şi de agil, adaptându-se cu fler aglomeraţiei şi spaţiilor de manevră minimale..La fel se adaptează şi situaţiilor de trafic mai puţin comode. Livrat în standard cu modurile de condus Rain şi Road plus ABS şi ASC (Automatic Stability Control) nu este de mirare că mă simt permanent stăpân pe reacţiile motocicletei, indiferent de calitatea drumului sau a vremii. Frânele răspund într-un crescendo progresiv, uşor de dozat şi de intuit chiar dacă recurgi la frânarea puternică numai cu una dintre roţi. Interesante sunt şi ­dotările care pot fi adăugate opţional şi care, pe lângă exclusivitate, îi asigură şi o notă de elitism: faruri cu LED autoadaptive, pornire fără cheie şi apel automat în caz de urgenţă. Dacă optezi pentru pachetul Activ, beneficiezi şi de un nivel de siguranţă crescut. Noul sistem de control al cuplului motor, MSR, intervine în cazul accelerării bruşte sau a retrogradării brutale de treaptă când poate să apară patinarea roţii spate. Prin acţionarea în milisecunde a clapetei de acceleraţie este înăbuşită în faşă ruperea aderenței astfel încât controlul motocicletei să nu se piardă nicio clipă. Sistemul intervine înainte de ASC (dotare standard) sau a mai performantului DTC, integrat în pachetul Activ. Rapid şi foarte agil, noul F 900 XR este o alternativă incitantă nu numai ca să îţi rezolvi problema transportului zilnic în condiţii excelente de distanţare socială, dar şi pentru orice alt proiect de călătorie care implică o doză serioasă de distracţie şi adrenalină.

Foto: George Drugescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


5 − = trei