TEST: Renault Clio R.S. Trophy – Greu de îmblânzit

0
88

Renault Clio RS 1 (1)Renault Clio RS Trophy (2)Renault Clio R.S. Trophy nu ştie să se poarte decât în două feluri: sălbatic şi foarte sălbatic. Semne ale comportamentului care poate sfida toate normele rutiere în vigoare găseşti peste tot: sub capotă pufnesc nerăbdători 220 CP, jantele au 18 inch, de dincolo de anvelopele Michelin Pilot Super Sport pândesc etriere mari, roşii, iar spatele poartă toate semnalmentele unui bolid menit circuitelor de viteză.

Renault Clio RS Trophy (11)În mod clar, capul răutăţilor este motorul de 1,6 litri care dezvoltă fix 220 CP. Este de ajuns să deschizi meniul RS ca să descoperi de ce este în stare. 15 ecrane cu tot atâtea seturi de informaţii creează o hartă completă a potenţialului sportiv de care este capabil, cu măsurători ale unor parametri extrem de specifici. Poţi vizualiza „în direct” valoarea cuplului motor şi a puterii lui Renault Clio RS, presiunea în turbină, acceleraţiile pe toate axele, pierderile procentuale de aderenţă la roţile motoare, temperatura ambreiajului, temperatura uleiului din transmisia EDC, unghiul de rotaţie al volanului plus un istoric al bracărilor, presiunea în sistemul de frânare cumulat în acelaşi ecran cu temperatura lichidului de răcire al motorului şi, nu în ultimul rând, temperatura în galeria de admisie. Trebuie să recunoşti că este mai mult decât ai nevoie. În acelaşi timp face şi măsurători ale performanţelor uzuale: 0-100 km/h şi invers, 400 metri şi 1.000 metri cu start de pe loc. Ca să te zgândăre şi mai mult, meniul RS îţi permite să setezi asistenţa din partea mecanismului servo, dar şi a felului în care mişcările pedalei de acceleraţie condiţionează dozarea combustibilului. Poţi alege între cinci moduri prestabilite, cuprinse într-un degradeu care porneşte de la setarea „Snow” şi ajunge la cea numită „Extreme”. Fără îndoială că cel care i-a dat numele ăsta a petrecut ceva vreme pe scaunul şoferului, cu motorul zbuciumându-se nervos la turaţia de ralanti, învăluit fiind de zgomotul baritonal „fabricat” în evacuarea care se încheie cu două ieşiri trapezoidale, perfect integrate în difuzorul spate, smuls parcă de pe un bolid de Formula 1. Trepidaţiile sacadate care se transmit prin scaunele sport integrale, purtătoare a siglei Trophy, prevestesc senzaţiile de care o să ai parte odată apăsat butonul „RS Drive”.
Renault Clio RS Trophy (25) Renault Clio RS Trophy (24)Dacă fac abstracţie de acesta, plecarea de pe loc îmi dezvăluie o maşină aproape normală. Ceva mai agresivă pe accelerări, ceva mai zbuciumată, dar nimic de speriat. Asta pentru că rămân în zona turaţiilor de 1.500-2.500 rpm, menajând cât pot de mult acceleraţia. Grija este justificată: mă aflu pe un „teren minat” din moment ce valoarea maximă a cuplului – 260 Nm – se obţine la 1.750 rpm. Mai mult, pentru că este vorba despre un bolid veritabil, în treapta a patra şi a cincea primeşti o extra-porţie de cuplu care ridică valoarea acestuia, pentru câteva momente, la 280 Nm. Setarea „Normal” aproape că se impune pentru utilizarea cotidiană… Dar senzaţiile interesante apar abia după ce apeşi butonul „RS”. Tonalitatea motorului coboară o octavă, iar transmisia menţine fiecare treaptă până aproape de turaţia maximă, undeva aproape de 6.800 rpm.

Renault Clio RS Trophy (3)Am folosit un pic în oraş această setare dar, a trebuit să renunţ repejor la ea. Bunul simţ m-a obligat mult prea des să selectez următoarea treaptă de viteză pentru a nu tulbura liniştea publică. Însă, odată ce blocurile şi Mall-urile se pierd în retrovizoare, te poţi bucura din plin de ceea ce poate Clio R.S. Trophy. În mod cert, sunetul iritat din evacuare instigă la un condus încrâncenat. Dacă mai alegi şi setarea „Extreme” pentru răspunsul acceleraţiei, trebuie neapărat să cauţi cât mai repede un circuit de viteză. Fuleul de care dă dovadă este devastator. Dar asta nu este tot. Trecerea transmisiei în regim manual, când rulezi în „R.S. Drive” deschide calea către setarea „Race”. Este cazul să-ţi pui casca, mănuşile şi combinezonul. În „Race” transmisia schimbă treptele cu 10% mai repede decât în modurile Normal sau Sport, motorul trage infernal, iar ESP-ul se autodecuplează. Te simţi cumva prins în propriul taifun. Succesiunea de viraje rapide pe care o parcurg cu viteze sărite binişor de maxima legală demonstrează o ţinută de drum extrem de hotărâtă. Direcţia este impecabilă, fără cusur, iar frânele sunt foarte puternice. Monitorul R.S. indică o presiune în circuitul de frânare de 127 atmosfere la frânarea de urgenţă, dar intervin liniar, astfel încât poţi doza intervenţia lor cu destul de multă uşurinţă. Cumva, în timp ce peisajul îşi pierde claritatea şi devine aproape fluid, îmi dau seama că acest Renault Clio R.S. Trophy poate fi o dovadă cât se poate de clară a faptului că şi în industria auto „esenţele tari se păstrează în recipiente mici”.

Text: George Drugescu / Foto: Andrei Petre

Articolul precedentTEST: Opel Zafira – Spațiul, ultima frontieră
Articolul următorBMW i5: Încă un frate?
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


6 + cinci =