TEST: BMW X7 xDrive 40d – Colosul versatil

0
145

Jante de 22 inci, 17 butoane numai pe uşa de la şofer, interior complet robotizat cu şapte locuri veritabile, climatizare cu cinci zone, peste 2,5 tone greutate şi un ampatament de peste 3,1 metri sunt caracteristici care impun un respect suveran. În plus, BMW X7 40d xDrive este la fel de rapid ca micul bolid 128ti şi are o gardă la sol mai mare decât un X5.

Cu o amprentă la sol de 10,32 m2, acest uriaș îşi însuşeşte firesc primul loc în ierarhia gamei X. Combinaţie de spaţiu, performanţă de top, lux şi capabilităţi on şi off‑road, intimidează chiar şi atunci când este parcat. Design-ul părţii frontale adaugă accente de ameninţare mocnită şi imediată atunci când îţi umple oglinzile retrovizoare şi te fixează cu farurile înguste, echipate cu tehnologie laser (opţional) capabile să lumineze până la 600 de metri fără a-i deranja pe restul participanţilor la trafic. Îngrijorătoare este şi ­prezenţa grilei frontale duble, cu dimensiunile de aproximativ 860×350 mm, cea mai mare din familia BMW.

Avalanşa de comenzi prezente pe panourile uşilor, în portbagaj, la toate scaunele din primele două rânduri pot intimida sau încurca într-o primă fază.

Echipat în standard cu şapte locuri, toate cu reglaje electrice complete, X7 oferă un spaţiu interior pe care „mare” îl descrie într-o măsură mult prea vagă. Cu un decupaj al uşilor spate care atinge o lăţime de un metru în zona mediană, acesta concurează de la egal la egal cu Seria 7 la categoria spaţiu/confort pentru ocupanţii rândului doi de scaune. Nişte pernuţe moi, îmbrăcate în catifea, ataşate tetierelor de la locurile laterale, confirmă vizual şi tactil atenţia acordată calităţii călătoriei şi implicit rafinamentului. Până şi pe cele două locuri din rândul trei, pot călători confortabil pasageri cu înălţimea de peste 1,87 metri din moment ce am descoperit că am spaţiu suficient şi pentru cap şi pentru picioare.
Multitudinea de comenzi din interior expune principiul simplificării operaţiilor în ceea ce priveşte manevrarea robotizată a scaunelor pe principiul un buton – o comandă. Iar baletul mecanic pe care îl fac atunci când sunt pliate, deplasate sau reglate are un farmec tehnologic aparte.
Aparte este şi arhitectura plafonului panoramic, cu o secţiune special amenajată pentru ultimele două locuri. Deasupra lor, complet separat de ansamblul trapă-acoperiș panoramic de care beneficiază restul pasagerilor, se află un hublou foarte șic care poate fi mascat de o mini copertină acţionată electric. Prin urmare, acest colos face parte dintr-o categorie rară de automobile care îşi tratează echitabil toţi pasagerii, chiar dacă este vorba de șapte… Atunci de ce oare mă simt atât de norocos că mă aflu la volan?
Motorul diesel cu şase cilindri în linie de un rafinament fără cusur care dezvoltă 340 CP şi 700 Nm de la 1.750 rpm ar putea fi o (primă) explicaţie. La fel, prezenţa barelor ­stabilizatoare active (opțional), a roţilor spate directoare (opțional) sau suspensia pneumatică (auto)reglabilă. Excelenta transmisie automată Steptronic cu opt trepte nu mai are nevoie de nicio prezentare. Este, ca de obicei, impecabilă. Pornirea motorului este un deliciu. Vibraţiile sunt imperceptibile astfel încât în habitaclu se strecoară doar un zumzet discret, dar cu o tonalitate robustă, foarte plăcută.

Deşi sistemul audio este unul marca harman/kardon cu o calitate a sunetului impresionantă şi foarte bine distribuit prin intermediul a 16 incinte acustice, îmi dau seama că nu o să mă bucur prea mult de performanţele sale. Există maşini la care nu ai nevoie de sistem audio ­pentru că este păcat să acoperi mugetul năpraznic al motorului cu orice fel de muzică şi maşini în care liniştea este atât de pătrunzătoare încât capătă efecte terapeutice. BMW X7 40d xDrive face parte din această ultimă categorie. Disimularea efortului mecanicii, indiferent de modul de rulare ales, de stilul de condus practicat sau de viteză, este atât de eficientă încât până şi cele mai solicitante manevre nu tulbură mai deloc seninătatea călătoriei. În ciuda unei înălţimi de peste 1,8 metri dă dovadă de o stabilitate impresio­nantă în viraje. De la talonul de 35 al anvelopelor spate şi 40 al celor din față până la intervenţiile barelor stabilizatoare active, a surplusului de virare oferit de roțile directoare ale punţii spate şi de suspensia pneumatică, totul se coagulează într-un răspuns comun care are un singur efect: o ţinută de drum fermă, ireală ­pentru un model atât de masiv. Accelerările au un suflu ameţitor iar uşurinţa cu care menţine viteze sărite binişor de cea maximă permisă pe autostradă este uluitoare. La fel sunt şi consumurile corespunzătoare unui asemenea nivel de putere datorită aportului adus de tehnologia mild‑hibrid de 48V din moment ce consumul mediu după aproape 550 km a fost de 9,2 litri.
Dar ar fi păcat să descoperi în acest exemplar doar apetitul pentru călătorii interstatale făcute cu viteze indecente. Sigur că îi place asfaltul. Îl înfulecă cu o poftă năvalnică pe care doar radarul o mai poate stăvili. Am văzut şi că oferă un nivel de confort care nu face rabat de la nimic indiferent de locul pe care te-ai aşezat. Deşi jantele cele mai mici cu care poate fi echipat au 20 de inci, BMW X7 nu se sfieşte să păşească, cutezător, dincolo de netezimea drumurilor amenajate. Afişajul xView (din meniul Driving information) prezintă altitudinea, înclinarea maşinii în plan longitudinal şi transversal alături de nivelul suspensiei. Exact genul de informaţii de care ai nevoie când explorezi trasee neamenajate. Garda la sol generoasă dublată de un unghi ventral mai mic cu numai 0,4° faţă de un X5 îi conferă o libertate de mişcare apreciabilă, fructificată excelent de resursele uriaşe ale motorului atent şi eficient exploatate de transmisia automată.
Prin urmare, la un nivel de preţ care porneşte de la aproape 88.000 EUR (cu TVA), BMW X7 40d xDrive oferă într-un pachet unitar cam tot ce poţi visa să primeşti de la o maşină dacă eşti, simultan, un şofer talentat – pe asfalt şi în afara lui – şi un fericit posesor de familie mare sau de prieteni mulţi. Dar mai întâi de toate trebuie să-ţi placă (şi să-ţi poți permite) lucrurile făcute nu doar bine, ci la superlativ.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


− 6 = zero