TEST: Renault Megane – Aspect domestic înșelător

0
170

Dieselul este hăituit mai peste tot în Europa. Restricţiile de circulaţie sau previziunile sumbre legate de producţia viitoare de astfel de motoare i-au şubre­zit faima de care se bucura odinioară. Cu toate astea, deţine în continuare nişte atu-uri care îl fac dezirabil pentru cei care vor să meargă și să care mult cu puţin.

Este foarte adevărat că, în ceea ce priveşte cota de piaţă la nivel european, dieselul pierde teren de câţiva ani încoace. Cauza o reprezintă ofensiva impetuoasă a propulsiei electrice la unison cu cea dată de motoarele pe benzină de cilindree mică. Cu toate astea, regăsim MAC-ul în toate ofertele, la mai toţi constructorii, inclusiv chiar şi la cei din liga super premium. Nicio surpriză prezenţa sa în oferta Renault Megane. Nu ştiu dacă aţi avut ocazia să vedeţi cum arată propulsorul Blue dCi de 1,7 litri. Eu unul am fost surprins atunci când am ridicat capota. Pe lângă faptul că umple cam tot, de la o contra-aripă până la cealaltă, peisajul pe care îl oferă este frust tehnologic şi extrem de viu ca şi cromatică. Felul în care arată se asortează foarte bine cu modul în care munceşte sub atenta îndrumare a transmisiei automate cu dublu ambreiaj (EDC) şi șase trepte. Deşi ralantiul nu este cea mai grozavă mostră de discreţie şi serenitate, plecarea de pe loc deconspiră rapid realele sale abilităţi. Structurate după o grilă Multi-Sense generoasă, compusă din patru programe predefinite (Sport, Comfort, Eco şi Neutral) plus unul care poate fi personalizat după șase criterii distincte (direcţie, motor, climă, aspect afişaj bord, sunet ­motor/­­evacuare şi lumină ambientală), numitorul comun pare a fi plăcerea condusului şi economia de combustibil.

Cu diferenţe notabile de comportament în funcţie de programul selectat, dinamica acoperă un evantai larg de manifestări. Modul ECO, cu o dinamică blajină, te invită la un condus calm, relaxat, care te recompensează cu un consum de combustibil redus chiar şi atunci când circuli la cele mai aglomerate ore. De exemplu, un drum de aproape 19 km, făcut la o oră de vârf de undeva de la marginea Bucureştiului până dincolo de centru, a durat puţin peste 75 minute şi s-a soldat cu un consum de 7,8 litri/100 km. Intervenţiile repetate ale sistemului Start&Stop au contribuit din plin la obţinerea acestui rezultat. Meniul Driving Eco2 a confirmat chiar că, din această distanţă, 3 km au fost parcurşi fără combustibil. Opririle pe loc alimentează oareşce tensiuni între motor şi transmisie, neînţelegerile dintre cele două fiind sesizabile doar la viteze foarte mici şi manifestându-se sub formă de mici înghionteli. Altfel, protocolul de colaborare dintre ele este extrem de amabil şi invită la călătorii prelungite. Tot pentru asta pledează şi consumul în regim de croazieră. Pe un drum aparent plan, la 90 km/h în treapta a şasea motorul are nevoie de circa 1.600 rpm şi de 3,5-4 litri de motorină. În aceleaşi condiţii, dar la viteza maximă permisă pe autostradă, turaţia urcă la 2.400 rpm, iar consumul instantaneu la 5,5-6 litri. Dacă în oraş m-am lăsat prins de calitatea acustică impecabilă oferită de sistemul audio Bose cu 10 difuzoare (dotare opţională), în afara oraşului am preferat liniştea. Fie insonorizarea bună a habitaclului, fie înăbuşirea foarte bună a detonaţiilor se reflectă în atmosfera tihnită cu care motorul 1,7 dCi se aşterne la drum. Deşi viitorul dieselului pare pecetluit de legislaţii din ce în ce mai restrictive ce-i al lui este pus deoparte. Cuplul masiv disponibil de la turaţii joase şi consumurile medii foarte avantajoase îi susţin cauza cu entuziasm. 340 Nm la 1.750 rpm, o greutate proprie de 1.576 kg şi prezenţa unui program Sport în meniul Mulţi Sense predispune nu numai la călătorii prelungite, dar şi rapide. Direcţia robustă amplifică sentimentul de control. Uşurinţa cu care se angajează în sprinturi intense contrastează cu aspectul domestic, specific unui model de familie. Singurul indiciu al pasiunii pentru sport îl oferă silueta joasă, cu o înălţime de nici 1,5 metri. Surprinzător este faptul că pe bancheta din spate pot călători confortabil pasageri cu înălţimea de 1,9 metri, chiar dacă modelul testat era echipat şi cu trapă semipanoramică. De reţinut că acest confort se conserva inclusiv în situaţia în care şi cei din faţă au o statură similară. Despre portbagaj, vorbeşte de la sine volumul său – 580 litri (cu kit de pană). Iar despre motor ar putea spune totul fața mea atunci când fie închei o depăşire executată strâns pe DN, fie când, după un traseu de tip arabesque executat prin Bucureşti, descopăr că drumul făcut nu a durat și nici nu a costat chiar atât de mult pe cât m-aș fi aşteptat…

     Text /Foto: George DRUGESCU

Articolul precedentTEST: Audi Q8 – Easy winter by Audi Q8
Articolul următorTEST: Opel Corsa – Conexiunea franceză
Avatar
Revista Auto Test este o publicaţie lunară de specialitate editată de Registrul Auto Român și se află în cel de-al 28-lea an de apariţie. Auto Test s-a impus drept o revistă profesionistă în peisajul presei auto din România şi se bucură de o bună reputaţie printre advertiseri, importatori de automobile şi cititori. Articolele profesionist realizate tratează prezentări şi teste de automobile, cele mai recente evenimente şi tehnologii din domeniu, subiecte de istorie auto şi de divertisment, studii de cercetare socio-psihologică, informaţii referitoare la serviciile şi reglementările adoptate de RAR, informaţii practice pentru automobilişti. Auto Test beneficiază de un conţinut diversificat şi de grafică permanent actualizată, menite să ţină pasul cu tendinţele moderne ale publicisticii şi cu exigenţele cititorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.


+ trei = 12