TEST: Dacia Duster TCe150 4×4 – Modelul „alfa”

0
469

Noua imagine Dacia, subordonată programului de remodelare a identităţii de marcă, anvelopează în ritm alert întregul portofoliu de produse. M-am întâlnit cu liderul gamei, Duster, care se prezintă în cea mai performantă varianta a sa: motor pe benzină de 150 CP şi tracţiune integrală.

Adoptarea noii caligrafii şi simbolistici pentru marca Dacia este însoţită de retuşuri strategice menite să-i contureze cât mai pregnant noua personalitate. Deja mai toţi am văzut pe stradă calandrul care conţine noua emblemă, puternic stilizată, care degajă un mesaj vizual la fel de puternic. Dar modelul în care urmează să mă aşez la volan are mai mult decât o grilă frontală revizuită. Poate că nu este cea mai importantă piesă în construcţia noului sentiment, care ar trebui să te încerce când te uiţi la maşină, dar culoarea mată Lichen Kaki îl prinde de minune şi îl individualizează suplimentar în cromatica stradală. La fel, jantele Tergan de 17 inci, cu finisaj cromat şi spiţe în forma literei Y. Astfel, aspectul general câştigă în omogenitate deoarece „Y” devine un lait-motiv în concepţia stilistică, preluat din propria semnătură luminoasă a mărcii şi replicat în designul diverselor subansamble.
Cu excepţia fazei lungi, toate celelalte sisteme de iluminare exterioară folosesc tehnologia LED. Şi astfel ajung la setul de lumini adiţionale adăugate în zona frontală. Împachetate în socluri proeminente conţinute de un scut atotcuprinzător care completează spoilerul în zona inferioară și centrală, cele două proiectoare LED accentuează trăsăturile robuste, dar şi incisivitatea dinamică garantată de prezenţa celui mai puternic motor din gamă.
Pentru că în continuare Duster stă ca pe catalige (are o gardă la sol de peste 210 mm), stiliştii Dacia au pregătit pachete opţionale ornamentale (dar şi practice) care să-i pună în valoare cât mai bine caracterul aventuros. Aspect deloc de neglijat în special în cazul versiunii 4×4. Prin urmare, protecţiile de la pasajele roţilor împreună cu cele extrem de generoase de pe portiere, insuflă design-ului o veritabilă tentă de soliditate. În partea din spate, urmele procesului de repoziţionare stilistică sunt discrete, dar elocvente pentru saltul calitativ intrinsec pe care îl presupune acesta. Inscripţionarea numelui mărcii cu majuscule albe, uşor evazate reţin atenţia din primul moment. Mai departe, eleronul cu profil redesenat şi protecţia cromată din partea superioară a spoilerului, montată chiar sub pragul de încărcare al portbagajului, demonstrează atenţie acordată detaliilor. Deflectoarele de aer de pe ramele portierelor față, un kit de scuturi de protecţie pentru partea inferioară a caroseriei şi bavetele de noroi prezente la toate roțile sunt tot componente ale pachetelor estetice opţionale menite să evidenţieze temperamentul aventuros, dar şi trainic al noului Duster.
Interiorul se cuplează stilistic la mesajul transmis de designul exterior. Caligrafierea numelui mărcii pe volan este o replică la altă scară a înscrisului de pe hayon. Înlocuirea aeratoarelor rotunde cu unele rectangulare, puternic aplatizate, se asociază mai bine cu aspectul cvasi-contondent al caroseriei. Tetiere tip virgulă pentru locurile din faţă, o tapiţerie revizuită şi o cotieră centrală ajustabilă longitudinal creează un ambient modern şi confortabil.
După apăsarea butonului care trezeşte motorul la viaţă, ralantiul se stabilizează undeva la 750 rpm. Chiar dacă are o cilindree sub 1,4 litri, motorul are o arhitectură cu patru cilindri în linie, ceea ce face ca nivelul de vibraţii şi zgomot să fie unul foarte civilizat. Dezvoltă atât puterea maximă cât şi cuplul maxim pe paliere de turaţi: 150 CP / 5.250-6.000 rpm şi 250 Nm / 1.700-3.250 rpm. Interesant este că reuşeşte să ofere cuplul maxim pe un palier de turaţii mai mare cu peste 50% faţă de motorizarea diesel dCi 115 – 1.550 rpm versus 1.000 rpm. Cum transmisia preia „maparea” de la etajarea cutiei folosită de varianta 4×4 diesel, reacţiile sunt foarte energice. În special în primele trei trepte, strâns etajate. Restul, până la şase, sunt mai relaxate astfel încât la drum întins, viteza de 100 km/h este menţinută în coordonatele 2.050 rpm şi 6-7 litri consum instantaneu în ultima dintre ele. Consumul creşte cu aproximativ un litru (8-9 litri) dacă urci până la 2.700 rpm şi 130 km/h sau poate să scadă tot cu circa un litru (5-6 litri) dacă reduci turaţia la 1.850 rpm şi rulezi cu 90 km/h. Treptele 4 şi 5 sunt dedicate manevrelor de depăşire în timp ce treapta a şasea se remarcă prin elasticitate. Acoperă aproape întreaga scală a vitezometrului din moment ce poate fi menţinută până la 50 km/h şi, corespondent, 1.000 rpm, moment în care apare pe bord indicaţia de retrogradare.

Programul ECO atenuează reacţiile motorului la accelerare, dar compensează prin reducerea consumului de combustibil. Are o neaşteptată pofta cu care mușcă asfaltul când pleci de pe loc. Fenomenul ar putea avea legătură cu utilizarea aceleaşi strategii ca şi la versiunea 4×4 diesel: prima treaptă este asimilată unui reductor atunci când foloseşti tracţiunea integrală. Pentru asta nu ai mare lucru de făcut. Roteşti comutatorul de lângă schimbătorul de viteze din poziţia 2WD (4×2) în AUTO (4×4 automat) şi mai apoi, dacă te-ai aventurat departe de confortul asfaltului, ­poziţia Lock pentru blocarea diferenţialului central. Abordarea traseelor neamenajate justifică pe deplin nu atât prezenţa butonului de asistență la coborârea pantelor cât deschiderea meniului „Info. 4×4”. Acesta afişează pe tableta centrală înclinarea transversală şi longitudinală plus un altimetru care monitorizează până la ce altitudini ai ajuns cu maşina în ultimii 3, 100 sau 500 km. Rămân surprins de excelenta amortizare pe care o oferă când gonesc pe macadam cu viteze accesibile unui turism numai pe asfalt fin. Cu o ţinută de drum convingătoare, aureolată de un apetit sănătos pentru sprinturi şi expediţii off-road, varianta TCe 150 4×4 este îndreptățită să se instaureze drept noul model alfa al gamei Dacia Duster.

(Articol publicat în nr. 280 al revistei Auto Test Magazin)

Cât costă Dacia Duster 2024

SUV-urile sunt la mare căutare în Europa. Dacia Duster este în topul vânzărilor

Cât costă SUV-ul Dacia Duster în versiunea de motorizare 1.0 ECO-G pe GPL

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


× 4 = douazeci opt