TEST: Mazda CX-5 – Frumuseţea kodo

0
589

Peste 1,5 milioane de unităţi vândute în întreaga lume din 2012 până în prezent justifică atenția pe care o acordă constructorul modelului Mazda CX-5. Până la urmă este cel care a reușit să-și adjudece 25% din totalul vânzărilor globale ale constructorului japonez.

Lansarea noului SUV readuce în atenţie pilonii pe care se sprijină dezvoltarea actualelor şi viitoarelor produse Mazda: KODO, SKYACTIVE Technology, JINBA ITTAI, G-VECTORING Control şi TAKUMINURI. Deşi aduce în mare parte a meniu de restaurant japonez, aceste „delicatese” sunt trecute pe o altă listă: cea a tehnologiilor dezvoltate de Mazda pentru a-şi mulţumi clienţii din toate punctele de vedere.

Limbajul stilistic KODO este mai intens ca niciodată. În mod previzibil, liniile caroseriei vor face ravagii în rândul celor care apreciază formele elegante, combinate cu accente de nervozitate bine nuanţate. Probabil că, în primul rând, imensa grilă frontală flancată de faruri mijite va fi principalul motiv al aderenței emoţionale la publicul larg. În cazul meu, efectul a fost o reuşită totală: mi-am luat foarte greu ochii de la ea şi apoi – şi mai greu! – gândul. Cred că este elementul stilistic care impresionează şi reţine atenţia în cea mai mare măsură. Este adevărat că şi restul caroseriei este cursiv desenată, cu rotunjimi, proporţii şi o supleţe care îmi amintesc brutal de şcoala italiană de design. Titulatura SKYACTIV adună sub umbrela ei două componente vitale: motorul şi transmisia automată.

Primul este vârful de lance al gamei diesel: 2,2 litri, 175 CP şi 420 Nm. Transmisia este cu convertizor de cuplu și încearcă să egaleze din punct de vedere al calităţii condusului și al performanţei ceea ce oferă, laolaltă, la cel mai înalt nivel, transmisiile automate cu raport continuu variabil şi cele cu dublu ambreiaj. Aparent, mi se pare că îi şi reuşeşte această ambiţie. Accelerările sunt pline de sevă, cu un start de pe loc foarte bine conturat în timp ce schimbările de treaptă se fac cu multă delicateţe. Nu există un buton care să permită setări particulare pentru răspunsul motorului sau pentru felul în care sunt schimbate treptele. Cui îi place să conducă, va descoperi rapid că acceleraţia este suficientă pentru satisfacerea celor mai înverșunate plăceri „șofereşti”. Motorul mustește de abnegație și abia așteaptă să fie pus la treabă. Apăsarea pedalei cu simţ de răspundere, acţiune coalizată cu încrederea în transmisia care nu te trădează, dezvăluie latura nărăvașă a noului CX-5. Ca să mă bucur deplin de potenţialul mecanicii aş fi preferat un volan ceva mai dolofan şi un ruliu mai potolit. Nu trebuie să uităm că mă aflu totuși într-un SUV de clasă mare. Mai lung cu 10 mm şi mai scund cu 35 mm faţă de generaţia precedentă, dar cu același ampatament, noul CX-5 reuşeşte să convingă din punct de vedere dinamic, fără a avea însă pretenții de sportiv învederat. Un aport substanţial la ținuta de drum echilibrată îl au tracţiunea integrală şi ecartamentele uşor mărite. Electronica din spatele sistemului de tracțiune integrală totalizează nu mai puţin de 27 de senzori. Aceștia monitorizează condiţiile de rulare şi intenţiile şoferului, analizând aspecte precum temperatura exterioară, funcţionarea ştergătoarelor, înclinarea drumului, poziţia volanului sau a acceleraţiei. Astfel, nu este nevoie de informaţii care să confirme pierderea de aderenţă a uneia sau a mai multor roţi pentru a redistribui, în consecinţă, cuplul motor: o face înainte de a surveni o asemenea situaţie. Funcţionarea sa este centrată, așadar, pe principiul prevenţiei. De aici și încrederea cu care, din când în când, abuzez de potențialul mecanicii fără a mă sinchisi prea tare de alonja suspensiei. Îmi dă curaj și intervenția discretă a sistemului G-Vectoring Control, al cărui obiectiv declarat este acela de a menţine aderența maximă în viraje.

Monitorizarea poziţiei volanului şi a pedalei de acceleraţie îi sunt suficiente pentru stabilirea strategiei de intervenție. O reducere sensibilă a cuplului motor transmis roţilor față, similar cu o frânare fină, iniţiază un tangaj care încarcă puntea faţă şi maximizează aderența roţilor directoare. Apoi, la ieşirea din viraj, transferă mai mult cuplu către puntea spate, ceea ce schimbă sensul tangajului și are ca efect creşterea aderenței roţilor spate. Totul se întâmplă fără nicio intervenţie din partea şoferului. Dar deja am intrat pe teritoriul „Jinba Ittai” – concept care defineşte armonia deplină dintre cal şi călăreţ, dintre șofer și mașină. Docilitatea şi eficiența de care dă dovadă CX-5 în a sprijini acţiunile și intențiile şoferului construiesc un sentiment de încredere care place şi relaxează. În plus, liniştea este deplină. La 130 km/h poţi vorbi în şoaptă cu restul pasagerilor. Asta în timp ce afară plouă zdravăn şi vântul înclină puternic copacii de pe marginea autostrăzii. Multiple intervenţii în contul aerodinamicii (inclusiv poziţionarea ştergătoarelor sub linia capotei, profilarea aerodinamică a carcaselor oglinzilor şi a montanţilor parbrizului) ca şi proiectarea asistată a chederelor astfel încât să fie inhibat fenomenul de vibraţie dinamică a panourilor laterale contribuie la asigurarea unei călătorii liniştite indiferent de ceea ce se întâmplă afară. Motorul nu se dezice de la acest obiectiv „zen” din moment ce la 130 km/h, în treapta a şasea, tulbură minimal călătoria – are undeva între 2.250 şi 2.500 rpm. Consumul? Circa opt litri. Rezonabil pentru o maşină care reuşeşte să umple până la refuz, pe orizontală şi verticală, un garaj obişnuit. Versiunea Revolution Top pe care am avut-o la test necesită câteva pagini bune în plus ca să trecem în revistă întregul arsenal arondat confortului şi siguranţei active. Head-up display, pilot automat autoadaptiv cu funcţie de frânare automată până la oprire, frânare autonomă sau scaune față-spate şi volan încălzite, tapiţerie din piele sau sistemul audio BOSE fac parte din standardul acestui model vârf de gamă. Să nu uităm de stil care se dovedeşte a fi unul dintre argumentele forte ale noului model, indiferent de varianta de echipare. Mai ales atunci când noua Mazda CX-5 este prezentată în roşu Soul Crystal, vopsea aplicată în trei straturi succesive folosind tehnologia Takuminuri. Mai strălucitoare cu 20% decât precedenta culoare Soul Red Metallic, aceasta mai are o calitate de netăgăduit: face noul SUV cu 100% mai atrăgător.

Text / Foto:  George Drugescu

Articolul precedentTaxi zburător
Articolul următorRAR Voluntari: Octavian Datculescu – Profesia ca o pasiune
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


sapte − = 5