TEST: Ford S-Max – Alternativa optimă

0
47

Ford S-Max (1)Ford S-Max (4)Am testat Ford S-Max. Segmentul monovolumelor compacte are o aură de extravaganță în România. Preferăm fie o compactă „focoasă” cu un portbagaj măricel, fie un SUV cu care să ne împrăștiem familia zilnic prin toate cotloanele orașului. Atunci de ce respingem o maşină creată 100% pentru aşa ceva?…

Ford S-Max (13)De pe bancheta spate, noul Ford S-Max mi se dezvăluie în întreaga sa plenitudine. Scaune față cu forme generoase, finisaje minuţios executate, fante de ventilaţie în plafon, tweetere integrate în montanţii spate („C” pentru cunoscători), trei locuri individuale culisante şi cu spătare reglabile pe rândul doi, plus două scaune suplimentare pliate în podeaua portbagajului, priză de 230 V, climatizare separată pentru pasagerii din spate, plafon panoramic… Practic, ai la dispoziţie cam tot ce vrei pentru a te bucura în tihnă de orice călătorie ai avea de făcut. Și orice loc ai ocupa. Având în vedere că modelul testat este echipat cu motorul 2.0 TDCi de 180 CP şi transmisia automată PowerShift cu şase trepte, balanţa se înclină către şofer care capătă statut de răsfăţat. Versiunea de top, Titanium, oferă un pachet de echipamente şi finisare care îţi gâdilă toate simţurile. Tapiţeria realizată dintr-o combinaţie de piele netedă şi piele întoarsă este completată de materialele moi care înconjoară spaţiul rezervat pasagerilor şi acoperă grijuliu zonele expuse contactului tactil. Inserţiile cromate presărate pe bord şi pe panourile uşilor se armonizează de minune cu cusătura albă suprapusă discret pe întinderea de negru care domină autoritar habitaclul până la înălţimea bordului (plafonul şi montanţii sunt costumaţi într-un material de culoarea deschisă). Cumva, mixul de eleganţă şi sportivitate împacă ambele gusturi fără să se deranjeze unul pe altul. Liantul acestei coabitări cred că este spaţiul. Cu o lungime de aproape 4,8 metri şi o lăţime de peste 1,9 metri (fără oglinzi) nu este de mirare că în noul S-Max este loc suficient pentru toate părerile şi preferinţele în materie de design şi ergonomie. Obiectivele „presetate” pentru orice monovolum sunt siguranţa, confortul şi spaţiul, toate fiind subordonate ţelului final: aderența maximă la nevoile unei familii. Ford S-Max îmbracă aceste nevoi într-o formă suplă, cu accente sportive puternice, fără însă a face rabat de la funcționalitate.

Ford S-Max (8) Ford S-Max (16)Aceeaşi dualitate care se manifestă la interior o regăsim şi în liniile zvelte, cambrate, ale caroseriei care camuflează cu tact proporţiile mărinimoase ale habitaclului. O centură de 11 geamuri (inclusiv plafonul panoramic) deschide un câmp vizual fără cusur, în timp ce lasă să pătrundă multă lumină în interior. Drumurile zilnice la grădiniţă sau la şcoală, la mall sau în parc te vor face să apreciezi acest aspect. Pe parcursul acomodării cu S-Max, camerele de luat vederi plasate în faţă şi în spate vor uşura mult procesul de împrietenire cu dimensiunile caroseriei. Conjugate cu senzorii de parcare şi cu sistemul de parcare automată, sistemele de asistență reduc radical gradul de dificultate al manevrelor executate în spaţiile limitative şi transformă condusul acestui monovolum într-o activitate reconfortantă, lipsită de bătăi de cap. Transmisia automată şi sistemul Start&Stop îşi aduc aportul la starea de bine a şoferului chiar şi în lentoarea exasperantă a traficului citadin. Direcţia uşoară, extrem de prietenoasă la viteze mici, uşurează manevrarea volanului şi face să nu se simtă deloc cele 1.734 kg ale maşinii. Nici frânele nu fac notă discordantă. Pregătite dimensional să facă faţă solicitărilor datorate masei apreciabile şi forţei motorului, ultima escaladată și de existența programului Sport, sunt echipate cu discuri de 316 mm la toate roţile (32 mm grosime pe faţă, 11 mm grosime pe spate). Răspunsul lor este prompt şi foarte eficient.

Ford S-Max (5)Cu toate astea este păstrată maniera de intervenţie progresivă care îţi permite să intuieşti corect efortul de frânare în desfăşurare. Mai mult, există şi un sistem de evitare a coliziunilor frontale – Pre-Collision Assist – care la viteze mai mari de 8 km/h emite o avertizare vizuală (proiectată la baza parbrizului, chiar în faţa şoferului) urmată de una acustică, după care autorizează acţionarea frânelor dacă şoferul rămâne fără reacţie. Îmi dau seama că pe măsură ce vorbesc despre S-Max mă las furat de arsenalul de tehnologii de siguranţă de care dispune, trecând în planul doi motorul şi transmisia. Mi se pare o mare nedreptate care trebuie corectată numaidecât… Suspensia autoadaptivă cu trei programe de lucru, Sport, Normal şi Comfort, îți permite să te bucuri de ambele faţete ale lui S-Max: familistul grijuliu și sportivul dezlănţuit. Niciuna nu te va dezamăgi. Motorul trage ca un apucat datorită celor 400 Nm pe care îi dezvoltă între 2.000 şi 2.500 rpm, ceea ce înseamnă că dispune de resurse serioase cam la orice turaţie de lucru corespunzătoare unui anume regim de mers. Transmisia automată cu dublu ambreiaj, Powershift, schimbă treptele foarte lin, cu multă galanterie. Trecută în Sport sau utilizată via padelele de la volan, îşi pune amprenta radical asupra comportamentului maşinii care se încarcă de o sportivitate ce o împinge la polul opus faţă de conduita aşteptată din partea unui automobil dedicat familiei. Viteza maximă admisă pe autostradă este o bagatelă din moment ce motorul o stabileşte la puţin peste 2.000 rpm, în treapta a şasea, iar accelerările cu pedala proptită în mochetă au un tempo care te poate costa permisul. Suspensia cu toate roțile independente şi bare stabilizatoare la ambele punţi, dublată în cazul modelului testat de amortizoare autoadaptive, este pregătită să facă faţă cu brio la solicitările oricărui drum făcut în mare grabă de teama întârziatului la şcoală sau la birou. Ţinuta de drum exemplară poate avea însă un revers neaşteptat: fețele îmbufnate ale însoţitorilor după fiecare episod în care vei fi cedat mrejelor cu care te ademeneşte noul Ford S-Max. Dar, oare, nu tocmai asta este esenţa sa?… Să facă faţă cu brio necesitaţilor de deplasare ale unei familii şi în acelaşi timp să-l ungă la suflet pe cel care o conduce. Sau „pe cea care îl conduce”…

Text: George DRUGESCU / Foto: Daniela MARINESCU

Articolul precedentTEST: Land Rover Defender – Ultimul spartan
Articolul următorARO: fuse, fuse şi se duse…
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


× 5 = patruzeci