TEST: BMW S 1000 XR – Touring rasat

0
75

Faţă de sora mai „mică”, 900 XR, îl separă 104 cmc, 22 Nm şi 60 CP. Dar asta este doar din perspectiva sterilă a cifrelor. Mai edificatoare este impresia pe care ţi-o lasă S 1000 XR încă de la prima întâlnire.  Este, fără îndoială, alura unui pasionat de rute către destinaţii îndepărtate. Şi nu pare deloc genul răbdător…

Totuşi, faţă de modelul 900 XR care este nou intrat în gamă, S 1000 XR are de apărat o reputaţie din moment ce este succesorul celui care a inaugurat segmentul Adventure-Sport din portofoliul BMW Motorrad. Pentru că avem fixat un reper, putem profita de el pentru a stabili coordonatele evoluţiei sale actuale. Motorul este complet nou, derivat din cel care echipează S 1000 RR. Pentru a-i îmblânzi pornirile excesiv de sportive, puterea a fost domolită la 161 CP, iar treptele 4, 5 şi 6 din cutia de viteze au primit raporturi mai lungi care reduc turaţia motorului şi nivelul de zgomot în cazul rulării cu vitezele maxime permise pe drumurile publice. Evident, asta înseamnă şi o îmbunătăţire a consumului de combustibil. A fost implementat şi noul sistem de control electronic al cuplului motor, MSR, prezent de altfel şi pe 900 XR. Acesta intervine atunci când accelerezi brutal sau când retrogradezi nervos, ceea ce ar putea cauza patinarea roţii spate. Dacă se întâmplă aşa ceva, sistemul intervine în milisecunde asupra clapetei de acceleraţie şi anihilează ruperea aderenței astfel încât să nu pierzi controlul motocicletei. Intervenţia promptă elimină necesitatea intervenţiei sistemului D(ynamic)T(raction)C(ontrol) din moment ce o precede. Interesant este că, în ciuda infuziei de tehnologie, noul motor este cu 5 kg mai uşor decât cel al primei generaţii S 1000 XR. Suspensia a fost la rândul ei complet revizuită: este nouă şi mai uşoară cu circa 3,7 kg. În plus, beneficiază de prezenţa ultimei generaţii a sistemului Dynamic E(lectronic)S(tability)A(djustment), garant al unui nivel de confort şi siguranţă optime pe orice tip de drum şi în orice condiţii de exploatare a resurselor furnizate de motor.

Prin urmare, nu este de mirare că mă simt deja în siguranţă deplină chiar înainte de a mă așeza în şaua generoasă rezervată pilotului. Încheiată cu un sprijin posterior mai înalt de un lat de palmă şi integrată într-o configurare excelent dimensionată a tripletei scărițe-șa-mânere ghidon, simt că mă acomodez foarte bine la comenzi, ceea ce îi confirmă valențele de touring rasat. Ambreiajul cu acţionare hidraulică lucrează mătăsos şi se armonizează perfect cu rafinamentul de care dă dovadă motorul, inclusiv la turaţia de ralanti. O observaţie: pornit la rece, acesta se turează forţat până undeva la 2.000 rpm, valoare care probabil poate varia în funcţie de temperatura mediului ambiant, pentru a atinge cât mai repede regimul termic optim de funcţionare. Procesul poate dura câteva zeci de secunde. În schimb, imediat ce se calmează, acustica se cantonează într-un registru potolit, foarte bine amortizat de evacuarea confecţionată din inox. Cu un cuplu disponibil de aproximativ 70 Nm încă de la circa 2.000 rpm, motorul se dovedeşte a fi foarte sprinten şi incisiv, indiferent de viteza cu care circuli sau treapta întrebuințată. Datorită aspectului aplatizat al caracteristicii de cuplu, forţa motorului se resimte constant şi pregnant pe tot parcursul călătoriei. Inclusiv la viteză maximă permisă pe autostradă, stabilită la 5.000 rpm în treapta a şasea. Ţinând cont de faptul că scala se înroşeşte peste 11.000 rpm, potenţialul de care dispune S 1000 XR este mai mult decât elocvent. Carenele protejează eficient genunchii de curenţii de aer în timp ce parbrizul, cu două trepte de reglaj, adăposteşte eficient zona pieptului şi a capului. Practic, poţi merge liniştit cu viziera ridicată până la 100-110 km/h. Singura condiţie este să ai sub 1,90 metri şi, eventual, nişte ochelari de soare… Adept al tehnologiilor avansate, S 1000 XR este echipat în standard cu modurile de condus Pro, cu ale sale variante binecunoscute deja, Rain, Road, Dynamic şi Dynamic Pro, ultimul fiind configurabil cu o multitudine de ajustări posibile. Tot o premieră pentru S 100 XR o reprezintă posibilitate de reglare a frânei de motor, în concordanţă cu intervenţia sistemului MSR: maxim în cazul utilizării programelor Rain şi Road, mediu în cazul programelor Dynamic şi Dynamic Pro plus alternativa de a opta pentru setarea minim în modul Dynamic Pro. Cu o predispoziţie naturală spre un comportament dinamic frust, S 1000 XR îţi oferă şi un nivel de confort şi siguranţă compatibil cu orice destinaţie aflată la capătul unui drum, de preferat, cât mai lung.

Foto: George Drugescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


7 − cinci =