Asimetrii structurale ingenioase, materiale neconvenţionale, anvelope ultraslim, concept inedit al spaţiului interior, uşi spate cu deschidere inversată, propulsie 100% electrică, toate fac din BMW i3 un model cu accente futuriste apetisante şi un tovarăş de drum complet nepoluant.
Bondoc, cu o formă care pare derivată dintr-o sferă turtită după axele cardinale, cu inegalităţi vizibile la aliniamentul geamurilor laterale, BMW i3 face parte din peisajul automobilistic al viitorului apropiat. Dimensiunile ultracompacte, roțile filiforme, multele şi diversele accesorii ale caroseriei, cu rol în reducerea rezistenţei aerodinamice, plus tratamentul stilistic şi de concepţie al spaţiului interior, atrag atenţia cu uşurinţă asupra statutului insolit al maşinii.
Odată urcat la bord realizezi ruptura completă de tot ceea ce înseamnă cutumă în organizarea planşei de bord. Singurele puncte de tangenţă cu prezentul şi totodată cu tratamentul consacrat îl reprezintă display-urile, consola centrală şi volanul cu ale sale vecinătăţi. În rest, totul este diferit. Şi foarte plăcut. Planşa de bord în sine este remarcabilă. Melanj de piele ecologică, furnir „adevărat” de eucalipt, conglomerat din bambus şi soluţii de compoziţie inedite, aceasta dă „refresh” la toată standardizarea căreia i-a căzut pradă industria auto convențională. Nu mă crezi? Poţi explica altfel prezența şi aspectul modulului ataşat în dreapta volanului, frumos ferchezuit cu ornamente satinate, care preia funcţiile schimbătorului de viteze?… Este o bijuterie.
Fiind vorba despre un model 100% electric, cu tracţiune pe puntea spate, prezenţa unui mod „Sport” în meniul de configurare al șasiului ar fi fost redundantă. Asta pentru că cele existente – EcoPro+, EcoPro şi Comfort – mustesc de antren şi vioiciune, ambele comportamente datorându-se detentei fulminante specifice unei propulsii electrice. Fiind vorba despre o maşină care cântăreşte doar 1.320 kg (valoare excelentă pentru un automobil electric, mai ales că modelul testat este cel cu baterie mărită – 94Ah) şi care are are un motor de 170 CP care dezvoltă, de la 0 rpm, cuplul maxim de 250 Nm, accelerările puternice pot da bătăi de cap multor modele cu pretenţii. Sprintul de 7,9 secunde până la 100 km/h este edificator în acest sens. Iar zgomotul pe care îl face se reduce la fâșâitul fin al aerului şi al anvelopelor cu lăţimea benzii de rulare de numai 155 mm. Anvelope care, apropo, se comportă admirabil pe zăpadă.
Un sistem de monitorizare urmăreşte cu mare acurateţe gradul de încărcare al bateriei și evaluează în permanenţă autonomia în funcţie de energia stocată şi stilul de condus. Acesta face chiar şi aluzii fine în ceea ce priveşte renunţarea la unele din dotările de confort (oprirea ventilatorului, de exemplu) pentru a mai câştiga nişte kilometri. Eficienţa cu care se lasă exploatată bateria de tip Li-Ion cu o capacitate utilă de 27,2 kWh este draconică. Evident că cel de la volan decide în final ce doreşte – economie sau performanță – dar BMW a creat toate premisele pentru a acoperi distanţe cât mari cu o singură încărcare. Cum greutatea proprie influențează în cea mai mare măsură atât consumul cât şi performanţele, se decantează o concluzie clară: orice ai de gând, BMW i3 se află în cea mai bună formă pentru a răspunde solicitărilor tale.
Există multe dovezi vizibile ale inventivităţii de care au dat dovadă cei de la departamentul „i” pentru reducerea greutăţii: braţele de la ştergătoare sunt perforate, scaunele faţă au spătarul decupat în partea din spate, montantul central a dispărut, iar panourile laterale ale caroseriei sunt din plastic. Ascuns vederii este şasiul din aluminiu (caroseria nu este autoportantă, aceasta având structura realizată din carbon) şi diversele piese cuprinse în sistemul de suspensie sau direcţie confecţionate din același material. Nu te lăsa păcălit de moaca bonomă şi aparenta sa fragilitate: deşi uşor şi sprijinit pe nişte roţi delicate (dar de 19 inci), i3 este un membru autentic al gamei BMW din punct de vedere al comportamentului dinamic. Un centru de greutate coborât datorat plasării bateriei de acumulatori la nivelul podelei, distribuţia maselor în proporţie egală față/spate şi tracţiunea pe puntea spate fac din el un entuziast al condusului sportiv. Entuziasm care trece cu foarte multă uşurinţă de la maşină la şofer și apoi invers… Cu o rază de bracare sub zece metri şi cu un spaţiu interior îndestulător, i3 este citadin prin definiţie. Autonomia de până la maxim 300 km în condiții ideale se contractă iarna până la circa 100 km. Chiar și așa sunt posibile scurte evadări din perimetrul urban, dar acestea trebuie bine calculate pentru a avea la destinaţie sau măcar pe aproape de ea o priză funcţională. Flexibilitatea procesului de încărcare este totală. Poţi s-o faci acasă (dacă ai o instalaţie electrică bine pusă la punct) caz în care timpul de aşteptare este de aproximativ 12 ore sau de la o staţie de mare putere (50 kW), caz în care poţi pleca după aproximativ o oră cu bateria încărcată complet. Interesant este că, deocamdată, multe din staţiile publice de alimentare cu energie electrică sunt „free”, aşa încât m-am văzut obligat să experimentez mersul prin oraş fără nicio cheltuială. Ceea ce, recunosc, mi-a plăcut cel puţin la fel de mult ca micul „electrificat” de la BMW i.
Text: George DRUGESCU / Foto: Daniela MARINESCU