TEST: DS4 – Artizan pe patru roți

0
185

Premiul „Cea mai frumoasă maşină a anului 2022” este concludent pentru personalitatea carismatică a lui DS4. Alături de design, noul model etalează aptitudini şi trăsături care îi confirmă apartenenţa la segmentul premium. Tehnologiile avansate şi o atenţie crescută pentru artizanat, ajută ca avangardismul şi originalitatea specifice brandului să fie dublate de performanţă şi calitate.

Un amestec armonios de linii curbe şi muchii îi construiesc un stil nonconformist, foarte bine echilibrat între elegant şi sportiv. Profilul nervurat este dominat de roțile de 20 inci şi de consolele retezate scurt. Partea frontală este confiscată complet de imensa mască centrală şi de ansamblurile optice care combină dispunerea pe orizontală și verticală. Spatele contrastează prin economie de elemente supradimensionate, lăsând totul pe seama jocului dintre volumele suprafeţelor şi muchiile tăioase.
Portierele faţă sunt mostre de originalitate şi meşteşugit. Arhitectura complexă a panourilor interioare surprinde nu doar prin acest aspect, dar şi prin calitatea materialelor folosite sau prin poziţionarea claviaturii de butoane în partea superioară a lor, chiar la baza geamurilor. Evident, într‑o manieră inedită din moment ce sunt înclinate. Artificiul estetic are însă un efect pozitiv: acţionarea lor te solicită minimal, mişcarea pe care o faci fiind una cât se poate de naturală. Mânerul este realizat astfel încât permite depozitarea telefonului mobil, iar buzunarul inferior este căptuşit cu un material care înăbuşă eventualele zgomote provenite de la obiectele depozitate aici. Acest tratament este valabil pentru toate fețele de uşi.
Până să mă aşez la volan, îmi devine foarte clar că unul dintre atuurile mărcii (şi implicit ale acestui model) este artizanatul. Sunt impresionat de aspectul scaunelor îmbrăcate în piele Nappa cu aspect de brăţară de ceas, brăzdate de cusături care delimitează 49 de caroiaje cu contur geometric rectangular, neomogen, dar dispuse ordonat. Bancheta spate preia integral acelaşi model stilistic. Sprijinul lateral consistent se adăugă unei posturi foarte comode pe care o amplifică posibilitatea de a alege unul dintre cele opt masaje disponibile pentru ambele locuri din faţă.

Aeratoarele laterale nu mai fac parte din structura planşei de bord, deşi aparent ai spune că aşa este, ci sunt integrate în ansamblul portierelor. Îmbinarea dintre bord şi uşi nu este una clasică. Este o închidere pe rotund care transmite senzaţia de cockpit. Contribuie la asta și poziţionarea joasă a scaunelor (sau reglajul amplu pe înălţime al acestora) plus supraînălţarea consolei mediane şi a planşei de bord. Pasagerii înalţi nu au motive să se plângă, indiferent ce loc ocupă. Nici în ceea ce priveşte spaţiul la picioare, nici de cel din zona capului, chiar dacă prezenţa trapei panoramice afectează înălţimea liberă deasupra scaunelor, mai ales în faţă.
Pornirea motorului 1.6 PureTech pe benzină de 225 CP dezvăluie un comportament foarte discret la ralanti (700 rpm). Abia dacă îi auzi murmurul în habitaclu, iar vibraţiile sunt inexistente. Punerea contactului trezeşte la viaţă head-up display-ul cu proiecție pe parbriz și dimensiuni ale câmpului de afişare de 21 inci împreună cu alte trei ecrane: instrumentele de bord (cu aspect configurabil), tableta centrală şi mini-tableta DS Smart Touch (5 inci diagonală) integrată în proximitatea joystick-ului care comandă transmisia automată. Aceasta din urmă, reper exotic în stilul DS, reprezintă o zonă intermediară de comunicare tactilă cu meniul principal. Practic îţi poţi seta până la şase scurtături către aplicaţiile preferate astfel încât să le poţi controla cu vârful degetului, ceea ce reduce semnificativ distragerea concentrării şi atenţiei de la drum. Din cele patru programe de care dispune Drive Mode – Eco, Comfort, Normal şi Sport – pornirea motorului este urmată de selectarea automată a celui Normal.
Direcţia se remarcă prin flexibilitate: este extrem de uşor de manevrat la viteze mici şi se opune cu încăpăţânare în regimul Sport. Cu un cuplu maxim de 300 Nm şi o greutate proprie cu puţin sub 1,5 tone, DS4 îşi demonstrează rapid veleităţile rutiere. Se stăpâneşte admirabil în aglomeraţie datorită programului Eco şi se angajează energic când accelerezi, inclusiv în modul Normal. Transmisia automată cu opt raporturi oferă schimbări de treaptă inspirate, fără întârzieri sau ezitări. Modul Sport încordează întreaga mecanică. Direcţia se rigidizează, suspensia se întăreşte, iar transmisia îşi modifică protocolul de răspuns la apăsarea acceleraţiei, fiind mai brutală în intervenții și capabilă să retrogradeze chiar şi cinci trepte la kickdown.
Remarcabilă este şi metamorfoza suspensiei. Programele soft relaxează forţa de amortizare astfel încât, în anumite situaţii cum ar fi de exemplu trecerile peste obstacolele înguste, poate să apară o derută sesizabilă a trenului de rulare spate. Programul Sport anulează acest fenomen prin creşterea presiunii în amortizoare astfel încât ţinuta de drum capătă un comportament sever, foarte bine conectat la neregularităţile drumului. Maşina câştigă în stabilitate şi agilitate în viraje. Pe autostradă întreţine relaxat regimul maxim de viteză permis. În treapta finală a transmisiei turaţia motorului este de 2.300 rpm, iar consumul instantaneu variază undeva între 8 şi 9 litri. Dacă reduci ritmul călătoriei până la 100 km/h, tabloul solicitărilor mecanice se ajustează corespunzător: 1.700 rpm şi aproximativ 6,5 litri consum instantaneu. Indiferent de viteza cu care circuli şi pe unde circuli, există însă nişte constante în ceea ce-l priveşte pe DS4.
În primul rând atmosfera interioară deosebită – amestec de inventivitate, lux şi calitate. Apoi ar fi confortul pe care îl oferă, inclusiv cel acustic, dublat de delicii sonore asigurate de un sistem de sunet Focal Electra cu 14 difuzoare şi o putere de 690 W. Motorul şi transmisia se inserează în toate scenariile de deplasare cu o contribuţie direct proporţională cu numărul cailor putere şi al treptelor disponibile. Rezultatul este o experienţă care musteşte de originalitate și antren, perfect omogenizată cu rafinamentul stilistic şi avansul tehnologic specifice mărcii DS.

(Articol publicat în nr. 279 al revistei Auto Test Magazin)

http://www.autotestmagazin.ro/ds4-francez-ambitios/

http://www.autotestmagazin.ro/ds-4-varsta-maturitatii/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


4 × noua =